Liptovský región patrí medzi najchladnejšie na Slovensku a zimné počasie môže motoristov kedykoľvek zaskočiť.
LIPTOV. Ak teplota klesne pod sedem stupňov, letné pneumatiky treba urýchlene vymeniť za zimné. „Zimné pneumatiky obsahujú siliku, ktorá netuhne na mraze. Vďaka tomu majú lepšiu priľnavosť na vozovke a jazda je bezpečnejšia," vysvetlil pracovník pneuservisu v Liptovskom Mikuláši. Zároveň dodal, že je lepšie nečakať, kým teplomer ukáže sedem stupňov nad nulou, pretože počasie v Liptove sa dokáže radikálne zmeniť v priebehu niekoľkých hodín.
„Motoristom z celého mesta sa nedajú prezuť pneumatiky za jediný deň, ľudia musia dlho čakať, dokonca si brať dovolenky," opísal situáciu, keď šoféri zareagujú na zmenu počasia neskoro, v pneuservise v Liptovskom Mikuláši.
Cena záleží od mnohých faktorov
Poplatky za výmenu pneumatík sú rôzne. „Ak majú ľudia gumy už na diskoch, do 20 minút sme schopní ich vymeniť. Vtedy je aj cena nižšia. Netreba vyvažovať kolesá a prezúvať pneumatiku," opisuje majiteľ pneuservisu v Ružomberku.
„Záleží na mnohých faktoroch. Cena je závislá od veľkosti, rôznych sprievodných služieb, ako je vyváženie, umytie, dohustenie. U nás šoféri zaplatia za prezutie približne od 13 do 40 eur," informuje pracovník autorizovaného pneuservisu v Liptovskom Mikuláši.
Cena v ružomberských servisoch sa pohybuje od 10 do 43 eur a záleží aj od toho, či vodič navštívi autorizovaný servis.
Lacné pneumatiky nie sú prispôsobené našim cestám
V liptovských pneuservisoch varujú šoférov pred nákupom lacných pneumatík z obchodov na internete. „Ide väčšinou o značky z Číny, ktoré nie sú prispôsobené podmienkam na slovenských cestách, dokonca ani európskych. Ľudia si môžu kúpiť solídne pneumatiky za primeranú cenu. Slovenský a český trh ponúka kvalitné produkty, rovnako i ten zahraničný. No nie vždy je zvučná značka aj zárukou kvality," vysvetlil pracovník autorizovaného pneuservisu.
Dezén, ktorý je vhodný na vozovku podľa cestného zákona, by v prípade letnej pneumatiky nemal presiahnuť 1,6 milimetra a zimnej 3 milimetre.
Odborníci sa ale zhodujú, že 1,6 milimetra je už riziková hodnota a šoféri by sa mali pridržiavať rovnakej podmienky ako pri zimných pneumatikách. Teda dezén by nemal byť nižší ako 3 milimetre.