Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Málokto veril, že do doliny budú chodiť státisíce návštevníkov

Po dlhoročnej prestávke svitá v Jasnej na lepšie časy. Lyžiarske trate na severných a južných svahoch Chopka opäť prepoja lanovky. Spoločnosť prevádzkujúca lyžiarske stredisko plánuje do modernizácie, ktorá zahŕňa aj prepojenie severných a južných svahov

Po dlhoročnej prestávke svitá v Jasnej na lepšie časy. Lyžiarske trate na severných a južných svahoch Chopka opäť prepoja lanovky. Spoločnosť prevádzkujúca lyžiarske stredisko plánuje do modernizácie, ktorá zahŕňa aj prepojenie severných a južných svahov Chopka, investovať v priebehu desiatich rokov približne sedemdesiat miliónov eur.

„Momentálne staviame šesťsedačkovú lanovku na trase Záhradky - Priehyba. Realizujeme tak prvý krok k opätovnému prepojeniu severnej a južnej časti strediska. Zároveň nová sedačka posilní prepravnú kapacitu," prezradila marketingová riaditeľa Katarína Šarafínová.

Prvý úsek lanovky bol po havárii v sedemdesiatych rokoch zrekonštruovaný. FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

O lanovke z histórie

Prvá lanovka začala v Jasnej premávať pred šesťdesiatimi rokmi a viedla z Jasnej na Lukovú. Do prevádzky ju odovzdali v roku 1949. Postupne začali premávať ďalšie tri úseky cez Chopok, Kosodrevinu až po Srdiečko na južnej strane. Sedačková lanovka typu Roll, vyrobená vo švajčiarskej licencii, mala kapacitu 220 osôb za hodinu.

Pre porovnanie, šesťsedačková lanovka, ktorú momentálne budujú zo Záhradiek na Priehybu, prepraví 2400 osôb za hodinu. Stará dvojsedačka mala odpojiteľný systém uchytenia sedačiek. To znamená, že tie pri dojazde do stanice spomalili, aby mohli lyžiari pohodlne vystúpiť.

Roll-ka vyrobená vo švajčiarskej licencii, premávala takmer päťdesaťročí . FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

Inšpiroval sa Alpami

Myšlienku postaviť na Chopok lanovku prvýkrát verejne vyslovil Alojz Lutonský v roku 1936. Rodák z Moravy sa aktívne venoval turistike, cestovnému ruchu a speleológii. Myšlienkou výstavby sa inšpiroval hlavne na svojich cestách po alpských krajinách. „Keď sme v roku 1935 s členmi tatranskej Horskej služby hľadali študenta Slavíka, ktorý zahynul na Ďumbieri a videli sme kvalitné lyžiarske terény, dospeli sme k záveru, že by bolo fajn mať lanovku v Liptove," uvádzal v rozhovore v časopise Lanovky a vleky v roku 1980 Alojz Lutonský.

Dôvodom na výstavbu lanovky v Demänovskej doline neboli len kvalitné lyžiarske terény s polročnou snehovou pokrývkou. Dôležitú úlohu zohral aj prístup k nim. Najvhodnejšia možnosť, ako sa dostať na hrebene Nízkych Tatier zo severu, existovala práve v Jasnej. Istú úlohu zohrala aj cesta, ktorá viedla k Demänovským jaskyniam už od roku 1929.

Chlapi nezabezpečovali len jej prevádzku, ale starali sa aj o údržbu. FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

Výstavbe verili len optimisti

„V tom čase kultivované prostredie končilo pri jaskyni Slobody. Ďalej chýbalo šesť kilometrov cesty na stavenisko bez energie a spojenia. Takže výstavbe dôverovali len lyžiari optimisti," povedal v roku 1980 Alojz Lutonský.

Aby výstavbu lanovky, ľudovo nazývanej aj sedačka Lutonský, verejne spropagoval, každoročne usporadúval spolu s mikulášskymi priaznivcami lyžovania, zjazdové preteky o Cenu Demänovských jaskýň. Prvýkrát lyžiari pretekali na jar v roku 1939.

Veľkolepé plány výstavby lanovky prerušila druhá svetová vojna. V tom čase začali Švajčiari v Alpách budovať sedačkové lanovky typu Rool.

