LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. „Máme schváliť zmluvu, ktorú sme ani nevideli a nemáme dostatok informácií, aby sme o nej rozhodli. Myslím si, že by bolo dobré najskôr vyhodnotiť zmluvu, ktorá ešte platí," povedal Jozef Repaský.
Prvá zmluva platí od roku 2000
Mesto Liptovský Mikuláš ju uzatvorilo v roku 2000 na pätnásť rokov s obchodnou spoločnosťou VM City média. Jej predmetom bola výstavba a prevádzkovanie čakární na zastávkach mestskej autobusovej dopravy a výstavba samostatne stojacich osvetlených reklamných vitrín city light vrátane ich prevádzkovania. V meste vybudovala spoločnosť dodnes trinásť prístreškov na autobusových zastávkach, osadila 19 integrovaných a šesť samostatne stojacich city light vitrín.
Jej právnym nástupcom sa stala spoločnosť euroAWK so sídlom v Bratislave. Tá mestu ponúkla, že na vlastné náklady vybuduje a osadí na autobusových zastávkach ďalšie prístrešky. Rovnako ponúkla, že bude pokračovať v prevádzkovaní reklamných zariadení už existujúcich prístreškov.
Ceny za poslancom zdali smiešne
Výška nájomného za užívanie pozemkov pod stavbami prístreškov mala byť 0,30 eur ročne za meter štvorcový, pod samostatne stojacou osvetlenou city light vitrínou jedenásť eur ročne a pod reklamnými panelmi 132 eur ročne za kus.
„Jedenásť eur ročne, ktoré spoločnosť za city light mestu ponúka, je smiešna suma. Jedenásť eur zaplatí podľa cenníka firmy ten, kto si city light prenajme, za jeden deň," povedal Jozef Repaský. Aj poslanec Dušan Vinčúr poznamenal, že je to neekonomické.
Primátor oponoval
Primátor Ján Blcháč oponoval: „Keď hovoríte, že je to neekonomické, položil som si otázku, či v roku 2000 to bolo ekonomické. A čuduj sa svete, zisťujeme, že to nebolo zadarmo," a odcitoval zo zmluvy, že mesto upúšťa od vyrubenia miestneho poplatku za reklamu a od nájmu za užívanie pozemku pod realizované stavby po dobu platnosti tejto zmluvy.
J. Repaský reagoval: „Nebolo to zadarmo. Vybudovali za to trinásť autobusových zástaviek v čase, keď sme na ne nemali peniaze a boli tu staré plechové búdy. My sme im za to odpustili platenie za reklamu na 15 rokov. V roku 2000, keď sme tú zmluvu schvaľovali, bola pre mesto výhodná a situácia na reklamnom trhu bola podstatne iná."
Jozefa Bobáka zaujímalo, koľko prístreškov by malo byť v meste postavených na základe navrhovanej zmluvy, lebo sa to v nej neuvádza. Odpoveď nedostal.
Bod hodný osobitného zreteľa
Návrh na uzatvorenie zmluvy bol zaradený na septembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva medzi body s osobitným zreteľom, a preto na jeho schválenie bola potrebná trojpätinová väčšina hlasov.
„Nevidím dôvod, prečo by tento bod mal byť hodný osobitného zreteľa," povedal Milan Trnovský a dodal, že dúfa, že ho poslanci neschvália. Dvanásť poslancov hlasovalo za, deväť proti, dvaja sa zdržali hlasovania, takže potrebnú trojpätinovú väčšinu nezískal.
V dôvodovej správe sa uvádza, že spoločnosť euroAWK a mesto L. Mikuláš uzatvorením tejto zmluvy sledovali „najmä celospoločenskú výhodnosť zlepšenia kultúry cestovania v meste ako aj zabezpečenie lepšieho dopravného komfortu pre obyvateľov mesta Liptovský Mikuláš."
Faktom je, že reklamné nosiče sa využívajú v predvolebnej kampani a o dva mesiace budú komunálne voľby.