Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Zástupcov firiem znepokojuje postup vlády v súvislosti s diaľnicou

Vláda mení priority výstavby cestnej siete na Slovensku. Záujem posúva na východ, preťažený sever krajiny sa dostal na druhú koľaj.

Pre chýbajúcu diaľnicu na severe Slovenska sa firmy do regiónu nehrnú. Kým nebude vybudovaná diaľnica, nebudú vznikať ani pracovné miesta.Pre chýbajúcu diaľnicu na severe Slovenska sa firmy do regiónu nehrnú. Kým nebude vybudovaná diaľnica, nebudú vznikať ani pracovné miesta. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

RUŽOMBEROK. Nespokojnosť s krokmi ministerstva dopravy vyjadrili zástupcovia veľkých firiem v regióne a Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory otvoreným listom ministrovi dopravy.

„Sme znepokojení postupom vlády, pretože za prioritné pokladá tie úseky ciest, ktoré nie sú intenzívne využívané a nespôsobujú také dopravné problémy ako v Žilinskom kraji. Pomaly sa stáva tradíciou, že s príchodom každej vládnej garnitúry sa menia záujmy a posúvajú termíny stavby ciest. Žilinský kraj na to vždy doplácal," povedal Dušan Haluška, predseda predstavenstva Žilinskej regionálnej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK).

Peniaze presúvajú na východ, sever je bokom

„Na zlú situáciu upozorňujeme ministerstvo dopravy od roku 2000. Peniaze teraz chýbajú, preto by sa malo začať stavať tam, kde sú najviac rozostavané úseky za peniaze daňových poplatníkov. Na Dubnej Skale sú prerazené dve rúry a tunel stále nie je dokončený. Preinvestovalo sa viac ako 330 miliónov eur a vláda teraz hľadá iný spôsob prepojenia Žiliny s Ružomberkom," povedal Ján Mišura, riaditeľ Žilinskej regionálnej komory SOPK.

Okrem toho by mala, podľa názoru autorov otvoreného listu, vláda uprednostniť tie úseky, ktoré sú najviac zaťažené dopravou.

„Tendrujú sa úseky na východe. Vláda sa zaoberá Fričovcami–Beharovcami, intenzita je tam desať až jedenásťtisíc áut denne, v Ružomberku je to dvadsať až dvadsaťpäťtisíc. Odsúvanie diaľnice na severe Slovenska považujeme za neekonomické a neodborné rozhodnutie, ktoré poškodzuje nielen región, ktorého sa to týka, ale celé Slovensko," dodal Mišura.

Vláda chce obísť Dubnú Skalu

„Nespochybňujeme žiadny zámer stavania ciest. No vláda by si mala stanoviť priority, v ktorých by sa malo pokračovať aj po jej zmene. Stalo sa módnou záležitosťou spochybňovať priority predchádzajúcej vlády. Robia sa zbytočné štúdie ďalších nových trás, pritom skúsenosti ukazujú, že trasa sa vždy vráti k pôvodného zámeru," reagoval Haluška na nový plán ministerstva budovať západný obchvat Žiliny, čím by sa vyhli náročnému úseku s tunelom Dubná Skala.

Tvorbu novej trasy považujú za zbytočnú a, podľa nich, sa bude opakovať rovnaký scenár. „Štúdia bude stáť veľa peňazí, približne milión eur. Považujeme to za nemorálne plytvanie peňazí daňových poplatníkov, pretože sa aj tak potvrdí pôvodné trasovanie," dodal Haluška. Okrem toho sa výstavba výrazne spomalí, pretože počiatočná štúdia sa musí vyhodnotiť, a ak by sa schválila, s prípravou projektovej dokumentácie a vyvlastňovaním pozemkov sa začne nanovo.

V dôsledku najnovších krokov vlády sa signatári otvoreného listu zhodli, že spojenie Bratislavy, Žiliny a Košíc diaľnicou do roku 2016 nie je možné z časového ani technického hľadiska.

Najprv diaľnica, potom práca pre región

Chýbajúca diaľnica, podľa Halušku, výrazne brzdí rozvoj regiónu. Investori sa na severné Slovensko nehrnú. „Je veľký problém dostať zahraničných podnikateľov cez Strečno, do Ružomberka, Dolného Kubína alebo Martina. Všetky vlády im prisľúbili, že diaľnicu postavia, ani jedna z nich to ale nesplnila. Investori teraz nemajú dôveru. Už nám neveria a tvrdia, že sem prídu, až keď bude dostavaná diaľnica," vysvetlil Haluška

Potvrdil to aj Štefan Kuric, generálny riaditeľ hrádockého Eltec Valere. „Keď sa spoločnosť rozhodovala, kde postaví závod, vláda sľúbila, že prepojenie Žiliny a Ružomberka postaví do piatich rokov. Doteraz sa nič také neudialo a podľa posledných informácií sa výstavba odkladá," povedal riaditeľ.

Spoločnosť zamestnáva 400 ľudí z Liptova a sto percent jej produkcie odchádza do krajín Európskej únie a Ruska. „Podpisom sa pripájame k nesúhlasnému postoju k rozhodnutiam, ktoré vláda momentálne prijíma, pretože neprispieva k rozvoju severoslovenského regiónu. Keby sme takto hospodárili s peniazmi my, bolo by to veľmi zlé," dodal Kuric.

„Sme jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne a patríme medzi najväčších slovenských vývozcov. Polovica nášho tovaru putuje na západný trh a je pre nás dôležité, aby sa dostával k zákazníkovi čo najskôr. Plynulá diaľnica do Žiliny pomôže nielen nám, ale aj rozvoju regiónu," povedal Ľubomír Čech, hovorca spoločnosti SCP Mondi.

Okrem Eltec Valere, SCP Mondi a Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory sa k listu pripojili aj Kia, Metsa Tissue, Združenie podnikateľov Slovenska, Slovenská živnostenská komora a Slovensko-kórejský hospodársky výbor.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 969
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 161
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 242
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 694
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 864
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 862
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 002
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 793
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 264
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hrboltová ide na postup, jesennú časť odohrali bez jedinej prehry

Hovorili sme s trénerom futbalistov TJ Iskra Hrboltová Milanom Krivošom. Nič iné ako postup v ružomberskej mestskej časti sa v súťažnom ročníku 2020/2021 neberie.

Hrboltová v zelenom v zápase proti Lipt. Ondreju.

Samosprávy pripravujú odberové miestnosti

Výber miestností ovplyvňuje aj očakávané nepriaznivé počasie. Liptovské samosprávy hľadajú dobrovoľníkov.

Vojaci prechádzali mestom navrhnuté odberové miesta v Ružomberku.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Pandémia koronavírusu zatvára ďalšie školy na Liptove

Druhý stupeň sa učí z domu cez internet. Prvý stupeň sa má učiť priamo v škole.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?