Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Málokto veril, že do doliny budú chodiť státisíce návštevníkov

Po dlhoročnej prestávke svitá v Jasnej na lepšie časy. Lyžiarske trate na severných a južných svahoch Chopka opäť prepoja lanovky. Spoločnosť prevádzkujúca lyžiarske stredisko plánuje do modernizácie, ktorá zahŕňa aj prepojenie severných a južných svahov

Po dlhoročnej prestávke svitá v Jasnej na lepšie časy. Lyžiarske trate na severných a južných svahoch Chopka opäť prepoja lanovky. Spoločnosť prevádzkujúca lyžiarske stredisko plánuje do modernizácie, ktorá zahŕňa aj prepojenie severných a južných svahov Chopka, investovať v priebehu desiatich rokov približne sedemdesiat miliónov eur.

„Momentálne staviame šesťsedačkovú lanovku na trase Záhradky - Priehyba. Realizujeme tak prvý krok k opätovnému prepojeniu severnej a južnej časti strediska. Zároveň nová sedačka posilní prepravnú kapacitu," prezradila marketingová riaditeľa Katarína Šarafínová.

Prvý úsek lanovky bol po havárii v sedemdesiatych rokoch zrekonštruovaný. FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

O lanovke z histórie

Prvá lanovka začala v Jasnej premávať pred šesťdesiatimi rokmi a viedla z Jasnej na Lukovú. Do prevádzky ju odovzdali v roku 1949. Postupne začali premávať ďalšie tri úseky cez Chopok, Kosodrevinu až po Srdiečko na južnej strane. Sedačková lanovka typu Roll, vyrobená vo švajčiarskej licencii, mala kapacitu 220 osôb za hodinu.

Pre porovnanie, šesťsedačková lanovka, ktorú momentálne budujú zo Záhradiek na Priehybu, prepraví 2400 osôb za hodinu. Stará dvojsedačka mala odpojiteľný systém uchytenia sedačiek. To znamená, že tie pri dojazde do stanice spomalili, aby mohli lyžiari pohodlne vystúpiť.

Roll-ka vyrobená vo švajčiarskej licencii, premávala takmer päťdesaťročí . FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

Inšpiroval sa Alpami

Myšlienku postaviť na Chopok lanovku prvýkrát verejne vyslovil Alojz Lutonský v roku 1936. Rodák z Moravy sa aktívne venoval turistike, cestovnému ruchu a speleológii. Myšlienkou výstavby sa inšpiroval hlavne na svojich cestách po alpských krajinách. „Keď sme v roku 1935 s členmi tatranskej Horskej služby hľadali študenta Slavíka, ktorý zahynul na Ďumbieri a videli sme kvalitné lyžiarske terény, dospeli sme k záveru, že by bolo fajn mať lanovku v Liptove," uvádzal v rozhovore v časopise Lanovky a vleky v roku 1980 Alojz Lutonský.

Dôvodom na výstavbu lanovky v Demänovskej doline neboli len kvalitné lyžiarske terény s polročnou snehovou pokrývkou. Dôležitú úlohu zohral aj prístup k nim. Najvhodnejšia možnosť, ako sa dostať na hrebene Nízkych Tatier zo severu, existovala práve v Jasnej. Istú úlohu zohrala aj cesta, ktorá viedla k Demänovským jaskyniam už od roku 1929.

Chlapi nezabezpečovali len jej prevádzku, ale starali sa aj o údržbu. FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

Výstavbe verili len optimisti

„V tom čase kultivované prostredie končilo pri jaskyni Slobody. Ďalej chýbalo šesť kilometrov cesty na stavenisko bez energie a spojenia. Takže výstavbe dôverovali len lyžiari optimisti," povedal v roku 1980 Alojz Lutonský.

Aby výstavbu lanovky, ľudovo nazývanej aj sedačka Lutonský, verejne spropagoval, každoročne usporadúval spolu s mikulášskymi priaznivcami lyžovania, zjazdové preteky o Cenu Demänovských jaskýň. Prvýkrát lyžiari pretekali na jar v roku 1939.

Veľkolepé plány výstavby lanovky prerušila druhá svetová vojna. V tom čase začali Švajčiari v Alpách budovať sedačkové lanovky typu Rool.

Pohľad z medzistanice na Demänovskú dolinu, uprostred je Ostredok. FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

Stredisko Nový Ploštín

Po vojne doniesol Alojz Lutonský zo švajčiarskeho strediska Flims propagačný materiál o dvojsedačkách Rool. Jeho návrh na výstavbu Riaditeľstvo pre cestovný ruch schválilo 25. mája 1945.

