Číha v obchodných centrách, na ulici, z televízie či rozhlasu.
LIPTOV. Príliš skorú vianočnú reklamu sa pred rokom pokúšali obmedziť poslanci, ale neúspešne. Navrhovali, aby sa reklama s vianočnými motívmi vysielala až od 20. novembra.
Zlaté prasiatko sa stalo kultom
Ako by mala vyzerať skutočne dobrá vianočná reklama a kedy je na ňu vhodný čas? „V marketingu platí pravidlo byť prvý a dôsledkom toho sú každoročne skoré Vianoce," vysvetlil prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Juraj Vaculík.
„V prípade, že komunikácia navodí príjemnú atmosféru, ide skutočne o dobrú prácu," povedal Pavol Chalupka, manažér spoločnosti, ktorá produkuje tradičný nealkoholický nápoj už pol storočie. Práve spomínaný nealkoholický nápoj má jednu z najdlhšie vysielaných vianočných reklám o zlatom prasiatku.
Šot sa na trh dostal v roku 2003 a stáva sa súčasťou Vianoc tak, ako, napríklad, Popoluška či Perinbaba. „Každý rok dostávame desiatky e-mailov, v ktorých si ľudia žiadajú túto reklamu či jej pokračovanie. Určite je veľmi dobré, keď sa reklama vymkne marketingovým poučkám a stane sa kultom," doplnil P. Chalupka.
Priskorá reklama stiera význam sviatkov
Psychológ Pavol Veselovský si myslí, že vianočné akcie a reklamy v októbri vedú k stieraniu miesta Vianoc a ich hraníc v čase v našom vedomí. Vianočné sviatky sa tak stávajú sezónou nákupov. „Mňa osobne taká skorá reklama vedie k podceňovaniu toho, ako sa vianočné sviatky blížia. Priskorú reklamu ignorujem, a potom bývam v decembri zaskočený, keď sú už Vianoce za dverami," vysvetlil.
V jednom z liptovských obchodných reťazcov s predajom vianočného tovaru začali prvý novembrový týždeň. „Ako jeden z mála reťazcov kladieme ešte v októbri dôraz na Halloween. V tomto duchu sú do začiatku novembra vyzdobené aj naše predajne a reklamná kampaň je tiež prispôsobená tomuto sviatku," povedala manažérka reťazca Diana Chovancová.
Dodala, že vianočnú výzdobu v predajniach inštalovali až v polovici novembra a v internom rozhlase predajní začali vysielať vianočné koledy až od 1. decembra.
Niektoré šoty sú celkom zábavné
Na otázku, či je vianočná reklama už v polovici októbra otravná, odpovedal Peter z Podbrezín: „Príliš mi neprekáža, veď niektoré šoty sú celkom zábavné a hlavne mi neustále pripomínajú, že nemám zabudnúť na darčeky."
Dôchodkyňu Elenu z Likavky otravujú všetky reklamy, nielen vianočné. „Sú úplne všade, na ulici, v televízii, rozhlase, aj v tých vašich novinách je jej niekdy priveľa," posťažovala si.
„Televíziu nepozerám, ale čo sa týka nákupných centier, je pravda, že som zaregistroval vianočný tovar priskoro. Celkom sa mi pozdával návrh zákona, s ktorým prišli asi pred rokom poslanci a zakazoval vysielať vianočnú reklamu asi do prvej polovice novembra," povedal programátor Martin z Liptovského Hrádku.
Pokojné sviatky sa neprajú zo žartu
Katolícka cirkev nie je októbrovými Vianocami v médiách nadšená. Tajomník Konferencie biskupov Slovenska Cyril Jančišin tým, ktorí chcú prežiť tradičné Vianoce, odkazuje, že pokojné sviatky sa neprajú zo žartu. „Treba si rozmyslieť, či sa oplatí naháňať dva mesiace za darčekmi a radšej porozmýšľať nad tým, či to, čo kupujeme, aj skutočne potrebujeme," dodal.