Zápisy budúcich prvákov sa už na ružomberských základných školách uskutočnili. Niektorí rodičia však nechcú, aby ich deti navštevovali školu, kde sú aj rómski žiaci.
RUŽOMBEROK. „Do prvého ročníka sa na našu školu zapísalo jedenásť rómskych detí a štyri nerómske, z ktorých rodičia už tri aj odhlásili," informovala Marta Kráľovenská, riaditeľka Základnej školy na Dončovej ulici.
Rodičia, podľa jej slov, z roka na rok prihlasujú menej detí, lebo v škole je čoraz väčší počet rómskych žiakov. V škole očakávali, že v budúcom školskom roku otvoria dve triedy, keďže stúpa počet šesťročných detí.
Pre deti s problémami zriadili špeciálnu triedu
V škole otvorili na základe odporúčania pedagogicko-psychologickej poradne špecializovanú prvú triedu pre deti s rôznymi problémami. Chodia do nej len rómske deti a to sa nepáči ich rodičom. Niektoré z detí nevedeli dobre po slovensky a chýbali im základné hygienické návyky. Škola vytvorila podmienky pre individuálny prístup ku každému žiakovi.
Rodičia detí súhlasili s ich zaradením do špecializovanej triedy. Nedávno sa ale proti tomu z ich strany zdvihla vlna kritiky, spísali petíciu a obviňujú riaditeľku, že škola chce deti oddeliť preto, že sú Rómovia.
Rasizmus rezolútne odmietajú
„Triedna učiteľka sa im venovala krok za krokom. Jedna žiačka dosahovala veľmi dobré výsledky a bez problémov sme ju preradili medzi ostatných prváčikov. Nerobili sme to teda účelovo, aby sme rómske deti odlúčili. Práve naopak. Mali sme úprimnú snahu im pomôcť, vyjsť im v ústrety aj individuálnym pedagogickým prístupom. Za tento postup nás rodičia obviňovali z rasizmu. Jednoznačne to odmietame. Všetky deti, ktoré k nám chodia, sú naše a máme ich rovnako radi," vysvetlila Kráľovenská.
Skutočnosť, že Základnú školu na Dončovej ulici navštevuje viac ako polovica všetkých ružomberských rómskych detí, označila riaditeľka ako dôvod, pre ktorý sa ostatní rodičia rozhodli zapísať deti do iných základných škôl v meste. Do Základnej školy Zarevúca sa prihlásilo viac ako sto prvákov.
Mesto o probléme vie, ale nerieši ho
„V meste sa nedodržiava rajonizácia, teda rodičia neprihlasujú svoje deti do škôl podľa miesta bydliska. Zriaďovateľ, teda mesto, by mal, podľa nášho názoru, povoliť na jednej základnej škole maximálne dve triedy, aby sme predišli situácii, že na jednej je jedenásť prvákov a na druhej viac ako sto," priblížila Kráľovenská.
Financovanie školy ale závisí aj od počtu žiakov, ktorí ju navštevujú. Mesto rozdeľuje peniaze na základe normatívov na jedného žiaka. Nastala teda situácia, že jedna škola má priveľa žiakov a ďalšia ledva otvorí prvý ročník.
„Je právom každého rodiča, ako to hovorí školský zákon, vybrať základnú školu, ktorú bude jeho dieťa navštevovať. My sme veľmi radi, že majú o našu školu záujem. Veď niečo pre to reálne robíme. Nech sa školy a sami pedagógovia zamýšľajú nad tým, prečo si rodičia nevybrali ich školu. My sme nikoho neodhovárali ani neťahali k nám," reagovala Anna Chrenková, zástupkyňa riaditeľa pre prvý stupeň v Základnej škole Zarevúca.
Vyšší počet prvákov zvládnu bez problémov
„Zapísalo sa k nám 104 žiakov, sú to budúci prváci, žiaci nultého ročníka, aj tí, ktorí majú odklad povinnej školskej dochádzky. Ich konečný počet sa ale ešte upraví a predpokladáme, že v septembri nastúpi menej ako 88 žiakov, zriadime teda štyri triedy. Kapacitne to, samozrejme, budeme zvládať. Z prvého stupňa odídu tri triedy štvrtákov. Už teraz máme priestory pre ďalšiu, štvrtú triedu. Podobnú situáciu sme zažili aj pred dvoma rokmi a vyriešili sme ju," informovala Chrenková.
Mesto si uvedomuje kritický stav
„Nedá sa jednoznačne povedať, že pokles žiakov na Dončovej spôsobil nárast žiakov na Zarevúcej. Nato je potrebné vykonať analýzu adries zapísaných žiakov. Stretneme sa s riaditeľkou školy, podrobne rozanalyzujeme príčiny a chceme situáciu školy zlepšiť," povedal Jozef Pažítka, vedúci odboru školstva.
Pripúšťa, že problém školy vyvolalo vysoké percento rómskych žiakov. „Jednoznačne treba zabrániť vyprázdňovaniu jednej školy, čo sa môže neskôr vypomstiť tým, že ostatné školy už nebudú schopné prijať nových žiakov. Čaká nás mnoho práce v usmerňovaní rodičov rómskych žiakov, aby deti nielen posielali do školy, ale aj dozreli na ich domácu prípravu, a tak sa vo väčšej miere spolupodieľali na zvyšovaní vedomostnej úrovne svojich detí," doplnil Pažítka.