RUŽOMBEROK. Nespokojnosť s krokmi ministerstva dopravy vyjadrili zástupcovia veľkých firiem v regióne a Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory otvoreným listom ministrovi dopravy.
„Sme znepokojení postupom vlády, pretože za prioritné pokladá tie úseky ciest, ktoré nie sú intenzívne využívané a nespôsobujú také dopravné problémy ako v Žilinskom kraji. Pomaly sa stáva tradíciou, že s príchodom každej vládnej garnitúry sa menia záujmy a posúvajú termíny stavby ciest. Žilinský kraj na to vždy doplácal," povedal Dušan Haluška, predseda predstavenstva Žilinskej regionálnej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK).
Peniaze presúvajú na východ, sever je bokom
„Na zlú situáciu upozorňujeme ministerstvo dopravy od roku 2000. Peniaze teraz chýbajú, preto by sa malo začať stavať tam, kde sú najviac rozostavané úseky za peniaze daňových poplatníkov. Na Dubnej Skale sú prerazené dve rúry a tunel stále nie je dokončený. Preinvestovalo sa viac ako 330 miliónov eur a vláda teraz hľadá iný spôsob prepojenia Žiliny s Ružomberkom," povedal Ján Mišura, riaditeľ Žilinskej regionálnej komory SOPK.
Okrem toho by mala, podľa názoru autorov otvoreného listu, vláda uprednostniť tie úseky, ktoré sú najviac zaťažené dopravou.
„Tendrujú sa úseky na východe. Vláda sa zaoberá Fričovcami–Beharovcami, intenzita je tam desať až jedenásťtisíc áut denne, v Ružomberku je to dvadsať až dvadsaťpäťtisíc. Odsúvanie diaľnice na severe Slovenska považujeme za neekonomické a neodborné rozhodnutie, ktoré poškodzuje nielen región, ktorého sa to týka, ale celé Slovensko," dodal Mišura.
Vláda chce obísť Dubnú Skalu
„Nespochybňujeme žiadny zámer stavania ciest. No vláda by si mala stanoviť priority, v ktorých by sa malo pokračovať aj po jej zmene. Stalo sa módnou záležitosťou spochybňovať priority predchádzajúcej vlády. Robia sa zbytočné štúdie ďalších nových trás, pritom skúsenosti ukazujú, že trasa sa vždy vráti k pôvodného zámeru," reagoval Haluška na nový plán ministerstva budovať západný obchvat Žiliny, čím by sa vyhli náročnému úseku s tunelom Dubná Skala.
Tvorbu novej trasy považujú za zbytočnú a, podľa nich, sa bude opakovať rovnaký scenár. „Štúdia bude stáť veľa peňazí, približne milión eur. Považujeme to za nemorálne plytvanie peňazí daňových poplatníkov, pretože sa aj tak potvrdí pôvodné trasovanie," dodal Haluška. Okrem toho sa výstavba výrazne spomalí, pretože počiatočná štúdia sa musí vyhodnotiť, a ak by sa schválila, s prípravou projektovej dokumentácie a vyvlastňovaním pozemkov sa začne nanovo.
V dôsledku najnovších krokov vlády sa signatári otvoreného listu zhodli, že spojenie Bratislavy, Žiliny a Košíc diaľnicou do roku 2016 nie je možné z časového ani technického hľadiska.
Najprv diaľnica, potom práca pre región
Chýbajúca diaľnica, podľa Halušku, výrazne brzdí rozvoj regiónu. Investori sa na severné Slovensko nehrnú. „Je veľký problém dostať zahraničných podnikateľov cez Strečno, do Ružomberka, Dolného Kubína alebo Martina. Všetky vlády im prisľúbili, že diaľnicu postavia, ani jedna z nich to ale nesplnila. Investori teraz nemajú dôveru. Už nám neveria a tvrdia, že sem prídu, až keď bude dostavaná diaľnica," vysvetlil Haluška
Potvrdil to aj Štefan Kuric, generálny riaditeľ hrádockého Eltec Valere. „Keď sa spoločnosť rozhodovala, kde postaví závod, vláda sľúbila, že prepojenie Žiliny a Ružomberka postaví do piatich rokov. Doteraz sa nič také neudialo a podľa posledných informácií sa výstavba odkladá," povedal riaditeľ.
Spoločnosť zamestnáva 400 ľudí z Liptova a sto percent jej produkcie odchádza do krajín Európskej únie a Ruska. „Podpisom sa pripájame k nesúhlasnému postoju k rozhodnutiam, ktoré vláda momentálne prijíma, pretože neprispieva k rozvoju severoslovenského regiónu. Keby sme takto hospodárili s peniazmi my, bolo by to veľmi zlé," dodal Kuric.
„Sme jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne a patríme medzi najväčších slovenských vývozcov. Polovica nášho tovaru putuje na západný trh a je pre nás dôležité, aby sa dostával k zákazníkovi čo najskôr. Plynulá diaľnica do Žiliny pomôže nielen nám, ale aj rozvoju regiónu," povedal Ľubomír Čech, hovorca spoločnosti SCP Mondi.
Okrem Eltec Valere, SCP Mondi a Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory sa k listu pripojili aj Kia, Metsa Tissue, Združenie podnikateľov Slovenska, Slovenská živnostenská komora a Slovensko-kórejský hospodársky výbor.