Streda, 17. január, 2018 | Meniny má Nataša
Pridajte si svoje mesto

Výsledky žiakov nepotešili, učitelia nepovažujú testy za objektívne

Monitory, porovnávacie testy, riešilo v tomto školskom roku takmer tisícdvesto liptovských deviatakov. Matematiku a slovenský jazyk napísali horšie, ako bol celoslovenský priemer.

Výsledky liptovských deviatakov nepresvedčili, napriek tomu sa medzi nimi našli aj výnimky, ktoré vysoko predčili celovslovenský priemer.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ: TASR)

LIPTOV. Cieľom celoslovenského testovania žiakov deviatych ročníkov je zistiť vedomosti, ktoré nadobudli počas štúdia v základných školách a porovnať ich navzájom. Okrem toho sú výsledky monitorov cennou spätnou väzbou pre učiteľov. Môžu byť varovným signálom alebo pochvalou za dobre vykonanú prácu.

1168 žiakov z 38 škôl v okresoch Liptovský Mikuláš a Ružomberok svojím výkonom veľmi nepresvedčili. Výsledky z matematiky a slovenského jazyka boli v priemere horšie ako celoslovenské.

Priemerná úspešnosť monitoru z matematiky všetkých deviatakov na Slovensku bola 52,9 percent. Liptáci napísali test iba na 51,16 percent. V slovenskom jazyku a literatúre sa tiež príliš nevyznamenali. Oproti slovenskému priemeru 58,2 percent získali 55,94 percenta.

Výsledky liptovských deviatakov hovoria jasne, Ružomberčania sú lepší slovenčinári, Mikulášanom ide lepšie matematika. Základné školy v mestách a obciach pripravili žiakov v matematike takmer rovnako, úspešnosť mestských škôl bola v slovenskom jazyku jednoznačne lepšia.

Liptovskí pedagógovia súhlasia s rozhorčením kolegov z celého Slovenska. Príklady z matematiky boli neriešiteľné, mali ťažké znenie, ktoré deti nepochopili a nedokázali ich vypočítať. Štát preto pridal celoplošne každej škole ďalších 15 percent.

Pomohlo doučovanie a krúžky

Našli sa však medzi nimi aj výnimky, ktoré vysoko prevýšili celoslovenský priemer. Najlepšie si počínali žiaci zo Základnej a materskej školy J. D. Matejovie v Liptovskom Hrádku. Blysli sa najmä výsledkom, až 81 percent, zo slovenského jazyka a literatúry, čo ich posúva na prvú priečku úspešnosti medzi liptovskými školami. Z matematiky dosiahli 72,6 percenta, teda druhý najlepší priemer za prvou Partizánskou Ľupčou.

„Myslím si, že v monitore bola tohto roku latka nasadená veľmi vysoko. Mali sme jednu triedu deviatakov, tieto deti sú veľmi šikovné. So žiakmi sa dobre pracuje, boli výborne pripravení. Učiteľky sa im venovali aj cez poobedia, pripravili ich na vysokej úrovni, ale aj žiaci mali o doučovania záujem. Posúva nás to dopredu, dáva nám to záväzok, aby naše výsledky boli aj naďalej takto preukázateľné,“ povedala Ľubica Drozenková, riaditeľka MŠ a ZŠ J.D. Matejovie v Liptovskom Hrádku, ktorá aj v minuloročnom testovaní dosiahla nadpriemerné výsledky.

„Naše výsledky odrážali známky žiakov, takže sme spokojní. Považujeme ich za objektívne. Máme výhrady len voči otázkam v teste z matematiky. Za úspešnosť našich deviatakov vďačíme učiteľom, ktorí sa venovali žiakom na krúžkoch, doučovaniach, cvičeniach z matematiky. Budeme pokračovať v úsilí, pretože dobré výsledky máme každý rok,“ konštatovala Anna Podmanická, zástupkyňa riaditeľa Základnej školy Klačno v Ružomberku, ktorú v tomto školskom roku opustí najviac deviatakov v Liptove.

