LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Rastúca nezamestnanosť, klesajúce mzdy a vládne protikrízové rozhodnutie zvýšiť nezdaniteľné minimum spôsobili, že štát vlani vybral na daniach z príjmov fyzických osôb výrazne menej, ako rátal. A práve výnos z tejto dane tvorí podstatnú časť príjmov samospráv.
Mestá a obce z neho dostávajú 70,3 percenta. Kým vlani v štátnom rozpočte ministerstvo financií rátalo, že mestá a obce dostanú z tejto dane 1,393 miliardy eur, tento rok už ekonómovia odhad znížili len na 1,103 miliardy eur.
1. Aké opatrenia ste vlani prijali s cieľom zmierniť dôsledky krízy?
2. Museli ste rušiť plánované aktivity pre tento rok?
3. Pripravujete nejaké ďalšie opatrenia?
4. Aké opatrenia zo strany štátu by zlepšili situáciu v samospráve?
Branislav Tréger, primátor Liptovského Hrádku
1. My sme začali šetriť v osobných a prevádzkových nákladoch už od roku 2004, dávno predtým, ako vznikla kríza. Tých opatrení bolo niekoľko a do praxe sa zavádzali veľmi pružne podľa situácie. Kríza sa dotkla každého, nevedelo sa však presne určiť, k akým stratám vo finančných objemoch dôjde. Ministerstvo financií a ZMOS prišli s odhadmi, ktoré niekoľkokrát upravovali smerom dole. Aj preto sme zostavovali minuloročný rozpočet veľmi triezvo a opatrne. Aj keď rok 2009 vôbec nebol ľahký, zvládli sme ho úspešne. Investície sa realizovali v objeme 7 769 000 eur, čo je, aj napriek kríze v dejinách mesta vôbec najväčší objem preinvestovaných finančných prostriedkov. O dobrom hospodárení svedčí, že v roku 2009 sme ako jedno z mála miest nepotrebovali žiadny úver. Finančne sme skončili lepšie, ako sme očakávali. Dokonca sa nám podarilo naplniť rezervný fond a tým vytvoriť dobré základy pre tento rok.
2. K úprave rozpočtu sme pristúpili na poslednom zastupiteľstve z niekoľkých dôvodov. Najdôležitejší je ten, že rozpočtované príjmy sa znižujú pre pokles očakávaného výnosu dane z príjmov poukazovaných mestu daňovým úradom. Kvantifikovať tento vplyv a valídne odhadnúť prepad ekonomiky je v dnešnej dobe veľmi ťažké, napriek tomu sme sa o to v upravovanom rozpočte na základe dostupných prognóz a informácií pokúsili. Druhým dôvodom zmeny rozpočtu bolo, že po spracovaní projektových dokumentácií na plánované akcie investičného aj neinvestičného charakteru v meste sme už mohli vychádzať zo spresnených výkazov výmer, ktoré sú súčasťou projektových dokumentácií. Počet akcií sa nemenil a pokúsime sa ich všetky aj zrealizovať. V tomto roku by sme chceli v investíciách pokračovať v objeme 7 116 000 eur, najdôležitejšia úloha je výstavba bytov, čo znamená väčší počet obyvateľov, ktorí mestu v budúcnosti zabezpečia vyšší príjem vo forme podielových daní.
3. Myslím si, že horšie ako v minulom roku by to už nemalo byť a opatrenia, ktoré sú v platnosti, by mali stačiť. Ak by sa situácia zhoršila, máme pripravené ďalšie protikrízové opatrenia, ktoré by však už pravdepodobne mali negatívny vplyv na kvalitu výkonu samosprávnych činností.
4. Aby štát šetril tak, ako šetrí samospráva.
Ján Blcháč, primátor Liptovského Mikuláša
1. Protikrízové opatrenia sme prijali okamžite po vzniku krízy. Vydal som príkazný list, na základe ktorého jednotlivé odbory mestského úradu a inštitúcie v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta znížili plánované výdavky na svoju činnosť o 8 percent. Takýto stav trvá aj v tomto roku. Teší ma, že sme v minulom roku nemuseli pozastaviť žiadnu z naplánovaných akcií. Proti kríze bojujeme aktívne.
