LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Na úseku približne 1100 metrov brzdí dopravu až 5 svetelných križovatiek. Svetelnú križovatku pred nákupným centrom považujú vodiči za zbytočnú. Pod nepríjemné čakanie sa však, podľa mesta, podpisuje aj všeobecné zvýšenie hustoty dopravy v krajine.
„Do určitej miery k tomu prispelo aj zriadenie nového obchodného centra. Prestavba križovatky na križovatku so svetelnou signalizáciou bola preto nevyhnutnosťou. Úrovňová križovatka by bez nej nebola schopná previesť všetku dopravu a súčasne umožniť bezkolízne výjazdy vozidiel z parkoviska obchodného centra. Problematické by bolo aj prechádzanie chodcov cez križovatku, samozrejme, pri rešpektovaní pravidiel cestnej premávky, čo zrejme je pre niektorých vodičov ten hlavný problém,“ informoval Miroslav Tuli, vedúci odboru dopravy a komunálnych služieb na Mestskom úrade v Liptovskom Mikuláši.
Križovatky čoskoro zosúladia
V dopravnej špičke čaká na zelenú množstvo automobilov, často v niekoľko desaťmetrových kolónach. Sťažujú sa, že semafory na križovatke pri nákupnom centre sú v prevádzke, aj keď sú všetky obchody zatvorené, čo zbytočne brzdí dopravu.
Investorom prestavby križovatky je blízke obchodné centrum. Mestu mal investor odovzdať svetelnú križovatku a chodníky.
Križovatku s dopravnými značkami vlastní štát a spravuje ju Slovenská správa ciest. Zatiaľ ale nedošlo k odovzdaniu signalizácie mestu, a tak nemôžu zasiahnuť do programu radiča a prispôsobiť ho potrebám vodičov.
Na základe obhliadky priamo na mieste však mesto súhlasilo s pripomienkami ľudí. „Koordináciu je možné ešte doladiť a zvýšiť plynulosť premávky na ceste v oboch smeroch,“ priznal Tuli.
Odborná firma v minulom týždni prepracovala svetelné plány na križovatke Rachmaninovo námestie, čím by malo dôjsť k zlepšeniu plynulosti premávky.
„Ostáva ešte upraviť časy zapínania a vypínania na križovatke obchodného centra, ktoré budú totožné s križovatkou Rachmaninovo námestie. Zjednodušene povedané, semafory na obidvoch križovatkách budú v prevádzke v rovnakom čase,“ vysvetlil Tuli.
V zimnom období bude svetelná signalizácia fungovať do 19. a v lete do 21. hodiny. S úpravami rátajú aj počas víkendov. K zmene by malo dôjsť v blízkej dobe.
Na kruhový objazd nie je dosť miesta
Vodiči tvrdia, že situáciu na štvorprúdovej ceste môže vyriešiť výstavba kruhového objazdu. Technické možnosti územia však takéto riešenie vylučujú.
„Z priestorových dôvodov sa okružná križovatka s parametrami križovatky pri hoteli Jánošík nedá vybudovať bez toho, aby sa nemuseli zbúrať priľahlé stavby. Pokiaľ by išlo len o malú okružnú križovatku bez využitia spojovacích vetiev, jej kapacita by bola nedostatočná,“ vysvetlil Tuli.
Súčasná záťaž cesty už dvojnásobne prevyšuje kapacitu malej okružnej križovatky. Ďalším dôvodom, pre ktorý nie je možné postaviť veľký kruhový objazd je, podľa Tuliho, aj malá vzdialenosť križovatiek pri obchodnom centre a Rachmainovom námestí. Jedinou prístupnou možnosťou, ako odľahčiť vodičom jazdu je teda zosúladenie času ich prevádzky.
Pomedzi bytovky už autá neprejdú
Veľa vodičov v snahe vyhnúť sa križovatke pri nákupnom centre si zjednodušuje príjazd na parkovisko cestou poza bytovku na Ulici 1. mája. Prechádzajú po priechode pre chodcov alebo dokonca cez obrubníky, ktoré sú už poškodené.
Problém by mohla vyriešiť dopravná značka neprejazdnosti alebo značka označujúca slepú cestu.
„Týmto sa mesto bude zaoberať a v jarných mesiacoch prijme opatrenia na zamedzenie prejazdu mimo vjazdu na parkovisko z Ulice 1. mája alebo Ulice Čs. brigády.
Obchvat mesta tak skoro nezrealizujú
Svetelná križovatka pri novom nákupnom centre by mala kapacitne vyhovovať až do roku 2023. Malý kruhový objazd so spojovacími vetvami, ktorý by sa ale z priestorových dôvodov nedal postaviť, by stačil bezproblémovo usmerňovať dopravu najviac do roku 2012 až 2015.
„Dovtedy sa však nepredpokladá, že bude zrealizovaná prekládka železničnej trate a vybudovaný južný obchvat mesta, ktorý by mohol presmerovaním tranzitnej dopravy mimo mesta znížiť intenzitu dopravy v križovatke pri obchodnom centre. Vzhľadom na všetky skutočnosti je najvhodnejším riešením križovatka so svetelnou signalizáciou,“ dodal Tuli.
Autor: ĽUBICA KUBIŠOVÁ