LIPTOV. Predajne značkového oblečenia, naopak, zanikajú. Okrem niekoľkých kaviarní a dobrých obchodíkov sa stali neodmysliteľnou súčasťou peších zón.
Centrá a pešie zóny by mali byť výkladnou skriňou kultúry mesta. V Liptovskom Mikuláši a Ružomberku sa návštevníci môžu pozerať na stále sa rozrastajúce obchody s ázijským textilom.
Na mikulášskom Námestí osloboditeľov sme ich napočítali približne šesť, v ružomberských uliciach Podhora a Mostová asi osem. Obyvateľom neprekáža, že v centrách si nemôžu kúpiť kvalitné oblečenie, no zároveň vítajú prístupnosť cien v čínskych obchodoch.
Mesto povolenie musí vydať
Samospráva nemá žiadne nástroje, aby mohla určovať počet či ich umiestnenie.
„Povolenie dostane každý, kto predloží mestskému úradu list vlastníctva alebo nájomnú zmluvu, živnostenské oprávnenie alebo výpis z obchodného registra, tlačivo o oznámení otváracích hodín a uhradí poplatok za odvoz tuhého komunálneho odpadu," informoval Janusz Drobčo z útvaru partnerských vzťahov, obchodu a cestovného ruchu mestského úradu v Liptovskom Mikuláši.
Mesto teda nemôže zakázať zriadenie prevádzky, ale iba zobrať na vedomie oznámenie o zriadení obchodu na predaj textilu.
„Pokiaľ prevádzkovateľ, bez ohľadu, či predáva čínsky, alebo slovenský tovar, splní základné kritériá, teda má, napríklad, povolenie od hygieny, hasičov, parkovacie miesta na zásobovanie, hlukom alebo prašnosťou neškodí životnému prostrediu, mesto mu povolenie musí dať," povedal architekt Pavel Bobák.
Čínske obchody do centra nepatria
„Na predaj takéhoto textilu slúžia v mnohých mestách špeciálne vyhradené miesta, ako sú trhy, tržnice. Väčšinou sa nachádzajú niekde na kraji mesta, mimo centra. Žiaľ, Liptovský Mikuláš ani Ružomberok takéto miesta nemajú," priblížil architekt.
Za zriaďovaním čínskych obchodov na peších zónach stoja aj záujmy majiteľov nehnuteľností, ktorí ponúkajú priestory na prenájom.
„Je to nutné zlo, podnikatelia mnohokrát opravili budovy na vlastné náklady, platia energie a musia z niečoho žiť," povedal Bobák.
„Je to na dlhé lakte, akákoľvek snaha mesta o obmedzenie miesta predaja či krajiny pôvodu textilu, alebo predajcu, sa môže vnímať ako diskriminácia," vysvetlil Drobčo.
V zahraničí si centrá miest chránia pred nekvalitou
„Kým tam budú chodiť ľudia nakupovať, bude to fungovať. Málokto má dnes peniaze, aby si kupoval kvalitný textil v značkových predajniach. Ale tých obchodov je naozaj veľa. Asi majú dobré tržby, keď ich uživia," zamyslela sa Monika Uhelová z Liptovského Mikuláša.
„Až tak veľmi mi to neprekáža, lebo pre dieťa nebudem kupovať drahé značkové oblečenie, keď z toho hneď vyrastie a ani to nestihne poriadne vynosiť," reagovala ďalšia obyvateľka mesta Jana.
„Čínsky textil je odraz doby. Ľudia sú tlačení do nakupovania nekvalitného tovaru, pretože nemajú inú možnosť. Ale v žiadnom prípade nepatria do centra. Tieto predaje patria do tržníc alebo halových predajní mimo centra. Žijem v zahraničí a žiadne mesto si nezničí povesť predajom nekvalitného tovaru v srdci mesta," hovorila o situácii, ktorá trápi nejedno slovenské mesto, Beáta.
„V centre Ružomberka by som namiesto nich uvítala reštaurácie alebo cukrárne, aby z mesta nevymizol život," povedala Ružomberčanka Andrea. Podobný názor má aj Jana: „Keď vojdem do obchodu, kde bol dlho obchod s obuvou, teraz ma doslova ovalí zápach z čínskeho textilu. To isté klenoty, drogéria."
„Čínske obchody mi neprekážajú na pešej zóne ani inde, pokiaľ sú pekne upravené a tovar uložený. Kupujem v nich málo, ale často je tam tovar rovnakej kvality aj vzhľadu ako v predražených slovenských obchodoch. Obávam sa hlavne, či tovar spĺňa kritériá nezávadnosti pre zdravie. Topánky sú nekvalitné, veľa tovaru je na jedno použitie," dodala Zuzana.