2. Nemuseli sme meniť žiadny zo svojich plánov či aktivít. Podarilo sa nám nájsť dobrý recept na preklenutie, nielen pre samosprávy, neľahkého obdobia. Mesto má ako ťarchu z minulosti majetok, ktorý je už nepotrebný. Nehovoriac o peniazoch, ktoré by sme museli investovať, ak by sme objekty chceli zrekonštruovať. Vďaka systému reštrukturalizácie majetku sme získali peniaze, ktoré sme využili na investície do ciest, opráv chodníkov, športovísk, cintorínov či sociálnych zariadení. Nedovolíme, aby sa rozvoj mesta pre krízu zastavil. Navyše, v rokoch 2007 a 2008 sa nám podarilo znížiť úverovú zaťaženosť mesta pri bežných príjmoch na menej ako 25 percent, takže môžeme siahnuť aj po úverových zdrojoch.
3. Pokračujeme v opatreniach, ktoré sme zaviedli v minulom roku. Šetríme na chode radnice a mestských organizácií. Ťažké obdobie nám pomáha preklenúť aj úspešnosť pri získavaní prostriedkov z fondov Európskej únie, ktoré prispejú k ďalšiemu rozvoju mesta a skvalitneniu života jeho obyvateľov či návštevníkov. Pre tento rok sme z eurofondov získali zatiaľ bezmála osem miliónov eur. Využijeme ich na modernizáciu troch základných a jednej materskej školy, zrekonštruujeme centrálnu mestskú zónu. Životné prostredie v meste skvalitníme vďaka rozšíreniu separačnej linky na sídlisku Podbreziny, zakúpeniu novej techniky a zberných nádob. Plnenie mestského rozpočtu, ktorý je oproti minulým rokom o viac než päťdesiat percent vyšší, zabezpečuje rovnaký počet zamestnancov mesta, čím sme dosiahli ich lepšiu efektívnosť.
4. Slovensko je orientované na vývoz, pomôže oživenie na zahraničných trhoch, príde k zvýšeniu zamestnanosti a daňových príjmov miest a obcí. Očakávam, že tak ako v minulom roku, keď vláda poskytla samosprávam 100 miliónov eur na čiastočné pokrytie výdavkov daňových príjmov, sa podobne zachová aj v tomto roku. Je to prejav zodpovednosti štátu.
Michal Slašťan, primátor Ružomberka
1. Výpadok na podielových daniach za rok 2009 bol vo výške 16,6 percent, čo je takmer 1,7 milióna eur. Vďaka dobrému hospodáreniu mesta sme ho vykryli z rezerv vo fonde rozvoja mesta. Preto sme sa zaobišli bez drastických opatrení na úkor služieb poskytovaných občanom. Napriek tomu sme prijali opatrenia na zabezpečenie prísneho dodržiavania rozpočtu. V pomere k zníženiu príjmov došlo aj k zníženiu prostriedkov vynakladaných na školstvo, komunálne služby, verejné osvetlenie a podobne. Samotná prevádzka či poskytovanie týchto služieb však pozastavené neboli. Nedošlo ani k zadĺženiu mesta.
2. Došlo k čiastočnej úprave plánovanej investičnej výstavby. Oproti pôvodným zámerom sa redukovala na dokončenie rozostavaných objektov, kde by zastavenie činnosti prinieslo veľké finančné škody. Okrem toho sa zamerala na realizáciu zámerov, ktoré mesto aj poslanci považujú za prioritné. Takým je, napríklad, projekt prepojenia Bottovej ulice a Bystrickej cesty, ktorého realizácia sa začne v tomto roku.
3. Prijali sme niekoľko dôležitých opatrení. Všetky výdavky mesta, napríklad, dotácie na šport a kultúru, budú dočasne krátené na 90 percent. Ušetrených desať percent sa použije na vytváranie rezerv alebo vykrytie možných výpadkov v rozpočte. Tiež sme zastavili všetky kapitálové výdavky a upravili dotácie do školstva podľa aktuálneho normatívu. Zmrazili sme mzdy na úrade a pozastavili vyplácanie odmien ako už aj v minulom roku.
4. Pomohli by opatrenia, ktoré by vyrovnali alebo kompenzovali výpadky z podielových daní. Mesto, napríklad, koncom minulého roka zo štátu dostalo príspevok do 800-tisíc eur. Zopakovanie takej pomoci tento rok by iste uvítali všetky obce a mestá.