Pozemky, na ktorých mala nová lanovka stáť, patrili ploštínskemu urbáru. Ich majitelia si nárokovali, aby sa stredisko volalo Nový Ploštín. Neskôr v súťaži, ktorú vypísalo Riaditeľstvo pre cestovný ruch, však zvíťazil názov Jasná. Súčasne s lanovkou dobudovali prístupovú cestu od Demänovskej jaskyne slobody po údolnú stanicu lanovky. Štátny plánovací úrad v tom čase chválil aj prvý územný plán pre osadu Jasná. Prvý úsek lanovky Jasná - Luková spustili do prevádzky 23. októbra 1949. Postupne odovzdali do prevádzky ďalšie úseky. Posledný Kosodrevina Chopok začal premávať 29. augusta 1957.

Dôvodom výstavby neboli len svahy s polročnou snehovou pokrývkou. FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

Boli prví v Európe

Už začiatkom dvadsiateho storočia po čiastočnom sprístupnení Demänovskej jaskyne Slobody storočia bola doprava ekologickým problémom. Úzku cestu síce po vojne rozšírili, no problém nevyriešili. Nová lanovka návštevnosť doliny ešte zvýšila.

V tom čase plánovali aj výstavbu úzkorozchodnej elektrickej železničky, podobnej ako je vo Vysokých Tatrách. Projekt sa nakoniec neuskutočnil, pretože nemal podporu. Len málo ľudí verilo, že do doliny budú chodiť státisíce návštevníkov.

„Keby som mohol predbehnúť čas, zrealizoval by som utopický nápad. Budoval by som veľkokapacitnú lanovku. Premávala by z Liptovského Mikuláša po skalách doliny k Ľadovej jaskyni a jaskyni Slobody. Odtiaľ by som pokračoval až do Jasnej. Už keď sme chceli preklenúť Chopok zo severu na juh lanovkami, považovali sme to za nemožné. Nakoniec sme boli prví v Európe. Keby sa výstavba nekomplikovala, mohli sme byť prví na svete. Takže to, čo navrhujem dnes, nemusí byť v budúcnosti utópia či fantázia, ale realita," povedal Alojz Lutonský.

Lanovku vyradili z prevádzky 24. júla 1997 z technických dôvodov v čase, keď jej autor Alojz Lutonský ukončil svoju životnú púť.

Nezávislá lanovka

Momentálne je sever a juh prepojený provizórne lyžiarskymi vlekmi. Spoločnosť, ktorá prevádzkuje stredisko v Jasnej, plánuje kompletne spojiť severné a južné svahy Chopku v dvoch etapách, približne do roku 2013. Na prvom úseku bude jazdiť zo Záhradiek na Priehybu šesťsedčková lanovka, ktorá je momentálne vo výstavbe .

Na druhom úseku z Priehyby na Chopok by mala premávať lanovka typu Funitel. „Funitel je kabína na dvoch lanách, ktorá je minimálne závislá od vetra. S výstavbou by sme chceli začať už na budúci rok, teda v lete v roku 2011," prezradila na záver Katarína Šarafínová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  5. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  8. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  9. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  10. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  5. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Prohibition of competition after employment termination
  9. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  10. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  1. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 21 180
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 138
  3. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 13 067
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 11 294
  5. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 667
  6. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 9 256
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 055
  8. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 8 616
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 913
  10. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 666

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Liptovský biker dosiahol vytúženú métu a stal sa majstrom Slovenska

Matej Ulík z Liptovskej Osady, ktorý druhý rok háji farby českého klubu Expres CZ – Scott Team Kolín, sa stal majstrom Slovenska v cyklokrose v mužskej kategórii elite.

Matej Ulík

Priestor pod arkádami skrášľuje vyrezávaný betlehem

Umocniť predvianočnú atmosféru v Liptovskom Mikuláši má nový betlehem, ktorý v týchto dňoch umiestnili pod arkádami pred mestským Múzeom Janka Kráľa.

Liptov má nového majstra sveta

Michal Barbier obhájil majstrovský titul vo fitnes.

Michal Barbier ako čerstvý majster sveta vo fitnes pre rok 2019. (Barbier tretí športovec zľava)

Poslanci budú rokovať o finančnej pomoci po výbuchu plynu v Prešove

Radnica chce týmto spôsobom vyjadriť Prešovčanom solidaritu. Pomôže aj mesto Liptovský Hrádok.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Námestove sa stala tragická dopravná nehoda

Mladý, 22-ročný vodič z Krušetnice sa ocitol v protismere, čelnú zrážku neprežil.

AKTUALIZOVANÉ 12:50

Kamión naložený novými autami sa prevrátil do priekopy

Podľa polície sa vodič kamiónu nedostatočne venoval jeho riadeniu. Na mieste dostal pokutu.

Kukláči zadržali dvoch mužov zo zločineckej skupiny

Obvinení mali v Šali zastreliť muža z nelegálne držaného samopalu.

Oliver Stümpel nastúpil s otcom. Užíval som si to, ďakoval fanúšikom

Indiáni opäť víťazne. Piatym gólom prispel Oliver Stümpel, ktorý si zahral po boku otca.

Vybrali SME

Už ste čítali?