Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Zástupcov firiem znepokojuje postup vlády v súvislosti s diaľnicou

Vláda mení priority výstavby cestnej siete na Slovensku. Záujem posúva na východ, preťažený sever krajiny sa dostal na druhú koľaj.

Pre chýbajúcu diaľnicu na severe Slovenska sa firmy do regiónu nehrnú. Kým nebude vybudovaná diaľnica, nebudú vznikať ani pracovné miesta.Pre chýbajúcu diaľnicu na severe Slovenska sa firmy do regiónu nehrnú. Kým nebude vybudovaná diaľnica, nebudú vznikať ani pracovné miesta. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

RUŽOMBEROK. Nespokojnosť s krokmi ministerstva dopravy vyjadrili zástupcovia veľkých firiem v regióne a Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory otvoreným listom ministrovi dopravy.

„Sme znepokojení postupom vlády, pretože za prioritné pokladá tie úseky ciest, ktoré nie sú intenzívne využívané a nespôsobujú také dopravné problémy ako v Žilinskom kraji. Pomaly sa stáva tradíciou, že s príchodom každej vládnej garnitúry sa menia záujmy a posúvajú termíny stavby ciest. Žilinský kraj na to vždy doplácal," povedal Dušan Haluška, predseda predstavenstva Žilinskej regionálnej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK).

Peniaze presúvajú na východ, sever je bokom

„Na zlú situáciu upozorňujeme ministerstvo dopravy od roku 2000. Peniaze teraz chýbajú, preto by sa malo začať stavať tam, kde sú najviac rozostavané úseky za peniaze daňových poplatníkov. Na Dubnej Skale sú prerazené dve rúry a tunel stále nie je dokončený. Preinvestovalo sa viac ako 330 miliónov eur a vláda teraz hľadá iný spôsob prepojenia Žiliny s Ružomberkom," povedal Ján Mišura, riaditeľ Žilinskej regionálnej komory SOPK.

Okrem toho by mala, podľa názoru autorov otvoreného listu, vláda uprednostniť tie úseky, ktoré sú najviac zaťažené dopravou.

„Tendrujú sa úseky na východe. Vláda sa zaoberá Fričovcami–Beharovcami, intenzita je tam desať až jedenásťtisíc áut denne, v Ružomberku je to dvadsať až dvadsaťpäťtisíc. Odsúvanie diaľnice na severe Slovenska považujeme za neekonomické a neodborné rozhodnutie, ktoré poškodzuje nielen región, ktorého sa to týka, ale celé Slovensko," dodal Mišura.

Vláda chce obísť Dubnú Skalu

„Nespochybňujeme žiadny zámer stavania ciest. No vláda by si mala stanoviť priority, v ktorých by sa malo pokračovať aj po jej zmene. Stalo sa módnou záležitosťou spochybňovať priority predchádzajúcej vlády. Robia sa zbytočné štúdie ďalších nových trás, pritom skúsenosti ukazujú, že trasa sa vždy vráti k pôvodného zámeru," reagoval Haluška na nový plán ministerstva budovať západný obchvat Žiliny, čím by sa vyhli náročnému úseku s tunelom Dubná Skala.

Tvorbu novej trasy považujú za zbytočnú a, podľa nich, sa bude opakovať rovnaký scenár. „Štúdia bude stáť veľa peňazí, približne milión eur. Považujeme to za nemorálne plytvanie peňazí daňových poplatníkov, pretože sa aj tak potvrdí pôvodné trasovanie," dodal Haluška. Okrem toho sa výstavba výrazne spomalí, pretože počiatočná štúdia sa musí vyhodnotiť, a ak by sa schválila, s prípravou projektovej dokumentácie a vyvlastňovaním pozemkov sa začne nanovo.

V dôsledku najnovších krokov vlády sa signatári otvoreného listu zhodli, že spojenie Bratislavy, Žiliny a Košíc diaľnicou do roku 2016 nie je možné z časového ani technického hľadiska.

Najprv diaľnica, potom práca pre región

Chýbajúca diaľnica, podľa Halušku, výrazne brzdí rozvoj regiónu. Investori sa na severné Slovensko nehrnú. „Je veľký problém dostať zahraničných podnikateľov cez Strečno, do Ružomberka, Dolného Kubína alebo Martina. Všetky vlády im prisľúbili, že diaľnicu postavia, ani jedna z nich to ale nesplnila. Investori teraz nemajú dôveru. Už nám neveria a tvrdia, že sem prídu, až keď bude dostavaná diaľnica," vysvetlil Haluška

Potvrdil to aj Štefan Kuric, generálny riaditeľ hrádockého Eltec Valere. „Keď sa spoločnosť rozhodovala, kde postaví závod, vláda sľúbila, že prepojenie Žiliny a Ružomberka postaví do piatich rokov. Doteraz sa nič také neudialo a podľa posledných informácií sa výstavba odkladá," povedal riaditeľ.

Spoločnosť zamestnáva 400 ľudí z Liptova a sto percent jej produkcie odchádza do krajín Európskej únie a Ruska. „Podpisom sa pripájame k nesúhlasnému postoju k rozhodnutiam, ktoré vláda momentálne prijíma, pretože neprispieva k rozvoju severoslovenského regiónu. Keby sme takto hospodárili s peniazmi my, bolo by to veľmi zlé," dodal Kuric.

„Sme jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne a patríme medzi najväčších slovenských vývozcov. Polovica nášho tovaru putuje na západný trh a je pre nás dôležité, aby sa dostával k zákazníkovi čo najskôr. Plynulá diaľnica do Žiliny pomôže nielen nám, ale aj rozvoju regiónu," povedal Ľubomír Čech, hovorca spoločnosti SCP Mondi.

Okrem Eltec Valere, SCP Mondi a Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory sa k listu pripojili aj Kia, Metsa Tissue, Združenie podnikateľov Slovenska, Slovenská živnostenská komora a Slovensko-kórejský hospodársky výbor.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 275
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 584
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 412
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 16 388
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 149
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 815
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 415
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 349
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 173
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 027
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Ilustračná fotografia.

O výsledkoch plošného skríningu informoval premiér Igor Matovič.

4 h
Búrlivé oslavy po zisku titulu pokračovali aj v šatni.

V poslednom vydaní MY Liptovských novín v roku 2020 sme uverejnili rozsiahly článok o hokejových majstroch Slovenska v doraste, ktorými sa pred 20 rokmi stali mikulášski mladíci. Článok sme boli nútení rozdeliť na dve časti. Teraz vám prinášame jeho pokračovanie.

26. jan

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Testovanie v Bojniciach.

V Liptovskom Hrádku otestovali počas trojdňového (22. - 24. 1.) skríningového testovania na ochorenie COVID-19 dokopy 1857 ľudí.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

26. jan

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

11 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

17 h

Už ste čítali?