Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Keď sa plavil na drevenom kajaku, naši vodáci boli ešte v plienkach

Jeho otec bol pltníkom. Začínal na Belej, neskôr založil vodácky klub. Potom staval s dobrovoľníkmi lodenicu pri Váhu. Nakoniec si splnil sen a navrhol areál vodného slalomu. Ondrej Cibák

V súčasnosti má areál vodného slalomu viac ako tridsať rokov a liptovskí vodáci jazdia svetovo.
Mikulášan Ondrej Cibák stál pri zrode vodáckeho športu nielen v Liptove, ale aj na Slovensku. Vyrastal vo Vrbici so štyrmi súrodencami v dome pri Váhu, takže k vode mal doslova blízko. So staršími bratmi a kamarátmi sa často plavili po rieke na rôznych svojpomocne vyrobených lodiach. Prvý drevený kajak vyrobil Ondrejovi najstarší brat Juraj. Vtedy boli liptovskí vodáci ešte doslova v plienkach.

Na pretekoch zlomil veslo a vyhral

Na sútoku riek Belej a Váhu pri Liptovskom Hrádku sa v roku 1949 prvýkrát stretli na kurze nadšenci a priekopníci vodáckeho športu z celého Slovenska. Neskôr sa na sútoku konali prvé preteky s prekážkami. Vodáci ich pomenovali Tatranský slalom. Víťazom prvého ročníka bol Ondrej Cibák.
„Bolo to kuriózne víťazstvo. Počas pretekov sa totiž otcovi zlomilo veslo. Vystúpil teda z lode na breh, požičal si iné a preteky víťazne dokončil," spomína na otca jeho syn Ivan Cibák. Vodácke preteky začali nadšenci organizovať každoročne. Prvých tridsať rokov sa jazdilo na Belej alebo Váhu. Potom preteky presťahovali do areálu vodného slalomu v Liptovskom Mikuláši. V súčasnosti majú za sebou už šesťdesiatdvaročnú históriu.

Ondrej Cibák bol prvý slovenský pretekár v reprezentácii. FOTO: ARCHÍV KTK

Na začiatku založil Lokomotívu

Cibákova aktívna športová kariéra nebola dlhá. Ukončil ju prakticky v roku 1953 na majstrovstvách sveta, kde bol nielen ako pretekár, ale aj ako tréner. Na majstrovstvách skončil dvanásty. Liptovskí vodáci jazdili v začiatkoch pod rôznymi športovými klubmi. Prevládali v nich však iné športy, hlavne hokej a futbal.

V roku 1959 prišiel Ondrej Cibák s nápadom založiť športový klub len pre vodný slalom. Najprv ho volali Lokomotíva, v súčasnosti je to Kanoe Tatra Klub (KTK).Hlavnou úlohou nového klubu bolo, aby sa mikulášsky vodný šport rozvíjal a presadil medzi ostatnými. Neskôr si vodáci pozháňali peniaze na lodenicu. Pri Váhu ju svojpomocne stavali št yri roky. Budova po niekoľkých rekonštrukciách slúži dodnes ako zázemie súčasnému Kanoe Tatra klubu.

Vodákov sen sa naplnil. V roku 1978 otvorili v Liptovskom Mikuláši areál vodného slalomu. FOTO: ARCHÍV KTK

Vodné úspechy pomohli rozvoju

Vodnoslalomárske úspechy v Československu pomohli rozvoju vodného slalomu a šport začal byť uznávaný. Myšlienka postaviť kanál prírodného charakteru sa v mysli Ondreja Cibáka zrodila na prelome 60. a 70. rokov. V tomto čase vznikla aj prvá štúdia. Jedným z hlavných dôvodov výstavby kanála nebolo len vytvorenie lepších podmienok pre vodákov, ale aj to, aby sa šport prostredníctvom umelého kanálu vybudovaného v meste dostal bližšie k divákom.

Aby mohol Cibák projekt realizovať, potreboval na začiatok doviesť tisícky metrov kubických zemného materiálu. V tom čase budovali vodné dielo Liptovská Mara, Vysokú vojenskú školu či obchodný dom Prior. Búrala sa stará Vrbica a na jej mieste vyrastalo panelové sídlisko Nábrežie. Ondrej Cibák vytušil možnosti, ktoré budovanie veľkých stavieb prináša, a pustil sa do realizácie svojho sna.

Pri budovaní areálu odpracovali vodáci dobrovoľníci a nadšenci vodáckeho špotru tisicky brigádnických hodín. FOTO: ARCHÍV KTK

Brigádovali vodáci aj nadšenci

Budovanie areálu si vyžiadalo tisícky brigádnických hodín nielen samotných vodákov a ich rodín, ale aj dobrovoľníkov a nadšencov vodného športu. Peniaze na realizáciu sa podarilo Cibákovi získať z vládneho výboru pre cestovný ruch a vtedajšieho Československého zväzu telesnej výchovy. S výstavbou začali v roku 1973 v akcii Z. Výnimočný projekt podporoval aj vtedajší mikulášsky starosta Jaroslav Žuffa. Onrejovi Cibákovi sa sen naplnil v roku 1978, keď mikulášsky areál vodného slalomu slávnostne otvorili. V tom období to bol druhý umelý vodný areál na svete.

Kanál nie len je betónové koryto

S novým kanálom začala aj nová éra, ktorá výrazne ovplyvnil históriu vodáckeho športu na Slovensku.
Konštrukčne je ojedinelou stavbou svojho druhu na svete, pretože má charakter riečneho kanála so šikmými brehmi. Nie je len betónovým korytom, v ktorom pulzuje voda, aký bol v Mníchove či na pekinskej olympiáde. Mikulášsky kanál je priamo napájaný vodou z Váhu.

Verne imituje dravú horskú rieku s mohutnými balvanmi a skalami na dne, s prudkými vírmi, kaskádami, vlnami či neveľkými vodnými zátočinami. Je ideálnym miestom na celoročné tréningy vodákov. Kanál zaujal ľudí z celého sveta. Ondrej Cibák už ako uznávaný expert navrhol aj slalomovú trať pre olympijské hry v Barcelone 1992. Na jej základe postavili slalomovú trať v Ču-nove.

Areál je ojedinelou stavbou svojho druhu na svete, pretože má charakter riečneho kanála so šikmými brehmi. FOTO:ARCHÍV KTK

Bez vodného areálu by neboli víťazi

Ondrej Cibák má veľkú zásluhu na tom, že v Liptovskom Mikuláši vyrástlo veľa vodáckov, olympionikov. K vodnému slalomu viedol aj svojich synov a vnukov. Tí sú dnes jeho pokračovateľmi.
„Môj otec bol nadčasový človek a nepoznal prekážky. Môžem s určitosťou povedať, že bez Areálu vodného slalomu by neboli ani olympijskí víťazi," dodal na záver Ivan Cibák, prezident Slovenského zväzu kanoistiky na divokej vode a tajomník Kanoe Tatra Klubu.

Inzercia - Tlačové správy

  1. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  2. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  5. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 716
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 648
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 433
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 945
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 3 913
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 388
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 186
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 008
  9. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 973
  10. Vážení poslanci, to naozaj? 2 682
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Včelnica sa nachádza približne 55 metrov od obecných bytoviek.

O chove včiel nájomníkov nikto neinformoval.


3 h
Szilárd Németh v relácii MY športujeme.

Pozrite si exkluzívny rozhovor v relácii MY športujeme.


6 h

MLS laseroterapia je považovaná za prelomovú liečbu, poskytujú ju v kúpeľoch v Lúčkach.


20 h
Medveď sa kŕmi odpadkami.

Chatová oblasť na Podbanskom je priamo v lesoch pod Západnými Tatrami, návštevy medveďa sú tam bežné, chodia na odpadky.


23. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


19 h

Situácia v obci je napätá. Vzťahy sa vyhrotili, niektorí ľudia sa búria.


20 h

Chata Ostré roky chátrala. Dostala však novú nádej.


20 h

Už ste čítali?