Obchodníci očakávali, že všeobecné pojmy z novely zákona o potravinách ešte spresní vykonávací predpis. Ten však nikto nepripravuje.
LIPTOV. Niekde ich budete naberať z uzavretých boxov, inde z nezakrytých prútených košov. Každý z predajcov zabezpečí iný komfort pri kúpe pečiva, no všetci dodržia novelu zákona o potravinách. Jej schválením síce poslanci sprísnili podmienky pri predaji pekárenských výrobkov, ale niektoré ustanovenia nezaručujú jednoznačný výklad.
Spresniť zákon nie je dôvod?
Nie je jasne definované, čo sa myslí pod technickými prostriedkami a zariadeniami, ktoré má obchod pri predaji nebaleného pečiva zabezpečiť. Šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) Ján Pliešovský po schválení novely zákona povedal, že isté veci ešte spresnia vykonávacie predpisy. Hovorca ŠVPS Milan Matuš však potvrdil, že veterinárna a potravinová správa ich nepripravuje, pretože to je v legislatívnej kompetencii ministerstva pôdohospodárstva.
Ministerstvo pôdohospodárstva dôvod na vypracovanie vykonávacieho predpisu nevidí. „Na to, aby bol k zákonu vydaný vykonávací predpis, je potrebné splnomocnenie na jeho vydanie v zákone a určenie, kto ho má vydať. V schválenej novele zákona o potravinách takéto splnomocnenie nie je," povedal Jozef Šucha z tlačového oddelenia rezortu pôdohospodárstva.
Je znenie novely jasné?
Poslanec Marian Záhumenský (Smer), ktorý ustanovenie o používaní technických prostriedkov a zariadení pri predaji pečiva do novely naformuloval, vraví, že novela je jasná. „Pre tých, ktorí chcú rozumieť, je dosť zrozumiteľná. Tí, ktorí nechcú rozumieť, budú mať dvesto výhovoriek, prečo jej nerozumejú."
S jeho tvrdeniami nesúhlasia viacerí obchodníci. Podľa podpredsedu COOP Jednota Slovensko Martina Katriaka má novela viac možností výkladu. Hovorca Kauflandu Martin Gärtner upozorňuje, že čím voľnejšie sú naformulované ustanovenia v zákone, tým väčší rozptyl výkladu môže byť priamo na mieste.
„V prípade predaja pekárenských výrobkov je formulácia v zákone dosť všeobecná. V predajniach preto predaj pečiva môže vyzerať kadejako," povedal hovorca spoločnosti Kaufland Martin Gärtner. V obchodoch nás teda zrejme čakajú prekvapenia.