Ruch na staveniskách diaľnice v úsekoch Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová ustal. Mechanizmy, ktoré tam nedávno intenzívne pracovali, sa stratili, pripravený terén zarastá burinou.
RUŽOMBEROK. Zmluva, na základe ktorej mali postaviť diaľnicu D1 na severnom Slovensku, vypršala 30. augusta. „Rozhodol som sa už ďalej nepredlžovať tento proces," povedal na tlačovej konferencii 2. septembra minister dopravy Ján Figeľ.
Financovanie výstavby prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva tak, ako to presadzovala bývalá vláda, minister zrušil. Zdroje na prepojenie Martina s Prešovom chce hľadať v štátnom rozpočte a vo fondoch Európskej únie.
Povrchovým variantom riskujú súdny spor
Diaľničný úsek Turany - Hubová ohrozuje chránené územia Natura 2000. Podľa neziskovej organizácie Priatelia Zeme-CEPA schválený variant dovoľuje stavať priamo v tomto území, čo je v rozpore s európskou smernicou o ochrane biotopov. Európska komisia podmienila uvoľnenie financií Európskou investičnou bankou odstránením závažných porušení ochrany životného prostredia.
Zmena financovania však nezmení povinnosť štátu plniť európsku legislatívu. „Dotáciu z kohézneho fondu schvaľuje Európska komisia a ak nebude trasa v súlade so smernicou, peniaze nepustí. Aj keby sa diaľnica stavala z iných zdrojov ako európskych, riskujeme, že Európska komisia spustí konanie proti Slovenskej republike," vysvetlil Roman Havlíček, programový koordinátor Prateľov Zeme-CEPA.
Tunel Korbeľka je opäť aktuálny
Európska smernica hovorí, že na chránenom území sústavy Natura 2000 je povolené stavať len v tom prípade, ak neexistuje iná možnosť. V úseku Turany - Hubová bola naplánovaná pôvodná trasa tunelom Korbeľka, ktorý nezasahuje do chránených území a jeho vplyv na životné prostredie je minimálny. Od 5,7 kilometrového tunela nakoniec ministerstvo dopravy upustilo. Riešenie situácie na tomto úseku je pre štát naliehavé. S výstavbou by mali, podľa ministerstva, začať v roku 2012, čo otvára aj alternatívu na návrat k prvému trasovaniu s Korbeľkou.
Najnáročnejší úsek
Rozhodnutie ministra ovplyvní budovanie 75 kilometrov diaľnic na severnom Slovensku. Cez Liptov prechádzajú dva úseky, Turany - Hubová s dĺžkou 13,58 kilometra a Hubová - Ivachnová s 15,45 kilometrami. Hornatý terén mali prekonávať troma tunelmi Rojkov, Havran a Čebrať. Pri portáloch už vyrúbali stromy, vybudovali obslužné komunikácie, ale výstavba stojí a plochy zarastajú. Náklady na prípravné práce, ktoré už urobili, si vyčísli súkromné stavebné konzorcium a štát mu túto sumu zaplatí.