LIPTOV. Ak k týmto možnostiam pridáme najnavštevovanejšie jaskyne, môžeme hovoriť o zaujímavom cestovateľskom lákadle.
Vďaka týmto danostiam do regiónu zavíta viac ako dva milióny návštevníkov ročne. Turisti v Liptove strávia približne dva milióny nocí. Priemerný ubytovaný návštevník na dovolenke v Liptove, podľa štatistík klastra Liptov, minie asi šesťdesiat eur za deň. Neubytovaný turista približne štyridsať.
Keď tieto príjmy vynásobíme počtom prenocovaní a počtom návštevníkov za rok, vyjde suma viac ako dvesto miliónov eur. Toto sú hrubé príjmy z turizmu pre región. Pre porovnanie - ročné výnosy ružomberského papierenského koncernu sa po zdanení, podľa hovorcu Ľubomíra Čecha, pohybujú na hranici štyridsať miliónov eur.
Negatívom sú čierne príjmy
„Žiaľ, ide len o neoficiálne štatistiky,“ hovorí Anton Považský, predseda Cechu združení turizmu. „Reálne čísla príjmov sa pohybujú niekde v polovici. V prípade cestovného ruchu si treba uvedomiť jednu dôležitú vec. Eurá, ktoré turisti do regiónu donesú, nie sú len peniaze ubytovateľov, majiteľov lyžiarskych stredísk či akvaparkov. Časť peňazí plynie v podobe rekreačných poplatkov či rôznych daní do obecných alebo mestských pokladní. Turistická návštevnosť ovplyvňuje aj tržby reštaurácií, nákupných centier, ale, napríklad, aj živnostníkov poskytujúcich rôzne doplnkové služby. Samozrejme, priamo ovplyvňuje aj zamestnanosť v re- gióne. V turizme pracuje približne štyritisíc ľudí, ale polovica z toho pracuje načierno.“
Takže strašiakom nielen liptovského, ale celoslovenského turizmu sú, podľa odborníkov na cestovný ruch, neoficiálne príjmy.
Turizmus je obchod so zážitkami
„Z čiernych peňazí neplynú žiadne ubytovacie poplatky, dane a hlavne región ani turizmus sa nemôžu rozvíjať. Dôležitá je v prvom rade spolupráca, zodpovednosť a pozitívny prístup,“ tvrdí A. Považský.
„Keď to laicky zhrnieme, turistický ruch je obchod so zážitkami. Ak ich pekne zabalíte a ponúknete na trhu či už doma, alebo za hranicami a dokážete sľúbené splniť, určite prinesiete zisky nielen do vašej peňaženky, ale aj živnostníkom, nákupným centrám, reštauráciám, jednoducho, pomôžete v rozvoji celému regiónu. Nemôžeme však zabudnúť na dôležitú vec. Ak do turistického ruchu nevrátime to, čo zarobil, nabudúce nám už nič neprinesie.“
Zveľaďovať turizmus v zahraničí nebude výhra
Čo si o turizme myslia liptovskí profesionáli? „Mrzí ma, že veľa ľudí v Liptove vníma turistu negatívne, ale mnoho z nich veľmi rado chodí lyžovať do Rakúska. Nevedia si vynachváliť krásne rakúske dediny, upravené chodníky, prívetivý a usmiaty prístup každého človeka v rakúskej doline. Prečo nie sú doma aj oni usmiati a ochotní pomôcť, prečo nehovoria aj o pozitívnych veciach v našom turizme, ale len o negatívnych? Veď veľa vecí sa u nás zmenilo k lepšiemu, samozrejme, veľa je ešte pred nami. Mám pocit, že ľudia nechápu, že keď odíde väčšina zahraničných firiem z regiónu, ich deťom nezostane nič iné ako odísť za prácou, napríklad, do Álp. Tam budú pracovať v krásnych rakúskych hoteloch a zveľaďovať ich cestovný ruch, ich regióny, a to nebude pre nás žiadna výhra,“ povedal Michal Macko, predseda združenia ubytovavateľov Demänovej a Bodíc.
Cestovný ruch je dôležitá časť ekonomiky
„Turizmu by sa mal v Liptove, či už priamo, alebo nepriamo, venovať každý,“ myslí si predseda združenia ubytovavateľov Baranec Martin Géci.
„Veď rozvíja celý región, a je to najekologickejší biznis. Turisti k nám nosia kapitál porovnateľný s priemyselným parkom s neporovnateľne nižším znečistením. Najväčším naším potenciálom sú predsa Tatry a termálne pramene, ako, napríklad, pre Talianov a Chorvátov more. Turizmus je podľa mňa dôležitá časť hospodárstva.“
Ľudia sa radi vracajú tam, kde sa dobre cítili
„Musíme si uvedomiť, že žijeme v unikátnom regióne,“ tvrdí Milan Hajkovský, predseda Združenie turizmu Pavčina Lehota Jasná.
„Liptov je slovenským lídrom v turizme. Ľudí, ktorí v ňom priamo či nepriamo podnikajú, to stojí veľa úsilia. Podľa európskej komisie má Slovensko štyriktát väčší potenciál pre cestovný ruch, ako v súčasnoti využíva. Turisticky vyspelé krajiny, ktoré obdivujeme, vedia, že cestovný ruch je významným prínosom pre hospodárstvo. Pri ich návšteve je to veľmi cítiť, nielen priamo pri stretnutiach so zamestnancami turistických zariadení. V mestách a na rôznych verejných miestach sa návštevník cíti veľmi dobre, a preto sa tam aj rád vracia. Toto by mal byť náš spoločný cieľ. Len tak môžeme presvedčiť dnes veľmi náročných klientov, aby návštevu našej krajiny a hlavne Liptova, vnímali ako miesto pre príjemný oddych, zábavu, šport a poznávanie.“
Autor: MAREK JURIŠ