RUŽOMBEROK, ŽILINA. Návrh nového koridoru, ktorý by mal spojiť Poľsko a Maďarsko cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Tvrdošín už prešiel procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Vyšší územný celok podal námietky na ministerstvo pôdohospodárstva, presadzuje trasu, ktorá vedie cez Turiec.
Spochybnili zámer, štúdie sú vraj nekompetentné
Vo svojom stanovisku sa Žilinský samosprávny kraj opiera o tvrdenia, že s trasou R1 cez Donovaly sa vôbec neuvažuje v žiadnej schválenej sieti európskej úrovne.
Technické a porovnávacie štúdie nie sú podľa kraja vypracované dostatočne odborne. Údaje o záťaži na ceste do roku 2040 označili za nepresné a nadhodnotené až o sedemdesiatsedem percent.
„Vytvára sa tak predpoklad na vyššiu efektívnosť výstavby rýchlostnej cesty R1 v hodnotenom úseku, ako je samotná skutočnosť. Výrazne nadhodnotené výsledky dopravnej záťaže nulového variantu vytvárajú predpoklad nutnosti riešiť neudržateľnú dopravnú situáciu. Je podmienená fiktívne prudkým rastom intenzity dopravy na ceste v úsekoch medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom práve prostredníctvom stavby typu rýchlostnej cesty," povedala Zuzana Muchová, hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja.
Navrhovaná trasa sa, podľa nich, nezhoduje s platnou koncepciou územného rozvoja Slovenska v oblasti osídlenia a územnej infraštruktúry a je v rozpore s platným Územným plánom Žilinského samosprávneho kraja
Trasa zasahuje do chránených území
Rýchlostná cesta cez Donovaly s napojením na Ružomberok a následne diaľnicu D1 prechádza Starohorskou dolinou a úzkou dolinou rieky Revúca.
Zasahuje do území Národného parku Veľká Fatra a Národného parku Nízke Tatry. Prísne chránené plochy a cenné prírodné spoločenstvá sú okrem toho zaradené do systému Natura 2000.
Kraj sa odvoláva na to, že realizáciou rýchlostnej cesty v týchto miestach dôjde k priamemu ohrozeniu a poškodeniu viacerých vzácnych biotopov.
Tlak kamiónovej dopravy na Donovaly je veľký
Rýchlostnú cestu chce Slovenská správa ciest viesť cez Donovaly, čím by sa mal vyriešiť kapacitne a technicky nevyhovujúci úsek tranzitu ťažkej nákladnej dopravy.
Návrh počíta s napojením na severný obchvat Banskej Bystrice, cestou na Brezno s odbočkou v Slovenskej Ľupči cez Starohorské vrchy, Korytnickou dolinou. Ružomberok by mala obísť novým obchvatom mesta s napojením na diaľnicu D1.
Žilinský samosprávny kraj ale presadzuje variant rýchlostnej cesty cez Šahy, Zvolen, Šášovské Podhradie, Kremnicu, Turčianske Teplice, Krpeľany, Dolný Kubín a Trstenú.