„Hodnotenie nepovažujem za objektívne meranie. Výsledky boli skreslené, lebo príklady nemali jasné zadanie. Z toho vzniklo, že žiaci to nevedeli vypočítať, a potom sa nespravodlivo korigovali výsledky žiakov. Nie je to meranie, ktoré by ukazovalo skutočný stav vedomostí žiakov. Úspešnosť školy nie je založená len na jednom teste z dvoch predmetov v deviatom ročníku. Škola sa prezentuje vo viacerých smeroch, nielen v slovenskom jazyku a matematike,“ povedala Ľudmila Sedliaková, riaditeľka Základnej školy na Okoličianskej ulici v Liptovskom Mikuláši.

Stredné školy a rodičia by sa monitorom nemali riadiť

Školy sa dnes bijú o každého žiaka, je na úvahe rodiča, do ktorej dieťa prihlásia. Je monitor vhodným meradlom, podľa ktorého si vyberajú rodičia školu?

Na základe výsledkov deti prijímajú aj na stredné školy. Je takýto systém spravodlivý? Učitelia sa zhodujú, že výsledok celoslovenského testovania nie je v tomto smere šťastný.

„Vhodnejšie by bolo, keby si stredné školy samé vybrali žiakov na základe vlastného testovania a prijímacích pohovorov. Monitor, ako základ výberu žiakov na stredné školy, nie je objektívny. Niektorí žiaci tipujú, iní majú trému,“ zhrnula Podmanická.

Rodičia sa, podľa jej slov, výsledkami monitorov pri výbere školy pre dieťa neriadia, je pre nich skôr dôležité, kto v škole učí. Riadia sa kvalitou pedagógov.

Rovnaký názor má aj riaditeľka Drozenková: „Monitor nie je vhodný ukazovateľ. Niektoré deti, ktoré majú výborný prospech, na monitore zlyhávajú zo stresu. Školské výsledky, ktoré sa ukazujú počas celého roka, sú lepšie meradlo pre výber školy ako jeden deň alebo jedna skúška detí. Nápomocná môže byť, napríklad, účasť a úspešnosť detí na súťažiach alebo olympiádach.“

„To, čo dala škola deťom, ohodnotia až s odstupom času, keď prídu do praxe. Pohľad na školu získajú zrením, skúsenosťami, na základe životných skúseností. Deti to vedia oceniť, až keď prídu do praxe. Často sa stáva, že ten najprísnejší učiteľ, na ktorého možno aj nadávajú, bol pre nich najužitočnejší pre praktické vedomosti a pre život,“ dodala Sedliaková.

Nie je jednotka ako jednotka

Dlhodobo sa objavujú špekulácie a porovnávania základných škôl v mestách a obciach. Dedinské školy sú menšie, často je v jednej triede sotva 20 žiakov. Učitelia ich poznajú odmalička, rovnako ako ich rodinu, čo zvádza k neobjektívnemu hodnoteniu žiakov. Atmosféra je v nich, na druhej strane, skôr rodinná.

V Liptove funguje spolu 38 základných škôl. V okrese Liptovský Mikuláš sa deti učia v 20 školách, pričom 8 je priamo v meste, tri v Liptovskom Hrádku a 10 v okolitých obciach. Ružomberskí školáci sa učia v 8 základných školách v meste a 10 ich je obecných.

„Mestské školy majú možno viac prostriedkov, viac vybavenia a kvalifikovanosť učiteľov je vyššia. Môžu si dovoliť zaplatiť kvalifikovaných učiteľov na všetky predmety. V dedinských školách sa to nedá, pretože nedokážu vytvoriť plné úväzky. U nás je atmosféra domovská, pokojnejšia, sme menšia škola, deťom sa môžeme venovať viac a učitelia svoje deti dobre poznajú,“ povedala Drozenková.

„Jednotka na jednej škole má inú hodnotu ako na druhej. Je to individuálny prístup medzi učiteľom a žiakom. Je vymedzené, čo všetko musí žiak ovládať na konkrétnu známku. Ale aj gymnaziálni učitelia potvrdia, že sa často stáva, že žiaci s jednotkami sa na strednej škole rozvrstvia,“ opísala Sedliaková.

