RUŽOMBEROK. „Rokujeme s Európskou komisiou. Tak ako bola trasa schválená, a bolo vydané stavebné povolenie, tak bola zahájená výstavba. Zároveň chceme v rámci rokovaní prijať účinné kompenzačné opatrenia pre ochranu prírody a pustiť sa do výstavby, “ vysvetlil minister dopravy Ján Figeľ.
Tunel je pre štát pridrahý
Trasa, ktorú začala stavať bývalá vláda a tá súčasná ju po zásahu ochranárov zastavila, sa teda vráti k pôvodnému zámeru.
Tunel Korbeľka s dĺžkou 5,7 kilometra mal byť druhým najdlhším na Slovensku a pri jeho výstavbe mali byť zásahy do životného prostredia oveľa nižšie. Ministri Figeľ a Nagy sa zhodli na tom, že pred Bruselom chcú obhájiť trasovanie cez tunel Rojkov (1,8 kilometra) a Havran (2,8 kilometra).
Stavebné povolenie na povrchový variant je teda vydané a platné, čo je jeden z dôvodov, prečo ministri uprednostňujú povrchovú trasu.
Korbeľka by bola podľa projektantov pre štát drahá a príprava novej trasy s jedným tunelom by výstavbu výrazne spomalila. Zásah do prírody je ale oveľa vyšší a ohrozuje chránené územia Natura 2000, najmä 15-tisíc rokov staré Rojkovské rašelinisko.
„V úseku už prebehli všetky prípravné práce, vysekal sa les. Pri tunelovom variante by sme sa museli vysporiadať, napríklad, aj s otázku kam s vyvozenou zeminou,“ povedal minister životného prostredia József Nagy.
„Každá cesta znamená zásah do prírody, no cesty slúžia človeku ale nemali by ju poškodovať. Pri každej trase je dopad na životné prostredie nevyhnutnou súčasťou posudzovania a rozhodovania a kompenzácie,“ reagoval Figeľ na riziká výstavby diaľnice v dolnom Liptove na trase Turany-Hubová.
S Európskou komisiou sa chcú dohodnúť
Na otázku, ako chce ministerstvo riešiť skutočnosť, že povrchový variant úseku Turany – Hubová prechádza cez chránené územie Natura 2000, kde európske právo zakazuje stavať Figeľ odpovedal: „Do Natury 2000 sa môže ísť, ak neexistujú iné varianty, alebo je silný všeobecný záujem spoločnosti. Ak vstupujeme do chránených oblastí, musia byť dopady čo najnižšie. Potrebujeme doplniť rokovania tak, aby aj Európska komisia, prijala nielen argumentáciu ale aj kompenzačné opatrenia ako vyhovujúce a kompatibilné s Európskym právom,“ dodal Figeľ.
Autor: ĽUBICA KUBIŠOVÁ