Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Pri záchrane mosta ponad Belú vyhaslo jedenásť mladých životov

Starý nenápadný most ponad rieku Belá v Liptovskom Hrádku má zaujímavú technickú konštrukciu aj históriu. Spája mesto s obcou Liptovský Peter už takmer sedemdesiat rokov. Je zanedbaný, ale odvážna konštrukcia mu zaručila dlhú životnosť.

Odvážna konštrukcia mostu zabezpečila dlhú životnosť.Odvážna konštrukcia mostu zabezpečila dlhú životnosť. (Zdroj: MAREK JURIŠ)

LIPTOVSKÝ HRÁDOK. Most, miestnymi ľuďmi nazývaný aj nadjazd alebo Petranský, postavili v roku 1941 pracovné jednotky v rámci Hilterových plánov.

Z mestského archívu sme sa dozvedeli, že na stavbe pracovalo viac ako dvetisíc ľudí. Počas druhej svetovej vojny most slúžil hlavne nemeckým vojskám pri presunoch vojenského materiálu, ale aj civilnému obyvateľstvu.

Most zachránili partizáni

Naprojektoval ho stavebný inžinier, ruský emigrant so slovenským občianstvom, Michal Piasecký. Okrem neho postavili pracovné jednotky aj ďalšiu infraštruktúru medzi Liptovským Hrádkom a Liptovským Petrom na Kaleník do Tichej doliny či cestu cez Jamník. Výstavba bola jednou z požiadaviek nemeckého velenia a súvisela s prípravu Slovenska na vojnu.

Na sklonku vojny pri ústupe nemeckých vojsk pred Červenou armádou likvidovali vojaci Wehrmachtu všetky strategické objekty. Podobný osud čakal aj hrádocký most. Zásluhou partizánskej skupiny sa ho podarilo ubrániť, stálo to však jedenásť životov.

Odvážne rozhodnutie

Z konštrukčného hľadiska je most výnimočný rozpätím hlavného poľa, ktoré je 55 metrov. „Bežne sa pre tento typ mostov používa rozpätie približne 25 metrov, keďže sa predpätie v tej dobe ešte nepoužívalo," vysvetlil Peter Paulík zo Stavebnej fakultu Slovenskej technickej univerzity.

V čase, kedy most stavali, išlo o mimoriadne odvážne rozpätie. Mohli ho konštruovať aj inak, myslí si P. Paulík: „Napríklad, urobiť ešte jeden pilier, a tak znížiť rozpätie alebo urobiť oblúkový most. Naozaj to bolo odvážne rozhodnutie," doplnil.

Problémom sú peniaze

Na moste za takmer sedemdesiat rokov vymenili len čadičové kocky za asfaltový koberec.

„V podstate sa na ňom neurobilo absolútne nič. Je obdivuhodné, že bez vážnejšej údržby vydržal toľko rokov," konštatoval primátor Branislav Tréger.

Cesta aj most sú majetkom krajskej samosprávy a na rekonštrukciu je už spracovaný projekt a vydané aj stavebné povolenie.

„Stavebno-technicky stav mosta je v poriadku. Tento rok by mala Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) podľa svojich finančných možností, ktoré ovplyvní náročnosť zimnej údržby ciest, riešiť v rámci vypracovaného projektu zlý stav mostových ríms," informovala hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Zuzana Muchová.

Po ukončení zimnej údržby ciest budú prioritne riešiť aj iné vážnejšie stavy, ktoré spôsobili minuloročné povodne na mostoch a cestách II. a III. triedy. Výška škôd predstavuje približne 2,3 milióna eur.

Ako zachránili most

V archívnych materiáloch sa uvádza, že počas zábavy s vojakmi nemeckého Wehrmachtu sa Štefanovi Orfánusovi z Liptovského Petra podarilo zistiť, čo všetko plánujú pri svojom ústupe zlikvidovať. Okrem vojenských a iných objektov plánovali odstrániť aj vtedy ešte nový most ponad rieku Belú.

Hneď na druhý deň Štefan Orfánus povedal o plánoch nemeckých vojakov partizánskemu oddielu Vysoké Tatry. Tí sa rozhodli Nemcom plán prekaziť. Potrebovali prerušiť elektrické vedenie, ktoré viedlo k náloži umiestnenej pod mostom.

Na akciu sa podujal Pavel Alexejevič Kolesnikov, ktorému sa elektrické vedenie podarilo prerušiť. Došlo k silnej prestrelke, v ktorej pre záchranu mosta zahynulo jedenásť mladých partizánov.

Na znak vďaky a úcty im vybudoval Zväz protifašistických bojovníkov malý pamätník, na ktorý umiestnili pamätnú tabuľu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 577
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 705
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 495
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 753
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 095
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 732
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 936
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 506
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 233
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Situácia pred odbernými miestami v mestách sa už upokojuje

Testovanie by si ľudia mali rozložiť na celý deň. Po dlhých ranných zástupoch sa situácia upokojuje.

Koronavírus Žilinský kraj: Pred odbernými miestami sa tvoria rady (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miest a obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

V Liptovskom Mikuláši už pripravujú odberné miesta

Niektoré odberné tímy na jednotlivé odberné miesta v Liptovskom Mikuláši sú stále v štádiu tvorby.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Primátor Kysuckého Nového Mesta čaká odpoveď od armády

V liste upozornil na to, že celoplošné testovanie nemôžu za takýchto podmienok zvládnuť.Problémom je aj firma Schaeffler s tisíckami zamestnancov.

Už ste čítali?