Dospelí by sa mali vo výchove detí spojiť

Riaditeľka Sedliaková poukázala na novodobý jav, ktorý, podľa nej, deformuje školstvo a školský systém. Ak žiak prinesie zlú známku, na vine nie je on, ale učiteľ.

„Deti aj rodičia si myslia, že učitelia im chcú uškodiť. Školy sú teraz vo zvláštnom postavení, rodičia a žiaci spolu stoja proti škole. Keď dostane dieťa zlú známku alebo poznámku, je na vine učiteľ, nie dieťa. Je to pomýlený hodnotový systém. Dospelí by mali držať spolu vo výchove detí. Raz sa to proti dospelým môže obrátiť. Práva dieťaťa sú dnes na najvyššom piedestáli a dospelí len kľučkujú, aby ich nepoškodili. Ide to ale na úkor vedomostí a školského prospechu. Spoločnosť ochraňuje práva dieťaťa na úkor toho, aby sme my pritlačili a deti šliapali na výkon. Je to nespravodlivý postoj voči deťom. Dospelí sa musia pri výchove detí spojiť ,“ dodala riaditeľka.


  1. Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister 831
  2. Na Klačne úradoval zlodej 548
  3. Š. Klimčík: „Všetko ladíme na olympiádu.“ 522
  4. Polícia hľadá svedkov dopravnej nehody 203
  5. Ružomberská polícia pátra po nezvestnej tínedžerke, neozvala sa viac ako mesiac 175
  6. Skialpinisti museli aj bežať 94
  7. Ľupčianskou dolinou sa prehnal český uragán 84
  8. Z hrebeňa Západných Tatier spadol turista 83
  9. Ohňostroje vyhnali znečistenie do extrému 79
  10. Ako sa zbaviť vianočného stromčeka 66

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister

Už by nemalo nič nezabrániť tomu, aby sa diaľničiari mohli pustiť do prípravy projektu na stavbu úseku D1 medzi Turanmi a Hubovou v tunelovom variante.

Na Klačne úradoval zlodej

Vykradol jeden byt, do ďalšieho sa už nedostal.

Š. Klimčík: „Všetko ladíme na olympiádu.“

Po náročnom programe bola Petra Vlhová pár dní doma. O doterajšom priebehu sezóny a nadchádzajúcich štartoch sme hovorili s jej kondičným trénerom Šimonom Klimčíkom.

Polícia hľadá svedkov dopravnej nehody

Polícia prosí o pomoc všetkých, ktorí boli svedkami nedeľnej nehody.

Ružomberská polícia pátra po nezvestnej tínedžerke, neozvala sa viac ako mesiac

Polícia pátra po 15-ročnej Sabíne Billovej, bytom Ružomberok, ktorá 7. decembra odišla z domu a doteraz nedala o sebe vedieť.

Blízke regióny

Na Donovaloch zahynul lyžiar, narazil do vetrolamov

Horskí záchranári začali s jeho oživovaním už na svahu. Lyžiar nemal na hlave prilbu.

Dopravnú situáciu v kraji komplikuje poľadovica, Donovaly pre nákladné autá dočasne uzavreli

Najhoršia situácia bola dopoludnia v okresoch Banská Bystrica, Zvolen a Žiar nad Hronom, nehody pribúdajú na rýchlostnej ceste R1.

Na ceste medzi Martinom a Košťanmi zomrel človek

Pri Košťanoch sa dnes ráno stala tragická dopravná nehoda. Vodič osobného auta sa zrazil so zhŕňačom a pri prevoze do nemocnice zomrel.

Ukradnutý lesný traktor konečne našli

Špeciálny stroj ukradli pred dvoma mesiacmi, majiteľovi pomohol pri hľadaní aj článok v novinách a na internete.

FOTO: Ako bolo na Hornotučianskom plese v Turčianskych Tepliciach

Dobrá zábava, uvoľnená atmosféra, skvelý Štefan Skrúcaný, jednoducho pohoda. To všetko zažili hostia na plese v Turčianskych Tepliciach. Viac v našej fotoreportáži.

Všetky správy

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.

Boli sme na Babišovom Čapím hnízde. Nikde nikto, len hotel takmer plný

Žiadny podvod, opakuje český premiér. Podvod naznačujú európski vyšetrovatelia.