Plánovaná výstavba rýchlostnej cesty nedá spávať niektorým ľuďom v ružomberskej mestskej časti Biely Potok.
RUŽOMBEROK. Miestami až v búrlivej atmosfére sa uskutočnilo verejné prerokovanie projektu. Zúčastnilo sa na ňom približne 150 ľudí.
Rýchlostná cesta I/59 (R1) Banská Bystrica - Korytnica - hranica kraja - Ružomberok D1 by mala mať necelých šesťdesiat kilometrov. Mala by viesť z Banskej Bystrice okolo Liptovskej Osady a Bieleho Potoka do Ružomberka.
Zasiahne tak nielen dva národné parky - Nízke Tatry a Veľkú Fatru, ale aj viacero lokalít európskeho významu zapísaných v NATURA 2000, lokalít s výskytom vzácnych rastlín rastúcich na jedinom mieste na Slovensku a miesta výskytu ohrozených zvierat.
Vlna protestov v obidvoch krajoch
Cesta by mala viesť cez viaceré obce. V oboch krajoch, ktoré rýchlostná cesta spája, sa zdvihla vlna odporu proti navrhnutej trase.
V okolí Banskej Bystrice to je nielen trasa rozdeľujúca Slovenskú Ľupču, ale najmä trasa vedúca cez pohorie Nízkych Tatier, pričom ministerstvo výstavby trvá na povrchovom variante a odmieta uvažovať o dlhšom tuneli.
Približne jedenásť kilometrov dlhý tunel je najpodstatnejším návrhom kritikov výstavby. Podľa tohto návrhu by prostredie národného parku bolo zasiahnuté najmenej a cena tunela by bola porovnateľná s cenou dnes navrhovaných variantov.
Najväčšiu diskusiu vyvoláva plánovaná výstavba medzi ľuďmi v ružomberskej mestskej časti Biely Potok. Tento rok na ružomberskej radnici začal návštevou desiatok nahnevaných obyvateľov Bieleho Potoka.
Tí 4. januára odovzdali petíciu odmietajúcu navrhnutú výstavbu cesty R1 a kritizovali, že pripomienkovanie výstavby prebiehalo počas vianočných sviatkov bez toho, aby sa radnica snažila ľudí informovať.
Vedenie mesta napriek protestom navrhnuté varianty neodmietlo. Výsledkom protestov je, že k pôvodným variantom výstavby pribudol aj 1,5 km dlhý tunel, ktorý obchádza centrálnu časť Bieleho Potoka.
Nie sú proti výstavbe, ale žiadajú citlivejší prístup
„Obyvateľom Bieleho Potoka sa musíme poďakovať. Počas sviatkov za niekoľko dní zozbierali takmer tisíc podpisov. Nebyť ich, tak by nikdy návrh dlhšieho tunela v Ružomberku nevznikol," povedal člen petičného výboru a poslanec Mestského zastupiteľstva v Ružomberku Martin Alušic.
„Sme za výstavbu rýchlostnej cesty, ale mala by sa urobiť, aby sa obišiel Biely Potok a citlivejšie sa zasahovalo do prírody," povedal Vojtech Macko, predseda petičného výboru. Podľa zástupcov petičného výboru hrozí prípad tunela Korbeľka. Podľa nich štátne orgány síce pripustili ako jednu možnosť aj dlhší tunel, ale nakoniec sa môže realizovať niečo úplne iné.
„Musíme dosiahnuť, aby tunel - i keď dlhší - bol jedinou alternatívou. Tento návrh je klasickým pokusom štátu o podvod na občanoch, tunel Korbeľka je toho príkladom. Z večera do rána namiesto tunela začali pripravovať cestu okolo rodinných domov. Ak sa nám nepodarí presadiť tunel ako jedinú alternatívu, zorganizujeme opätovne petíciu," povedal Martin Alušic.
Vojtech Macko povedal, že podľa oslovených odborníkov je cena tunela porovnateľná s cenou povrchového variantu, keďže ten zasa predražujú mosty a ďalšie náklady. „Takže nie je dôvod nepresadzovať tunel," povedal Vojtech Macko.
O informovanosti si každý myslí iné
„Rýchlostnú cestu potrebujeme," odkázal Michal Slašťan, primátor Ružomberka. „Pomôže pri riešení dopravnej situácie aj ďalšom rozvoji regiónu. Vzniknú nové stavebné pozemky, pribudnú pracovné príležitosti," vymenoval.
Ľudia z Bieleho Potoka poukázali na slabú komunikáciu zo strany mesta. „Raz ste mali stretnutie v Bielom Potoku, ale nestáli ste o moju prítomnosť. Ďalšie stretnutie bolo na mestskom úrade. Akceptovali sme vaše pripomienky, rovnako aj pri ďalšom rokovaní v Bratislave. Biely Potok je najlepšie informovaný," reagoval primátor.
Dodal, že situáciou sa dvakrát zaoberalo mestské zastupiteľstvo a rokovali aj s petičným výborom. Predseda petičného výboru hovorí, že okrem januára žiadne rokovanie neprebehlo a mesto v podstate neakceptovalo žiadnu pripomienku.