Jedinečná zbierka vláčikov je v Pribyline

„Keď boli naši muži malí, hrali sa s malými vláčikmi, keď vyrástli, hrajú sa s veľkými vlakmi," povedala jedna z manželiek nadšencov Považskej lesnej železničky na Mašinparáde v pribylinskom skanzene.

Kačena s novou lokomotívou v závese sa predviedla v pribylinskom skanzene na  Mašinparáde.Kačena s novou lokomotívou v závese sa predviedla v pribylinskom skanzene na Mašinparáde. (Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)

PRIBYLINA. Že ide o vážnu hru, ktorá má korene v histórii, v rozhovore potvrdil Juraj Veselý, predseda občianskeho združenia Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici (PLŽ).

Prečo je časť v pribylinskom skanzene venovaná železnici?

- Považská lesná železnička kedysi viedla z Liptovského Hrádku až pod Kráľovu hoľu údolím Čierneho Váhu. Prevádzka v údolí bola odstavená v roku 1972, celý depozit železničky bol sústredený do Liptovského Hrádku, do bývalého depa štátnych lesov. Patril pod správu Liptovského múzea v Ružomberku ako technická pamiatka. Žiaľ, expozícia bola prístupná verejnosti iba na objednávku v nevhodných stiesnených priestoroch a bola predmetom častých krádeží a vandalizmu. Z tohto dôvodu Liptovské múzeum v roku 2001 celý depozit previedlo do priestorov skanzenu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste súčasti depozitu sťahovali?

- S prevozmi techniky sme začali v novembri 2001. Vtedy napadol prvý sneh, ktorý zapríčinil kalamitu na cestách a mrazy sa pohybovali okolo 17 stupňov pod nulou. Také počasie bolo zaťažkávacou skúškou nielen pre zamestnancov a dobrovoľníkov, ale aj pre techniku pri prevozoch. Mrznúci hydraulický olej v žeriavoch spôsoboval, že každá činnosť sa neúmerne predlžovala. Ďalšia etapa sťahovania sa uskutočnila v decembri. Aj tá bola poznačená zlým počasím, ortuť teplomera klesla pod 22 stupňov pod nulu. Koľajisko expozície bolo vybudované iba čiastočne a časť exponátov ešte pobudla mimo koľají na skládkach. To sme dobudovali z materiálu prevezeného z Liptovského Hrádku v máji a júni v roku 2002. Neskôr sme naň nakoľajili všetky vozne, ktoré boli počas prevozov uložené provizórne na zem.

SkryťVypnúť reklamu

VIAC FOTOGRAFIÍ NÁJDETE TU.

Dajú sa nájsť také exponáty aj inde?

- Tákáto zbierka exponátov je jedinečná nielen na Slovensku, ale aj v okolitých štátoch. Nikde inde sa nezachoval mobiliár pôvodnej prevádzky v takomto rozsahu. Nie je poškodený umelými rekonštrukciami. Statické aj pohyblivé exponáty sú presne v takom stave, ako fungovali na pôvodnej železnici. S múzeom spolupracujú dve občianske združenia, OZ Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici a OZ Spolok Čiernovážskej mašinky a obe sa starajú o zachovanie zbierky.

Čím sú výnimočné statické exponáty v Považskej lesnej železnici?

- Každý vozeň, rušeň, každý exponát má svoju históriu. Vo vagóne, ktorý stojí pred dielňou, sú expozičné panely, ktoré hovoria o železnici. Zrekonštruovali sme ho z úplne zhoreného vraku, ktorý pôvodne jazdil aj na PLŽ. Ďalším statickým exponátom je vozeň bez kolies na koľajnici. Je to storočný vagón, naša Zetka, ktorá bola uložená, chúďa, po nehode v Technických službách v Liptovskom Hrádku. Slúžila ako sklad. Je z Košicko-bohumínskej železnice, ktorá vedie aj cez Liptovský Hrádok a naozaj má sto rokov. Mesto Liptovský Hrádok ju venovalo múzeu, kde slúži ako skladovacie priestory, ale rovnako môže slúžiť ako exponát železníc na území Liptova. Sú na nej informačné tabule z Košicko-bohumínskej železnice z regiónu Liptov.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším statickým exponátom na koľaji je parná lokomotíva U45.902, ktorá bola vyrobená v Maďarsku. Je pôvodná, jazdila po PLŽ a dizajnovo do lesa veľmi pasovala. Jej dvojičku zrekonštruoval Mário Brnický a zabezpečuje premávku na Čiernohronskej lesnej železnici pri Čiernom Balogu.

