Pre problémové dieťa je kontakt s rodinou dôležitý, no niekedy sa stáva, že počas celého obdobia sa rodič ani neozve.
V Detskom centre zabezpečujú aj psychologické, psychiatrické a pedagogické poradenstvo. Starajú sa o deti, ktoré rodičia nevedia zvládnuť alebo tak rozhodol súd. Sú to žiaci základných a stredných škôl z liptovského regiónu.
„Do našej diagnostickej skupiny sú zaradené tie deti, ktorým bola nariadená ústavná výchova a predtým musia podstúpiť diagnostiku, alebo problémové deti, ktorým je nariadené výchovné opatrenie. Najdlhšie tu môžu zostať šesť mesiacov. Počas toho žijú normálny život, chodia do školy, ich voľný čas vypĺňame hrami, výletmi. Venujú sa im vychovávatelia, ktorí vytvárajú domáce prostredie,“ opísala Soňa Balážiová, psychologička Detského centra v Ružomberku.
Dieťa chodí poza školu z rôznych dôvodov
Najčastejšou príčinou, pre ktorú sú deti umiestnené v diagnostickej skupine Detského centra, je podľa psychologičky, záškoláctvo. Dôvody záškoláctva sú z jej skúsenosti rôzne. Príčinou môže byť, že dieťa pochádza zo sociálne slabej rodiny, ktorej chýbajú prostriedky. Niektoré rodiny, napríklad, nekladú dôraz na vzdelanie a škola nie je podľa nich pre deti dôležitá.
Stretla sa aj s prípadom, keď 14-ročný chlapec chcel chodiť do školy, no doma mal ďalších šiestich súrodencov. Dieťa muselo zostať doma a pomáhať rodičom aj v ťažkej fyzickej práci.
„Keď sme ho mali v diagnostickej skupine, fungoval úplne normálne, učil sa dobre a školu nevynechával,“ priblížila psychologička.
Stáva sa aj to, že dieťa v škole zlyháva, pretože má poruchu učenia a pedagógovia nevedia, ako majú k nemu pristupovať.
„Pre učiteľa je to práca navyše. Je ľahšie povedať, že chyba je u dieťaťa, keď nezvláda školu, ako učiť sa nové metódy, ako k takýmto deťom pristupovať,“ priblížila Balážiová.
Škola si ako prvá všimne, že niečo nie je v poriadku
Úrady nemajú ako zistiť, že dieťa má problémy so školskou dochádzkou alebo správaním. Vtedy nastupujú pedagógovia, ktorí oznámia rodičom, že ich dieťa chodí poza školu. Pokiaľ ani to nepomôže, oslovia odbor detskej kurately a tá zabezpečí kontakt s Detským centrom.
„Ak sú na vine rodičia a dieťa je problémové pre zlú alebo nedostatočnú výchovu, obrátime sa na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorý začne vo veci konať. Keď má rodič snahu problém riešiť, vieme mu poradiť, ako má k dieťaťu pristupovať a pomôžeme mu zvoliť správne výchovné postupy,“ priblížila psychologička.
Škola a rodina musia pri náprave spolupracovať
Keď dieťa zaradia do diagnostickej skupiny, venuje sa mu psychológ, ktorý vypracuje posudok. Vychovávatelia zabezpečujú, aby chodilo pravidelne na vyučovanie. „Spolupráca so školou je veľmi dôležitá. Naše deti chodia do susednej Základnej školy Sládkovičova ulica, s ktorou máme veľmi dobré vzťahy,“ doplnila Balážiová.
Počas celého obdobia, keď dieťa žije v skupine, ho môžu navštíviť príbuzní. „Niekedy vidíme, že rodičia o dieťa vôbec nemajú záujem. Je u nás pol roka a matka ani otec sa neprídu na dieťa pozrieť, dokonca ani nezatelefonujú,“ priblížila svoje skúsenosti z práce s problémovými deťmi psychologička.
Autor: ĽUBICA KUBIŠOVÁ