Zástupcovia všetkých samospráv liptovskomikulášskeho okresu, ktoré sú členmi Združenia miest a obcí Liptova, sú za to, aby nákladné automobily a autobusy nad tri a pol tony platili za používanie ciest prvej triedy.
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. K výzve Regionálneho združenia miest a obcí okresov Zvolen, Detva a Krupina, ktoré požaduje spoplatnenie ciest prvej triedy, sa pridalo aj viac ako štyridsať predstaviteľov Združenia miest a obcí Liptova. Hlavným dôvodom podporenia výzvy je možný presun kamiónovej dopravy z diaľnic do obcí a miest v prípade, keby cesty prvej triedy neboli spoplatnené.
„Viac nákladnej dopravy v mestách či obciach by spôsobilo zhoršenie dopravnej situácie aj životného prostredia," skonštatoval Ján Blcháč, primátor Liptovského Mikuláša a predseda Združenia miest a obcí Liptova.
„Dedinou po zavedení mýta zatiaľ neprechádza viac nákladných áut. Najmä pri cestách, ktoré sú súbežné s diaľnicami, si situácia vyžaduje systémové riešenia," povedal pre TASR Martin Piovarči, starosta Hýb. Vybudovanie diaľnice uľahčilo, podľa neho, život aj ľuďom v Hybiach. „Neradi by sme sa vrátili k situácii, že by dedinu na dve časti rozdeľovala frekventovaná cesta," dodal.
Starostovia dostali najnovšie informácie
So zástupcami samospráv diskutoval aj Jozef Turčány, podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska. Starostov informoval o najdôležitejších legislatívnych zmenách, ktoré vstúpili do platnosti v poslednom období. So zástupcom Obvodného úradu životného prostredia v Liptovskom Mikuláši starostovia diskutovali o problematike čiernych skládok odpadu a zodpovednosti samospráv pri ich odstraňovaní.
Združenie miest a obcí Liptova združuje dve mestá a päťdesiatštyri obcí z okresu Liptovský Mikuláš. Jeho predstavitelia zastupujú viac ako 75-tisíc obyvateľov.
Dopravca si myslí, že je to marketingovo-politický ťah
Dopravca a jeden z koordinátorov nedávneho protestu kamionistov Ľuboslav Kristel sa s vyhlásením Združenia miest a obcí nestotožňuje. „Nemôžem tak urobiť, je to viac-menej marketingovo-politický ťah zo strany samospráv. Tie musia hájiť politické tričko," povedal.
Je za to, aby boli spoplatnené tie cesty prvej triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicami. „Ale nie cesta cez Čertovicu a Donovaly, ktorá bola postavená už dávno pred nami. Teraz máme splácať deravú štátnu pokladnicu platením na cestách, ktoré sa nedajú obísť diaľnicou?" argumentoval.
Proti spoplatneniu súbežných ciest nie sú
Ďalší dopravca a koordinátor protestu Miroslav Bielený je za to, aby boli spoplatnené úseky ciest prvej triedy, ktoré idú súbežne s diaľnicou. „V našom regióne ide, napríklad, o cestu z Partizánskej Ľupče do Liptovského Mikuláša. Sme za to, aby bola spoplatnená alebo označená zákazovou značkou pre vozidlá nad 3,5 tony. Túto cestu nevyužívame, pre nás je lepšia diaľnica," vysvetlil.
Cesty prvej triedy, podľa M. Bieleného, u nás navyše nemajú potrebný štandard. „So štyridsaťtonovým autom si tam šofér v zime ani netrúfne ísť. Cesty prvej triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicou, nebudeme využívať. Po ceste prvej triedy máme navýšené náklady, terén je členitý, máme vyššiu spotrebu aj si viac ničíme autá, ako na diaľnici," dodal.