Každý dovolenkár, ktorý cestuje najmä do exotických krajín, by nemal pred vycestovaním zabudnúť na zdravotné poistenie.
To za neho vybaví cestovná kancelária, ktorá má uzatvorené zmluvy so zdravotnými poisťovňami.
„Ak klient nemá svoje celoročné poistenie, jednoznačne odporúčame poistenie najmä, ak ide na dovolenku mimo Európy. Pokiaľ ide do krajiny, s ktorou má Slovensko vytvorenú nejakú zmluvu, základné vyšetrenie mu urobia bezplatne, ale všetky ďalšie ošetrenia si bude musieť hradiť zo svojho,“ upozornila Beláková.
Keď nevycestujeme
Veľmi dôležité je pri každej dovolenke uzatvoriť komerčnú poistnú zmluvu. Ak sa stane niečo, čo klientovi nedovolí vycestovať, storno dovolenky rieši poisťovňa, s ktorou má cestovná kancelária podpísanú zmluvu.
„V takomto prípade okamžite nastupuje vzťah klient – poisťovňa, my sme už len sprostredkovateľ. Vydáme doklady, od zahraničného partnera dostaneme stornovaciu faktúru, kde sú presne vyčíslené jeho náklady. Túto faktúru predložíme poisťovni, ktorá tento problém rieši už len s klientom,“ pokračovala.
Ak si klient rezervoval dovolenku pre seba, ale nakoniec nemôže vycestovať, nie je problém prepísať dovolenku na niekoho iného. „Pri autobusovej doprave meníme meno cestujúceho bez akýchkoľvek poplatkov. Horšie je to už pri leteckých zájazdoch. Letenku vystavujeme už pri podpísaní zmluvy a letecké spoločnosti žiadajú poplatky za vykonanie zmeny v letenke. Štandardný poplatok je asi 20 až 30 eur,“ upozornila.
Ak ideme do nepokojnej krajiny
Ak cestujete do krajiny, v ktorej prepukli občianske nepokoje, aj to za klienta rieši cestovná kancelária. Tá však najprv musí čakať na vyhlásenie ministerstva zahraničných vecí.
„Ak ministerstvo vydá nariadenie, že ľudia nesmú cestovať do takýchto krajín, musíme rýchlo zareagovať a zájazdy do týchto destinácii stiahnuť z ponuky, prípadne klientov presunúť na iné dovolenky,“ hovorila o ďalšom možnom probléme Beláková.
Ak stratíme
Veľakrát sa stáva, že dovolenkára okradnú alebo stratí osobné doklady.
Cestovné kancelárie preto upozorňujú svojich klientov, že je dobré vziať si so sebou aj kópiu cestovného pasu, ktorú by si mal odložiť na iné miesto, nie k dokladom.
Vycestovať s kópiou po intervencii ministerstva zahraničných vecí nie je žiadny problém.
„Ak klient nemá kópiu a stratí pas, musí sa spojiť s príslušným odborom nášho atašé prípadne so slovenským veľvyslanectvom v danej krajine, kde mu vybavia náhradný doklad,“ dodala.
Autor: MICHALA STEHLÍKOVÁ