Kedysi lesná úzkorozchodná železnica umožňovala prepravu dreva, neskôr aj ľudí. V súčasnosti je hrozbou pre každého, kto do bývalého depa v Liptovskom Hrádku pri Váhu vkročí. Budovy sú rozpadavajúcou sa zrúcaninou.
LIPTOVSKÝ HRÁDOK. „Škoda, že sa železnica nezachovala dodnes, mohla byť pre obyvateľov, ale aj návštevníkov mesta atrakciou," zauvažoval primátor Liptovského Hrádku Branislav Tréger.
Žiaľ, nezachovala sa a budovy bývalého depa Považskej lesnej železnice v meste pri Váhu predstavujú nebezpečenstvo. Sú totiž rozpadajúcou sa zrúcaninou, kde sa zub času doslova denne zahrýza do striech a stien jednotlivých objektov. Rozpadajú sa pred očami tých, ktorí tadiaľ chodia do práce či na prechádzky.
Najväčšie nebezpečenstvo ale hrozí tým, ktorí do budov vchádzajú. Že bývalé depo má aj návštevníkov, svedčia vyšliapané chodníčky vo vysokej tráve od Váhu a množstvo prázdnych fliaš od alkoholu, časti odevov či staré handry.
Vo vnútri rozpadajúcich sa budov sa povaľujú staré handry či fľaše od alkoholu. FOTO: AUTORKA
Kto je zodpovedný
V sedemdesiatych rokoch minulého storočia lesné správy na Slovensku uprednostnili automobilovú dopravu a lesné železnice likvidovali. O osude považskej rozhodli v roku 1972 Štátne lesy s tým, že preprava je nerentabilná, a tak dopravu na nej zrušili. Strojový park prevzala Pamiatková správa, majetok Považskej lesnej železnice Národopisné múzeum, v súčasnosti je to Liptovské múzeum Ružomberok.
Keďže zlodeji začali majetok rozkrádať, v roku 2001 Považskú lesnú železnicu presťahovali do pribylinského skanzenu. Hrádocké depo sa tak stalo pre Liptovské múzeum Ružomberok prebytočným. Pozemky pod depom ostali vo vlastníctve štátnych lesov, vlastníkom budov sa stal Žilinský samosprávny kraj. Depo akoby stratilo pána a začalo chátrať.
Už môžu búrať
O budovy bývalého, a už schátraného, depa prejavilo záujem mesto a postupne sa ich podarilo odkúpiť. Rovnako aj pozemky pod depom od štátnych lesov. Liptovský Hrádok je tak majiteľom celého depa už niekoľko mesiacov a má s ním plány.
„Zatiaľ je to najhoršia časť Hrádku, ale budovy začneme rozoberať, pravdepodobne v septembri. Získali sme na to už všetky povolenia," povedal primátor. „Podľa územného plánu by v týchto miestach mali byť polyfunkčné objekty, ktoré budú slúžiť nielen ľuďom najbližšieho sídliska Prekážka, ale všetkým v Hrádku. Momentálne hľadáme investora, ktorý by naplnil našu víziu: skultúrniť celý pás priestoru od Lodenice na sútoku Váhu a Belej až po budovu Základnej umeleckej školy."