Pohľad z medzistanice na Demänovskú dolinu, uprostred je Ostredok. FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

Stredisko Nový Ploštín

Po vojne doniesol Alojz Lutonský zo švajčiarskeho strediska Flims propagačný materiál o dvojsedačkách Rool. Jeho návrh na výstavbu Riaditeľstvo pre cestovný ruch schválilo 25. mája 1945.

Pozemky, na ktorých mala nová lanovka stáť, patrili ploštínskemu urbáru. Ich majitelia si nárokovali, aby sa stredisko volalo Nový Ploštín. Neskôr v súťaži, ktorú vypísalo Riaditeľstvo pre cestovný ruch, však zvíťazil názov Jasná. Súčasne s lanovkou dobudovali prístupovú cestu od Demänovskej jaskyne slobody po údolnú stanicu lanovky. Štátny plánovací úrad v tom čase chválil aj prvý územný plán pre osadu Jasná. Prvý úsek lanovky Jasná - Luková spustili do prevádzky 23. októbra 1949. Postupne odovzdali do prevádzky ďalšie úseky. Posledný Kosodrevina Chopok začal premávať 29. augusta 1957.

Dôvodom výstavby neboli len svahy s polročnou snehovou pokrývkou. FOTO: ARCHÍV VLADIMÍR ŠLAUKA

Boli prví v Európe

Už začiatkom dvadsiateho storočia po čiastočnom sprístupnení Demänovskej jaskyne Slobody storočia bola doprava ekologickým problémom. Úzku cestu síce po vojne rozšírili, no problém nevyriešili. Nová lanovka návštevnosť doliny ešte zvýšila.

V tom čase plánovali aj výstavbu úzkorozchodnej elektrickej železničky, podobnej ako je vo Vysokých Tatrách. Projekt sa nakoniec neuskutočnil, pretože nemal podporu. Len málo ľudí verilo, že do doliny budú chodiť státisíce návštevníkov.

„Keby som mohol predbehnúť čas, zrealizoval by som utopický nápad. Budoval by som veľkokapacitnú lanovku. Premávala by z Liptovského Mikuláša po skalách doliny k Ľadovej jaskyni a jaskyni Slobody. Odtiaľ by som pokračoval až do Jasnej. Už keď sme chceli preklenúť Chopok zo severu na juh lanovkami, považovali sme to za nemožné. Nakoniec sme boli prví v Európe. Keby sa výstavba nekomplikovala, mohli sme byť prví na svete. Takže to, čo navrhujem dnes, nemusí byť v budúcnosti utópia či fantázia, ale realita," povedal Alojz Lutonský.

Lanovku vyradili z prevádzky 24. júla 1997 z technických dôvodov v čase, keď jej autor Alojz Lutonský ukončil svoju životnú púť.

Nezávislá lanovka

Momentálne je sever a juh prepojený provizórne lyžiarskymi vlekmi. Spoločnosť, ktorá prevádzkuje stredisko v Jasnej, plánuje kompletne spojiť severné a južné svahy Chopku v dvoch etapách, približne do roku 2013. Na prvom úseku bude jazdiť zo Záhradiek na Priehybu šesťsedčková lanovka, ktorá je momentálne vo výstavbe .

Na druhom úseku z Priehyby na Chopok by mala premávať lanovka typu Funitel. „Funitel je kabína na dvoch lanách, ktorá je minimálne závislá od vetra. S výstavbou by sme chceli začať už na budúci rok, teda v lete v roku 2011," prezradila na záver Katarína Šarafínová.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 053
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 206
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 242
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 737
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 864
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 856
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 010
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 796
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 233
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hrboltová ide na postup, jesennú časť odohrali bez jedinej prehry

Hovorili sme s trénerom futbalistov TJ Iskra Hrboltová Milanom Krivošom. Nič iné ako postup v ružomberskej mestskej časti sa v súťažnom ročníku 2020/2021 neberie.

Hrboltová v zelenom v zápase proti Lipt. Ondreju.

Samosprávy pripravujú odberové miestnosti

Výber miestností ovplyvňuje aj očakávané nepriaznivé počasie. Liptovské samosprávy hľadajú dobrovoľníkov.

Vojaci prechádzali mestom navrhnuté odberové miesta v Ružomberku.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Pandémia koronavírusu zatvára ďalšie školy na Liptove

Druhý stupeň sa učí z domu cez internet. Prvý stupeň sa má učiť priamo v škole.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?