STANKOVANY, ROJKOV. „Prejsť popri ceste je riskovanie vlastného života. Spätné zrkadlá áut ma míňajú len o niekoľko centimetrov. Ani ja, ani šoféri sa nemajú kde vyhnúť. Chodník má len niekoľko desiatok centimetrov a v zime tu nie je žiadny. Sneh je vyhrnutý z cesty rovno do dvorov,“ opísala Jana zo Stankovian.
V roku 2006, keď v obciach platila najvyššia rýchlosť 60 kilometrov za hodinu, požiadali obyvatelia miestnej časti Rojkov v Stankovanoch o zriadenie ostrovčekov, ktoré mali spomaliť premávku.
Dnes sú už zbytočné, najvyššia povolená rýchlosť sa zmenila na 50 kilometrov za hodinu. Ostrovčeky, navyše, spôsobili úplne opačný efekt. Vodiči si ich všimnú v poslednej chvíli, nabehnú na obrubník a zastavia ich až ploty alebo blízke domy.
So železnou pravidelnosťou autá ničia dopravné značky s prikázaným smerom jazdy a smerovacou tabuľou s reflexnou úpravou. Osadenie takejto značky sa, podľa cenníka spoločnosti zaoberajúcej sa dopravným značením, pohybuje okolo 130 eur. Musia vymeniť dve dopravné značky, veľký gumený podstavec a reflexný stĺpik. Firma si, samozrejme, účtuje aj samotné osadenie.
„Od minulého roku sme jednotlivé značky vymieňali 10–krát, v tomto roku 3–krát," povedala Jana Fedorová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.
„Keď dajú novú značku, na ostrovčeku vydrží najviac týždeň,“ povedal obyvateľ miestnej časti Rojkov.
Žiadajú vybúrať ostrovčeky
Obec a približne tridsiatka obyvateľov požiadali Slovenskú správu ciest (SSC) o odstránenie ostrovčekov. Bezúspešne. Na ich vybúranie nie sú peniaze
Nedávno vletel automobil do záhradky rodinného domu. Odnieslo si to, našťastie, len oplotenie. Pred troma rokmi skončil kamión v drevenici, ktorú museli majitelia neskôr zbúrať.
„Dlhodobo sa snažíme riešiť dopravnú situáciu a bezpečnosť ľudí v miestnej časti Rojkov. Ostrovčeky sú dnes skôr príťažou ako pomocou pre chodcov, zbytočne zužujú cestu a ľudia sú, najmä v zime, neustále ohrozovaní nielen automobilmi. Dochádza aj k ničeniu ich majetku a dopravné značky sú stále poškodené a treba ich často vymieňať. Jedným z návrhov, ako situáciu riešiť, je vybúranie ostrovčekov alebo ich posunutie mimo zastavanú časť obce. Slovenská správa ciest sa možnosťami riešenia zrejme vôbec nezaoberala, stroho nám len oznámili, že sa to nedá,“ povedal Rudolf Baleja, starosta dolnoliptovských Stankovian.
Mali opodstatnenie, keď platila šesťdesiatka
Ostrovčeky postavila SSC na základe petície obyvateľov miestnej časti Rojkov, ktorí sa sťažovali na rýchlo jazdiace autá a z toho prameniace časté dopravné nehody.
„Účelom stavebných úprav na hlavnej ceste bolo zabezpečiť zníženie rýchlosti, aby sa zvýšila bezpečnosť cestnej premávky a kvalita života obyvateľov v miestnej časti Rojkov. Stavebné úpravy v sebe zahŕňajú prvky uspokojenia dopravy, ako sú vybočenie jazdného pruhu a zúženie deliacim pásom. Projektová dokumentácia bola odsúhlasená petičným výborom Stankovian. Vzhľadom k tomu a možnostiam financovania Slovenská správa ciest s vybúraním ostrovčekov v dohľadnej dobe neuvažuje,“ reagoval na žiadosť František Faktor, riaditeľ Investičnej výstavby a správy ciest v Žiline.
„Keďže SSC nedokáže ovplyvniť intenzitu dopravy a ani spôsob jazdy nedisciplinovaných vodičov, predpokladáme, že problémy, ktoré ťažia občanov Stankovian, vyrieši až dokončenie D1,“ doplnila Jana Fedorová.
„Ministerstvo dopravy sa plne stotožňuje s postojom SSC. V blízkej dobe chceme vyhodnotiť štatistiku nehodovosti pred a po vybudovaní spomaľovacích ostrovčekov. Ak sa ukáže opodstatnenosť zrušenia ostrovčekov, bude sa tým ministerstvo v spolupráci s SSC zaoberať," reagoval Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.
Autor: ĽUBICA KUBIŠOVÁ