LIPTOV. Najčastejším pomocníkom v nepríjemnej situácii je zákon na ochranu spotrebiteľa alebo Občiansky zákonník.
Na dodržiavanie práv spotrebiteľa dohliada Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). S problémom sa na inšpekciu môže obrátiť každý spotrebiteľ, ktorý nakupuje výrobky alebo využíva služby.
Nemá notebook ani peniaze
Pani Mária z Liptovského Hrádku si asi pred rokom kúpila cez internetový obchod notebook.
„Minulý rok v novembri sa počítač pokazil. Hneď som kontaktovala predajcu a počítač som poslala na reklamáciu. On mi síce vystavil potvrdenie o prevzatí a vybavovaní reklamácie, ale už sa viac neozval," posťažovala si. Spotrebiteľka ho niekoľkokrát kontaktovala na viacerých telefónnych číslach, ale predajca telefón nezdvíhal. Hľadala ho aj na adrese internetového obchodu v Žiline, ale neúspešne.
„Odkedy som predajcovi počítač poslala, uplynuli už skoro tri mesiace. Zákonná lehota reklamácie už skončila a ja nemám ani notebook, ani peniaze."
Zákazník sa môže obrátiť na obchodnú inšpekciu
„V prípade, ak predávajúci nevybaví reklamáciu v zákonnej lehote, to znamená do tridsiatich dní a na podnety od spotrebiteľky nereaguje, kupujúca sa môže obrátiť na Inšpektorát Štátnej obchodnej inšpekcie (SOI)," vysvetlila Miriam Šipulová, riaditeľka inšpektorátu SOI v Žiline.
„Úrad má pobočku v každom krajskom meste, takže v tomto prípade by sa spotrebiteľka mala obrátiť na kanceláriu v Žiline. Za porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa ukladá SOI predávajúcemu pokutu."
Spotrebiteľ si ale musí uvedomiť, že SOI je orgán štátnej správy a nerieši spory medzi zmluvnými stranami, teda predávajúcim a kupujúcim. „Sledujeme len formálny postup pri vybavovaní reklamácií. Na riešenie sporov slúži súd," pokračovala Šipulová.
Spoločnosti si hovory nahrávajú
Existujú však aj výnimky, napríklad, po uplynutí dvanástich mesiacov od kúpy môže predávajúci reklamáciu zamietnuť aj sám. V písomnom doklade o vybavení reklamácie je ale povinný uviesť, komu môže spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie.
„Ak to spotrebiteľ urobí, náklady na odborné posúdenie a ostatné s tým súvisiace náklady aj tak znáša predávajúci, bez ohľadu na výsledok posudku. Keď sa spotrebiteľovi odborným posúdením preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže reklamáciu uplatniť opäť, keďže počas odborného posudzovania záručná lehota neplynie. Opätovne uplatnenú reklamáciu už predávajúci nemôže zamietnuť," doplnila M. Šipulová.
Internetovým predajom sa zaoberá špecifický zákon. Ten upravuje povinnosti predávajúceho pred aj pri uzatváraní zmlúv na diaľku, tiež podmienky na odstúpenie zmluvy v lehote do siedmich pracovných dní od uzavretia zo strany spotrebiteľa bez uvedenia dôvodu. V prípade, že spotrebiteľ túto lehotu nevyužije a výrobok používa, má právo uplatniť si reklamáciu. Zodpovednosť za tovar nesie predávajúci počas celej záručnej doby, teda najmenej 24 mesiacov.
„Chcem upozorniť na podomový predaj a rôzne akcie, na ktorých ponúkajú a predávajú tovar. Ľudia často zistia, že tovar, ktorý si kúpili, nepotrebujú a tvrdia, že ich predajca donútil ho kúpiť, alebo podpisovali zmluvy pod nátlakom. Sú to ťažko dokázateľné skutočnosti. Ľudia by sa mali vyvarovať aj rôznych telefonicky ponúkaných produktov. Firmy sa tvária, že ich pošlú zadarmo alebo v akcii. Hovory si spoločnosti často nahrávajú, aby mali dôkaz, že spotrebiteľ s ich podmienkami súhlasil a že ho dopredu informovali. Ak ide o spoločnosť, ktorá má sídlo v inom členskom štáte únie, môže SOI požiadať kontrolný úrad príslušného členského štátu, aby firmu preveril. Ak ide o spoločnosť registrovanú mimo členských štátov únie, nemá SOI kompetenciu konať," upozornila Šipulová.
Potraviny treba reklamovať čím skôr
Rizikom môžu byť aj internetové stránky, pri ktorých sa musí užívateľ registrovať. Ide o rôzne súťaže, výherné stránky, weby poskytujúce služby a podobne. Spotrebiteľ by si mal ešte predtým, ako služby využije, najskôr prečítať ich všeobecné obchodné podmienky. Mnoho spoločností v nich uvádza, že poskytovanie služby začína okamžite po registrácii.
„To podľa zákona znemožňuje spotrebiteľovi odstúpiť od zmluvy v zákonnej lehote. Podmienkou je však súhlas spotrebiteľa, ktorý v tomto prípade dal nevedomky, čím sa vopred vzdal svojho práva na odstúpenie od zmluvy v zákonnej lehote do siedmich pracovných dní," vysvetlila ďalšie riziká Šipulová.
V prípade potravín po dobe spotreby by sa ľudia mali obrátiť na úrad Štátnej veterinárnej a potravinovej správy. „Veľmi dôležité je, aby tovar reklamovali hneď, ako nedostatok zistia," upozornila Šipulová.
„Na obchodnú inšpekciu príde ročne asi päť až šesťtisíc sťažností od spotrebiteľov. Najviac sťažností je z východného a stredného Slovenska," povedala Marta Černá z Fóra spotrebiteľov, ktoré poskytuje bezplatné telefonické poradenstvo. V Bratislave je, podľa nej, situácia lepšia vďaka prístupnejšiemu poradenstvu. Ľudia sa najviac sťažujú na nedostatky pri obuvi, v poslednom čase pribúdajú, podľa jej slov, aj sťažnosti na kvalitu automobilov.