LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Vyhne sa tak problémom s dôchodkom, nemocenskou dávkou, ale dokonca aj s bankou pri žiadaní úveru.
„Človek, ktorý k nám príde so žiadosťou o dôchodok, môže veľmi ľahko zistiť, že mu chýba poistenie spred 15 rokov. Pre neho to znamená, že kým táto doba nebude ošetrená, dôchodok bude neúplný a celé konanie sa natiahne,“ informovala Jana Gemzová, riaditeľka Sociálnej poisťovne v Liptovskom Mikuláši. Aby ľudia predchádzali takejto situácii, je nanajvýš potrebné už teraz sledovať, či majú v sociálnej poisťovni všetko správne zaplatené. Sociálna poisťovňa zaviedla od 1. 1. 2004 individuálny účet poistenca, ktorý obsahuje údaje o dôchodkovom poistení, nemocenskom poistení a poistení v nezamestnanosti.
„Poistenec si môže overiť, či zamestnávateľ skutočne odvádzal povinné odvody a či sú naozaj v tej výške, na ktorej sa dojednali. Stáva sa, že zamestnávateľ si nesplní základnú povinnosť a vtedy nastávajú problémy,“ povedala Gemzová.
Kontrola z pohodlia domova
K individuálnemu účtu sa môže zamestnanec dostať dvoma spôsobmi. Osobne navštívi pobočku sociálnej poisťovne, kde požiada pracovníkov o poskytnutie údajov.
„Vyslovene však odporúčam kontrolu cez internet, cez webovú adresu poisťovne. Stačí, aby poistenec prišiel s občianskym preukazom do pobočky poisťovne a požiadal o prístup k individuálnemu účtu. Dostane grid kartu, pridelíme mu prihlasovacie meno a do 48 hodín si poistenec môže z pohodlia domova kedykoľvek prekontrolovať, či je všetko s jeho sociálnym postením v poriadku.“
Nemocenskú dávku nemusia vyplatiť
Keď vznikne zamestnancovi nárok na nemocenskú dávku, od 1. 1. 2011 je dôležité, či pracovný pomer trval viac alebo menej ako 90 pracovných dní.
„Ak trval viac, všetko je v poriadku, výška dávky sa vypočíta štandardným spôsobom. Pokiaľ zamestnanie trvá kratšie ako 90 dní, nemocenská dávka sa počíta z predchádzajúceho pracovného pomeru. Ak predchádzajúci zamestnávateľ neodvádzal povinné odvody, pre človeka to môže znamenať zdržanie výplaty dávky, poisťovňa musí celú situáciu došetriť,“ priblížila riaditeľka pobočky.
Banka zisťuje, či je zamestnávateľ korektný
Ak zamestnávateľ neplatí povinné odvody, zamestnancovi to môže spôsobiť problémy, keď, napríklad, žiada banku o hypotéku.
Banka začne prešetrovať zamestnávateľa, či platí odvody. Ak zistí, že neplatí, môže klienta vyhodnotiť ako nedôveryhodného a úver neposkytne. „Banka totiž musí vedieť, že zamestnávateľ je korektný. Človek nedostane hypotéku len preto, že zamestnávateľ je nezodpovedný voči zamestnancovi,“ dodala Gemzová.