LIPTOVSKÝ HRÁDOK. Ide v podstate o počítač pripojený na telefónnu sieť, ktorý za krátky čas obtelefonuje ľudí, ktorých má uložených v zozname. Prístroj dokáže v krátkom čase nahradiť niekoľkých telefonujúcich.
„Schopnosti prístroja sme si overovali v praxi a zistili sme, že keď v krízovej situácii volali ľudia, hovor trval aj niekoľko minút. Dôvodom boli zvyčajne otázky na jednej či druhej strane slúchadla. Automat len poskytne informáciu, položí a volá ďalšie číslo, preto hovor trvá veľmi krátko," povedal autor nápadu Peter Volf.
Prvý podnet na výrobu zariadenia prišiel z ružomberských papierní. „Spoločnosť nás oslovila, či vieme vyriešiť problém, ako v prípade poplachu čo najrýchlejšie kontaktovať asi tridsať hasičov. Jeden z prvých automatizovaných vyrozumievacích systémov tak firma používa už takmer desať rokov," doplnil P. Volf.
Prístroj chcú ponúknuť aj obciam
Zariadenie využíva aj chemička v Novákoch. „Keď vznikne mimoriadna udalosť, hlavný dispečer prostredníctvom počítača spustí systém a ten informuje všetkých členov krízového štábu havarijnej komisie alebo hasičov," povedal pre Slovenský rozhlas technický riaditeľ firmy Jozef Truchan.
Firma má v pláne prístroj ponúknuť aj obciam. „V Čechách už s niekoľkými spolupracujeme. Zariadenie využívajú na varovanie ľudí pred príchodom záplavovej vlny. Počítač v prípade nebezpečenstva obtelefonuje a varuje ľudí, ktorí žijú v záplavovej oblasti. U nás chceme ponúknuť starostom službu, aby v prípade požiaru zavolali na naše číslo, a tým by spustili obvolanie desiatok obecných a dobrovoľných hasičov," doplnil P. Volf.
Niektorí si odkaz vypočuli, iných obťažoval
Autor by si využitie zariadenia vedel predstaviť aj v komunikácii medzi ľuďmi. Určite sa dá využiť, napríklad, pri prieskumoch verejnej mienky.
„Hlas v telefóne kladie volanému otázky a ten prostredníctvom tlačidiel na prístroji odpovedá. Tak je možné odpovedať aj na niekoľko otázok. Volaný by mohol odpovedať aj hlasom, ale, samozrejme, museli by sme zariadenie na takýto účel upraviť," dodal P. Volf.
Firma zariadenie testovala aj v nedávnej predvolebnej kampani. Obyvatelia viacerých miest sa tak stretli s netradičnou formou kampane. Cez telefón si mohli vypočuť odkaz niektorého z kandidátov na post primátora, starostu či poslanca. Niektorí si odkaz vypočuli, iní hovor zrušili. Boli aj takí, ktorí kampaň považovali za obťažovanie.
„Keďže je zariadenie ešte vo vývoji, musíme testami vychytať muchy. Je rozdiel osloviť tridsať alebo desaťtisíc ľudí. Problémom je aj kompatibilita telefónov, niektoré sú zastaralé, iné príliš moderné, ešte nie sme so všetkými schopní komunikovať tak, ako by sme potrebovali. Chceme však týmto zariadením pomôcť pri včasnom vyrozumení v krízových situáciách, ako sú požiare, povodne alebo iné technické a prírodné katastrofy. Tiež sme ponúkali kandidátom prostriedok na rýchle obvolanie, aby ľudia mohli spolurozhodovať o dôležitých veciach v meste. Preto verím, že nám ľudia prepáčia test zariadenia pred komunálnymi voľbami," dodal P. Volf.