Motocykloví jazdci Albert Tříška a Radim Farský nastavujú vlastné životy pre zábavu divákov. Jediné malé zaváhanie v sedle motoriek krúžiacich vo všetkých smeroch po stenách obrovskej oceľovej gule môže znamenať tragédiu.
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Preťaženie takmer ako v kozmickej rakete, zvýšená hladina adrenalínu v krvi a ohlušujúce kvílenie jazdiacich motocyklov, z ktorých divákom tuhne krv v žilách a naskakujú zimomriavky. Rovnobežníkovo-poludníkové križovanie motoriek v guli, ktorá sama o sebe naháňa hrôzu, je vyvrcholením programu českého cirkusu Romanza, ktorý zavítal do Liptovského Mikuláša.
„Jazdím v oceľovej guli prvý rok. Predtým som však nikdy nebol motocyklový pretekár ani na okruhoch či v teréne," prezradil A. Tříška, ktorý je zároveň skvelým povrazolezcom. Keď v glóbuse smrti prvý raz nakopol motorku a dal ju do pohybu, nechcel uveriť, že v zlomku sekundy sa v sedle mašiny škriabal na vysokú oceľovú stenu. Zároveň na vlastnej koži pocítil obrovský prítlak ku kovovej konštrukcii po každom pridaní.
„Sú to všetko iba krátke okamihy, veď jedna obrátka v guli trvá iba niečo viac ako jednu sekundu. Ak sa jazdí v guli vo dvojici, je to vec obrovskej súhry a dôvery medzi jazdcami," skonštatoval Tříška.
Napriek množstvu vystúpení a skúsenostiam je neodmysliteľnou súčasťou dvojice každodenný tréning. Ponechať v glóbuse smrti , ktorý mal premiéru pred desiatkami rokov v Brazílii, miesto náhode, by bolo nebezpečnou hrou s vlastným životom.
V guli jazdí polovicu času dolu hlavou
Do výroby gule pozváranej z oceľových plátov s niekoľkocentimetrovými priezorovými „okami", cez ktoré divák častokrát zatvárajúci oči sleduje jazdu, sa nechcelo žiadnej z firiem. „Klasicky vyrábané oceľové gule mali doteraz šesťmetrový priemer. My jazdíme v menšej, ktorá má priemer štyri a pol metra a úplne iné jazdné vlastnosti," vysvetlil jazdec.
Kým vo väčšej guli sa dá vyvinúť rýchlosť ako na diaľnici, rotujúca dvojica jazdcov v menšej guli dosahuje rýchlosť od 45 až po 60 kilometrov za hodinu pri jazde jednotlivca.
Podľa Tříšku je podstatné udržať výkon a optimálnu rýchlosť motorky, v opačnom prípade by jazdec idúci v guli polovicu času dolu hlavou zo steny spadol. Ich motocykle sú špeciálne upravené a poháňa ich deväťdesiatpäť oktánový benzín.
Svokra mu jazdu v glóbuse smrti zakázala
V Argentíne skončila podobná exhibícia tragédiou. Domáci jazdec si tam po otvorení dvierok odťal hlavu. Aj českí kolegovia balancujú počas vystúpení na pokraji smrti. Počas tréningov sa nevyhnú pádom. Stačí aj jemná kolízia riadidiel obchádzajúcich sa strojov a padajú na dno gule. Najrizikovejšia je jazda, počas ktorej sa dvojica križuje v protichodných smeroch.
Po ukončení jazdy potrebujú jazdci istý čas na zotavenie. „Žiadne zdravotné problémy súvisiace s odstredivou silou však nepociťujem," povedal Albert Tříška. Obavy však majú jeho najbližší.
O otca troch malých detí sa bojí jeho manželka a svokra mu jazdu v glóbuse smrti zakázala. Ten však úspešne porušuje a nadväzuje tak na tradíciu manželov Rychterovcov, ktorí pred mnohými rokmi divákov uchvátili podobnou jazdou smrti. „Aj dnes túto disciplínu jazdia i ženy. Nie však na našom kontinente. V Čechách a na Slovensku jazdíme pod šapitó v guli iba my," dodal na záver A. Tříška.
Okrem jazdov v glóbuse smrti môžete v cirkuse Romanza v Liptovskom Mikuláši vidieť aj veľa vynikajúcich artistov, klaunov a, samozrejme, zvieratá. Svoje šapitó rozložil cirkus v Areáli vodného slalomu Ondreja Cibáka. Predstavenia budú od 21. do 24. júla každý deň od 18. hodiny, posledné v nedeľu 25. júla o 11. hodine.