Na Mašinparáde, prehliadke depa v skanzene, ste predstavili pohyblivé exponáty. Čím sú zaujímavé?

- Exponáty sme predstavovali od najmenšieho po najväčší a nakoniec najnovší prírastok. Predviedli sme tie, ktoré sa nám podarilo za niekoľko rokov zrekonštruovať do pohyblivého stavu.

Najmenším je motorová drezina, motocykel na koľajniciach. Vyrobili ho v Nemecku, ale počas prevádzky mal vážnu nehodu. Bol takmer úplne zničený, ale postupne sme ho opravili do takej podoby, že si zahral aj vo filme Vlak do stanice nebo, ktorý bol celý natáčaný na Považskej lesnej železnici. Drezina slúžila na prepravu, napríklad, správcu trate, keď robil kontrolu trate, prípadne policajným hliadkam, ktoré jazdili do Liptovskej Tepličky. V skanzene ju obsluhuje Marián Petráško, ktorý sa najviac pričinil, že koľajový motocykel jazdí.

Ďalším pohyblivým exponátom je priemyselná lokomotíva BNE 50, ktorá sa používala na PLŽ na posun v depe, ale sem-tam vozievala aj osobný vlak na Čierny Váh s jedným vozňom. Je to bežná lokomotívna najmä na priemyselných železniciach. Bola zrekonštruovaná v roku 2008, ideálna na posun, má dostatočnú ťažnú silu, aby aj na sklone mohla posunovať s jedným, dvoma vagónmi, a neveľkú spotrebu.

Najznámejšia v skanzene je asi Kačena, parná lokomotíva. Je to výrobok Škodových závodov v Plzni z roku 1949. V Liptovskom Hrádku mala familiárny názov Sulika, ale my sme ju nazvali Kačenou z jej označenia KČ 4. Zrekonštruovaná bola prostredníctvom niekoľkých grantov z ministerstva kultúry a jej rekonštrukcia vyšla asi na milión bývalých slovenských korún. Na Mašinparáde sme ju využili aj na to, aby previezla po koľajisku úplne nový exponát, ktorý sa verejnosti predstavil po prvýkrát.

Odkiaľ ste priviezli novú lokomotívu?

- Z Martina, stála pred Strednou odbornou školou dopravnou v Martine - Priekopa. Nová mašinka je v Pribyline veľmi krátko. Len od jesene, ale cez zimu sme ju dali do vystavovateľného stavu, najmä vďaka Máriovi Brnickému. Pôvodne bola tiež vystavená na verejnom mieste, kde ju však nedôstojne „umelci" pomaľovali všetkými možnými farbami. Mašinka má pôvod v železiarňach v Podbrezovej.

Aká je budúcnosť železničky?

- Plány sú veľké. Liptovské múzeum pripravuje projekt na realizáciu trate v priestoroch skanzenu až po vrátnicu alebo parkovisko. My ako občianske združenie presadzujeme myšlienku oživenia prevádzky aspoň v skanzene, ale zaujíma nás možnosť obnoviť prevádzku pôvodnej trasy. Naším snom je, aby železnička fungovala a mohli sa na nej voziť deti. Tiež aby videli, aká bola železnica kedysi.

Autor: Dagmara Sarita Poliaková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 538
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 585
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 457
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 120
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 799
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 779
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 070
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 465
  3. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 20 269
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 871
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 548
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 183
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 748
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 959
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Liptovský Mikuláš sa konečne teší z víťazstva.

Zaslúžené tri body pre Tatran.


Marek Hamšík rozdával podpisy a s deťmi sa ochotne odfotil.

Mládež dostala prednosť pred seniorským mužstvom.


Arriva Liorbus zabezpečuje verejnú autobusovú dopravu na Orave.

Od 1. augusta sa do systému zapoja aj posledné dva regióny, čím bude zintegrovaný celý kraj.


TASR

Študentom na stredných školách ukázali odborníci, ako kriticky pristupovať k finančným informáciám. Kampaň podnietila mládež premýšľať o peniazoch inak.


  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 070
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 465
  3. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 20 269
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 871
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 548
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 183
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 748
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 959
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu