Cesty už roky lemujú zástupy reklamných panelov a divokých reklamných pútačov. Dopravní experti pritom tvrdia, že ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky a krajinní architekti či ekológovia, že narúšajú ráz krajiny.
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Liptovské cesty nie sú výnimkou. Reklamné pútače rôznych rozmerov a farieb zdobia aj Liptovskú kotlinu, jej mestá a námestia.
Vrcholom bilbordovej tvorby v Liptove je sústava osvetlených megabordov na križovatke Tatranskej a Bystrickej cesty v Ružomberku.
„Krajina je prebilbordovaná, keď šoférujem, reklamy ma vyrušujú a pekné liptovské výhľady zatieňujú nevkusné veľko-plošné reklamy," prezradila svoje skúsenosti riaditeľka galérie P.M. Bohúňa Zuzana Gažíková.
Úrady si hlavu nelámu
Ten, kto by si chcel postaviť reklamný panel v meste, musí podľa zákona požiadať miestny stavebný úrad o povolenie. Ak by si bilbord chcel postaviť pri ceste II., III. alebo IV. triedy, potrebuje aj rozhodnutie od Okresného dopravného inšpektorátu (ODI) a Obvodného úradu v Ružomberku.
„Rozhodnutie platí dva roky. Potom je majiteľ povinný reklamnú plochu odstrániť," povedal I. Millan z oddelenia územného rozvoja Mestského úradu v Ružomberku. Podľa množstva reklamných banerov však pri štátnych cestách možno ľahko usúdiť, že úrady si asi s platnými rozhodnutiami hlavu príliš nelámu.
Reklamy nepovoľujú
„Čo sa týka bilboardov, napríklad, na ceste I/18, ktorá pretína Liptov od Važca až po Rojkov, je to cesta prvej triedy medzinárodného významu. Popri tejto komunikácii Krajský dopravný inšpektorát v Žiline nepovoľuje umiestňovať bilboardy a reklamné pútače za žiadnych podmienok," povedala krajská hovorkyňa polície Jana Balogová.
Zaujímavé je, že cestu medzi Liptovským Hrádkom a Podturňou lemuje najmenej desať reklamných tabúľ. Podobná situácia je aj pri vjazde z Ivachnovej do Ružomberka či na ceste z Černovej do Rojkova.
Umiestňujú podľa zákona
„Reklamná plocha musí byť v súlade s územným plánom mesta. Posudzujeme umiestnenie reklamy z hľadiska výhľadov na krajinu, vzdialenosti od cesty či pamiatkovej zóny," povedal Igor Millan.
Vhodnosť, ale aj nevhodnosť umiestnenia bilbordu určuje tiež zákon o reklame. „V súvislosti s novým územným plánom chceme sprísniť pravidlá pre vydávanie stavebných povolení na reklamné a propagačné zariadenia. Ich počet chceme v Ružomberku takto obmedziť," dodal I. Millan.
Fasády nie sú výnimkou
V poslednom období pribudlo mnoho bilbordov aj pri vjazde z diaľnice do Liptovského Mikuláša.
„Neviem, komu je reklama určená, ale nemyslím si, že návštevníka mesta zaujíma, kde sa nachádza nejaká komerčná firma a domáci ju určite poznajú. Taktiež nevidím dôvod, aby sa duplicitne propagovali nákupné centrá, ktoré dobre vidieť už z cesty," dodala riaditeľka mikulášskej galérie.
Žiadnou výnimkou nie sú ani fasády budov. Či už sú v bezprostrednom centre, alebo v širšom okolí. Na mnohých vidieť veľa príkladov nevkusnej reklamy. „Veľkým estetickým problémom sú, podľa mňa, reklamy obchodov a služieb v centre. Keď, napríklad, sedím na terase cukrárne a vnímam mesto očami návštevníka, architektúra pešej zóny a ruch námestia mi dodáva pocit, že som v turistickom centre porovnateľnom s podobnými v západnej Európe. No keď sa pozriem na fasády budov s reklamnými pútačmi, vidím kontrast vkusu a nevkusu," doplnila Z. Gažíková.
Zachovávajú siluetu mesta
Ako vyplýva zo všeobecno-záväzného nariadenia, v pamiatkovej zóne v Liptovskom Mikuláši môžu informačné a reklamné tabule umiestňovať len do prvého poschodia budov.
„Oddelenie územného plánovania a hlavného architekta v Liptovskom Mikuláši v spolupráci so zástupcom primátora posudzuje grafický návrh informačných a reklamných tabúľ. Musia byť umiestnené v súlade s územným plánom mesta a s dôrazom na zachovanie panoramatických pohľadov na mesto a zachovanie siluety," dodala Tatiana Bachtíková, hlavná architektka mesta Liptovský Mikuláš.