LIPTOV. Sčítanie dopravy realizovala Správa na všetkých diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. a II. triedy a vybraných úsekoch ciest III. Triedy.
Cieľom bolo overiť predpokladaný vývoj intenzity automobilovej dopravy, zistiť záťaž na cestách európskej medzinárodnej a vnútroštátnej siete a na diaľniciach.
Výsledky budú smerodajné pri budovaní ďalších ciest. Môžu ovplyvniť aj plánovanú výstavbu rýchlostnej cesty cez Ružomberok.
Najviac áut prechádza Ružomberkom
Mesto pod Čebraťom je významným cestným uzlom, kde sa pretínajú dve medzinárodné cesty. Práve v tomto úseku je trpezlivosť vodičov skúšaná najviac.
Denne prejde od križovatky pri nemocnici po Bystrickú cestu takmer 30-tisíc automobilov, pričom kamióny tvoria až jednu štvrtinu. V porovnaní s predchádzajúcim sčítaním z roku 2005 to predstavuje nárast o viac ako 5-tisíc áut denne.
V tomto úseku sa zbiehajú dve významné trasy. Cesta prvej triedy, ktorá spája Žilinu s Popradom a cesta z Dolného Kubína smerujúca do Banskej Bystrice. Zároveň je dôležitým ťahom, ktorý spája Poľsko a Maďarsko. Drvivú väčšinu tvorí tranzitná doprava, ktorá cez mesto len prechádza, no vodičov v úseku zastavuje až šesť svetelných križovatiek. Pri čakaní na zelenú stoja na mieste a produkujú množstvo škodlivín, ktoré majú nepriaznivý vplyv na životné prostredie.
„Mesto Ružomberok si je vedomé vysokého dopravného zaťaženia na ceste I/18 a tiež ceste I/59. Táto záťaž je sprevádzaná nielen zvýšeným hlukom a zvýšenou prašnosťou, ale aj výskytom nehodových lokalít, pri ktorých sú ohrozovaní nielen vodiči vozidiel, ale aj najbezbrannejší účastníci cestnej premávky, ktorými súchodci.
Správcom ciest I. triedy je Slovenská správa ciest, teda štát. V plnej miere podporujeme aktivity smerujúce k odľahčeniu dopravného zaťaženia na cestách, vedúcich cez mesto, a to podporovaním výstavby diaľnice D1, ako aj rýchlostnej cesty R1,“ povedal Jozef Mišík z oddelenia dopravy a technickej infraštruktúry Mestského úradu v Ružomberku
Rýchlostná cesta cez Donovaly ešte nie je istá
Odľahčením môže byť pre Ružomberčanov výstavba rýchlostnej cesty R1 cez Donovaly. S touto možnosťou ale nesúhlasí Žilinský samosprávny kraj (ŽSK), ktorý presadzuje trasu cez Turiec. Jedným z dôvodov, pre ktoré odmietajú rýchlostnú cestu cez Liptov, sú aj údaje o záťaži na ceste medzi Ružomberkom a Donovalmi do roku 2040, ktoré ŽSK považuje za nadhodnotené.
„Vybudovaním rýchlostnej komunikácie, sa odľahčí cesta I/59 Banská Bystrica - Dolný Kubín. Cesta I/18 , teda ťah Žilina - Poprad, bude odľahčená diaľnicou.
Rýchlostná cesta však bez vybudovania diaľnice a vybudovania nového križovania s diaľnicou pri Martinčeku nemá zmysel,“ dodal Mišík.
Doprava cez mesto stúpla
Po frekventovanej štvorprúdovej ceste, ktorá sa ťahá pozdĺž Liptovského Mikuláša, prejde denne približne 21,5-tisíc automobilov denne. Dopravná záťaž v priebehu piatich rokov stúpla o viac ako 6-tisíc. Počet áut, ktoré vchádzajú do mesta z diaľnice narástol o 3-tisíc. V smere z Ondrašovej sa množstvo automobilov drží na rovnakej úrovni.
Situáciu by mohla byť výstavba dlho očakávaného južného obchvatu, no mesto ju v najbližšej dobe neplánuje realizovať.
Autor: ĽUBICA KUBIŠOVÁ