LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ, RUŽOMBEROK. V marci sa objavil ďalší nový zoznam dlžníkov, teda fyzických a právnických osôb, ktoré sú dlžníkmi k 28. februáru.
O tom, ako takýto postup ovplyvňuje úspešnosť odvodov, ale aj o iných súvislostiach sme hovorili s Janou Gemzovou, novou riaditeľkou pobočky Sociálnej poisťovne (SP) v Liptovskom Mikuláši. V poisťovni pracuje od roku 2001.
Nie je zverejňovanie osobných údajov protiústavné? Prečo SP pristúpila k takému razantnému riešeniu problémov s platením poistného až teraz?
- Sociálna poisťovňa si zverejňovaním zoznamu fyzických osôb a právnických osôb, voči ktorým eviduje pohľadávky, plní svoju zákonnú povinnosť, ktorú jej ukladá zákon o sociálnom poistení. Zoznam uvedených fyzických a právnických osôb obsahuje sumu pohľadávky, meno a priezvisko fyzickej osoby, jej trvalý pobyt alebo prechodný pobyt, v prípade právnickej osoby jej obchodné meno a sídlo. Sociálna poisťovňa zverejňuje zoznam dlžníkov od roku 2004. V súčasnosti sa zmenila suma pohľadávky, ktorá je dôvodom na zaradenie do tohto zoznamu z 4 979 eur na 3,32 eur a frekvencia zverejňovania zo štvrťročného na mesačné. Zoznam dlžníkov má výlučne informatívny charakter a nemôže byť použitý pre právne úkony.
Údaje o neplatičoch môžu ľudia nájsť na webovej stránke poisťovne. Mesačné zverejňovanie neplatičov, ktorí dlhujú sumu vyššiu ako 3,32 eur, má zrejme účinok. S akou odozvou sa iniciatíva poisťovne stretla v Liptove?
- Z celkového počtu záznamov v databáze 212 801 okresu Liptovský Mikuláš je zverejnených 2 474 dlžníkov v sume približne 8,5 milióna eur.
Zavedením zmeny vo zverejňovaní dlžníkov sleduje Sociálna poisťovňa zvyšovanie platobnej disciplíny našich klientov. Pobočka môže potvrdiť, že v okrese Liptovský Mikuláš za uplynulé dva mesiace klesla zverejnená dlžná suma o 200-tisíc eur.
Aká je situácia v okrese Ružomberok?
- V okrese Ružomberok evidujeme o sedemsto dlžníkov menej ako v okrese Liptovský Mikuláš, oba okresy sú v správe pobočky. Na druhej strane počet dlžníkov v okrese Liptovský Mikuláš má klesajúcu tendenciu a, naopak, v okrese Ružomberok rastúcu.
Zároveň však treba konštatovať, že v zozname k 28. februára sa objavili aj samostatne zárobkovo činné osoby, hlavne živnostníci. Od 1. januára tohto roku sa zvýšil minimálny vymeriavací základ a zmenila sa sadzba pre platenie do rezervného fondu solidarity z dvoch percent na 4,75 percenta. Tí, ktorí nepostrehli tieto zmeny v platení odvodov a nezmenili si trvalé príkazy, sa stali neplatičmi z neznalosti.
A čo ak je v zozname zverejnený nesprávny údaj, inak povedané, ak sa tam ocitne niekto omylom? Ako má postupovať klient, ak sa domnieva, že je v zozname dlžníkov neoprávnene?
- V zozname neplatičov sú aj osoby, ktoré pri zasielaní platieb nesprávne uviedli niektorý z povinných údajov, alebo ho neuviedli vôbec. Variabilný symbol dostane odvádzateľ: zamestnávateľ, samostatne zárobkovo činná osoba alebo dobrovoľne poistená osoba od Sociálnej poisťovne pri registrácii. Konštantný symbol zase pomáha identifikovať platbu, či ide o poistné, predpísané poistné, penále, sankciu a podobne. Do tretice špecifický symbol - z neho sa dá určiť, za aké obdobie klient platí. Napríklad, v tvare 032011 znamená platbu za marec 2011.
