LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Bola vedúcou tanečného odboru základnej umeleckej školy a neskôr zástupkyňou riaditeľky školskej správy.
Na profesionálnej dráhe sa stále venovala výchove a vzdelávaniu detí. V súčasnosti pracuje ako lektorka anglického jazyka v Centre voľného času v Liptovskom Mikuláši. Zaujímalo nás preto, čo si myslí o potrebe učiť sa cudzie jazyky.
Dieťa je najvnímavejšie v prvom roku svojho života. Možno už v tomto veku pristúpiť aj k učeniu cudzieho jazyka?
- Pre malé dieťa žiaden jazyk nie je cudzí. Dieťa bude rozprávať jazykom, ktorí ho rodičia naučia. Isteže je prvoradé naučiť dieťa správne úradný jazyk. V ňom sa bude ďalej vzdelávať, komunikovať s okolím, bude ho pravdepodobne používať v práci a iných situáciách. Nie je však pravidlom, že dieťa musí komunikovať len v jednom jazyku. Ak si spomenieme na našich starých rodičov, mnohí z nich dokázali rozprávať nielen slovensky, ale aj nemecky, maďarsky, rusky či taliansky, podľa toho, kde ich osud zavial. Veľkú výhodu majú deti v dvojjazyčných rodinách a prirodzene komunikujú s rôznymi členmi rodiny v rôznych jazykoch. Poznám však aj rodiny, v ktorých rodičia Slováci rozprávajú po anglicky s deťmi, aby zvýšili ich jazykové zručnosti. To všetko má však svoje pravidlá, o ktorých by mali aj rodičia vedieť, ak by k tomuto chceli pristúpiť.
S predškolákmi v Závažnej Porube spoločensky vystupujete v anglickom jazyku. Myslíte, že tieto deti sú vo výhode?
- Áno, sú. Majú prvé vedomosti z každodennej angličtiny, vedia pesničky a riekanky v anglickom jazyku a čo je dôležité, strácajú zábrany vedomosti použiť na verejnosti, čo sa veľmi často stáva dospelým. Získavajú aj sociálne zručnosti, vedia spoločensky vystupovať, strácajú trému. Kladov je presne toľko, koľko deti získavajú pri vystupovaní v slovenskom jazyku.
Nový školský zákon ukladá žiakom a študentom povinnosť okrem materinského ovládať dva jazyky. Samozrejme, že zodpovednosť je na pleciach školy. Čo je dôležité, ak dieťa v jazykovej príprave zaostáva, má problémy, nestačí držať krok?
- V prvom rade je to učiteľ. Pedagóg, ktorý dokáže aj pri vyučovaní cudzieho jazyka dodržať filozofiu Komenského. Učenie hrou je pre žiakov najlepší dar, aký môžu od školy dostať. Zostať dieťaťom, vcítiť sa do jeho sveta, jeho možností a schopností je skutočné pedagogické majstrovstvo. Žiaľ, práve toto sa nedá vždy naučiť a nezaručí to žiadna pedagogická fakulta. Každý má talent na niečo a ako sa vraví, aj učiteľom sa človek musí narodiť.
Dôležití sú aj rodičia. Dnes mnohí cudzí jazyk ovládajú a je v ich schopnostiach s dieťaťom komunikovať. Ak na to nemajú čas alebo si na to netrúfajú, existuje množstvo inštitúcií, ktoré sa deťom venujú. Rodičia by si mali zistiť výsledky vzdelávacích projektov a uvedomiť si, že nie vždy, čo je najdrahšie, je aj najlepšie. Avšak investície do jazykového vzdelávania dieťaťa sa vždy vyplatia, pretože rozširujú okruh jeho ďalších možností.