LIPTOV. Zisťovali sme, aký majú vzťah samosprávy k ľuďom. V tejto súvislosti sme sa primátorov troch liptovských miest opýtali: Prijali ste opatrenia na zlepšenie komunikácie s ľuďmi vo vašom meste? Aké aktuálne zmeny v tejto oblasti plánujete zaviesť v prvom polroku tohto roku?
Branislav Tréger, Liptovský Hrádok
- Komunikáciu s ľuďmi považujeme za veľmi dôležitú aj preto, aby sme získali spätnú väzbu, dozvedeli sa ich názory a pripomienky. Komunikáciu zabezpečujeme dvoma formami: neosobne prostredníctvom pevnej a mobilnej telefónnej siete, cez fórum na internetovej stránke mesta. Využívame a využívať aj v budúcnosti budeme internetovú televíziu, mestský rozhlas a noviny, vývesné skrinky, ankety. V kontakte s ľuďmi som aj osobne v rámci rôznych stretnutí, počas verejných hovorov. Obidve formy komunikácie sa nám v minulosti osvedčili, takže zmeny nie sú potrebné.
Čo sa týka zmien, budeme sa snažiť o intenzívnejšiu spoluprácu s mladými ľuďmi prostredníctvom moderných informačných a komunikačných technológií. Chceme ich takpovediac vyprovokovať k intenzívnejšej komunikácii a prebudiť v nich záujem o veci verejné.
Alexander Slafkovský, Liptovský Mikuláš
- Jedným z prvých krokov bolo vytvorenie oficiálnej stránky mesta na najznámejšej sociálnej sieti s množstvom informácií a možnosťami zapojiť sa do aktívnej diskusie o mestských témach.
Hneď po mojom nástupe do funkcie sme zrušili cenzúru internetovej komunikácie verejnosti na oficiálnej stránke mesta. Po nástupe môjho predchodcu do funkcie primátora pred štyrmi rokmi sa z diskusného fóra Mikulášske ucho stalo Nové mikulášske ucho a pribudla sekcia Otázky a odpovede. Problém s oboma rubrikami bol, že sa v nich zverejňovalo iba to, čo sa bývalému vedeniu mesta hodilo.
Niekedy táto sekcia poslúžila aj na útoky proti oponentom predchádzajúceho vedenia mesta. To všetko je už minulosťou. Zverejnili sme jasné pravidlá fungovania tejto stránky a postupne budeme odpovedať na všetky otázky, ktoré budú spĺňať vopred dané kritériá.
Zaviedol som tiež pravidelné pondelkové stretnutia s novinármi s hodnotením uplynulého týždňa a s informáciami o mojom týždennom programe. Novinári sa môžu pýtať na čokoľvek, nielen klásť otázky súvisiace s prezentovanou hlavnou témou stretnutia. V prípade záujmu je priestor aj na individuálne krátke rozhovory.
Ján Pavlík, Ružomberok
- Mojím cieľom je, aby služby úradu a jeho zamestnancov fungovali na klientskom princípe. Termín reálneho sprístupnenia klientského centra je závislý od termínu kolaudácie rekonštrukčných prác na radnici. Predpokladáme, že do konca marca by centrum už mohlo byť funkčné.
Informovanosť občanov chcem zlepšiť prostredníctvom rôznych informačných materiálov, brožúrok, letákov. Momentálne je vo finálnej fáze príprava manuálu pre občana. Novinkou by mali byť schránky dôvery a deň otvorených dverí mestského úradu. V súčasnosti zavádzame do praxe, aby sa akékoľvek schvaľované dokumenty, nariadenia či výsledky verejných súťaží stali, rovnako ako ostatné doteraz zo zákona povinne zverejňované dokumenty, vecou verejnou.
Prvým príkladom spolupráce a komunikácie s ľuďmi bola výzva súvisiaca s vytváraním komisií mestského zastupiteľstva. Občanov sme požiadali, aby predložili návrhy na priame občianske zastúpenie v nich. Táto ponuka sa medzi ľuďmi stretla s pozitívnou odozvou. Predložené návrhy sme už spracovali a obsadenie komisií prerokuje mestská rada aj zastupiteľstvo.
Z hľadiska komunikácie s ľuďmi je zaujímavou aktivitou projekt urbanE.T., partnerom ktorého sa stalo mesto Ružomberok. Je to dlhodobý kultúrno-sociologicko-urbnistický projekt, ktorý pracuje s témou mesta ako so živou štruktúrou a organizmom. Do hĺbky skúma rôznorodosť pohľadov na urbanistický koncept mesta.
Ľudia si málokedy uvedomujú, že mesto nie je len priestor a hmota, ale dá sa vnímať z rôznych uhlov pohľadu. UrbanE.T. je predovšetkým o ľuďoch a v Ružomberku sa zameriava v prvom rade na obyvateľov, ktorí budujú jeho identitu.
Primárnou úlohou projektu bude naučiť ľudí vnímať verejné priestory mesta ako platformu ich rekreácie, sociálneho a kultúrneho života.