Proces identifikácie platby, kto zaplatil platbu a za čo, môže trvať dlhšie, preto sa klient môže ocitnúť v tomto zozname z nevedomosti. Klient by mal kontaktovať pobočku a požiadať o kontrolu údajov. Po preverení a oprave údajov v databáze pobočka na požiadanie klienta vystaví o tejto skutočnosti doklad.
K vymazaniu zo zoznamu dlžníkov môže dôjsť až po ďalšej mesačnej aktualizácii údajov. Odvádzatelia poistného, ktorí boli registrovaní v Sociálnej poisťovni pod rôznymi identifikátormi ako zamestnávateľ, samostatne zárobkovo činná osoba či dobrovoľne poistená osoba a Sociálna poisťovňa voči nim eviduje pohľadávky, sa môžu v zozname z dôvodu viacerých registrácií nachádzať aj viackrát.
Spôsobov ako uhradiť dlžnú čiastku poistného je viac. Ktorý odporúčate?
- Možno to urobiť rôznymi spôsobmi. Uhradiť možno prevodom z účtu, prostredníctvom pošty alebo priamo v pokladni pobočky.
Nie každý dlžník je v dobrej finančnej kondícii. Čo má urobiť v takom prípade, ak nemá po ruke okamžite dlžnú sumu?
- Pokiaľ si je klient vedomý svojej podlžnosti a nie je schopný dlžnú sumu poistného uhradiť jednorazovo, odporúčam s poisťovňou komunikovať. Pobočka môže na základe žiadosti klienta povoliť aj splátky dlžných súm. To platí v prípade, ak klient platí bežné poistné a na jeho pohľadávky nie je uplatnený jeden zo spôsobov vymáhania.
Hľadajú podnikatelia cesty ako sa vyhnúť plateniu? Robia na vás, ako na novú riaditeľku, nátlak?
- Nemám také skúsenosti. Nátlak by bol zbytočný. Zákon presne stanovuje, akým spôsobom môže Sociálna poisťovňa postupovať. Tieto mantinely neprekročím.
V Sociálnej poisťovni pracujete desať rokov. Dosť dlho, aby ste posúdili, či existujú rezervy v racionalizácii a efektivite práce v pobočkách, ktoré riadite?
- Môžem potvrdiť, že v súčasnosti pobočka prechádza štádiom personálnej optimalizácie, organizačnými zmenami a dislokáciou budov. Väčšina procesov bude ukončená k 30. júnu tohto roka, aby prvé zlepšenia v poskytovaných službách pocítili klienti najneskôr v letných mesiacoch.
Už ste prepustili niektorých zamestnancov?
- Čitatelia určite zachytili informácie, že Sociálna poisťovňa prepustí v tomto roku okolo 600 svojich zamestnancov. Teda je prirodzené, že sa znižovanie stavu zamestnancov dotklo aj pobočky Liptovský Mikuláš. Zníženie stavu sa klientov nedotkne, lebo stále platí, že viac zamestnancov neznamená vyššiu kvalitu práce. Racionálnym nastavením pracovného tímu chceme docieliť skvalitnenie proklientskej orientácie a zlepšenie renomé pobočky vo verejnosti.
Podľa aktuálnych informácií sa zvyšuje počet práceneschopných. Aký je v súčasnosti v Liptove trend?
- Počet vyplatených nemocenských dávok v tomto roku je o dvanásť percent vyšší ako v porovnateľnom období minulého roka a má rastúcu tendenciu. V tejto súvislosti podnikáme kroky, aby sme posúdili, v spolupráci s ošetrujúcim lekárom, opodstatnenosť trvania dočasnej práceneschopnosti či prípadnú invalidizáciu klienta.