LIPTOV. Vo vyspelých krajinách má klasifikácia pohostinských a ubytovacích zariadení pevné pravidlá. Ak si zákazník, napríklad, objedná ubytovanie v penzióne alebo päťhviezdičkovom hoteli, má predstavu o ich minimálnom štandarde.
Nesprávnu kategorizáciu uvádzajú na svojich internetových stránkach, fasádach svojich objektov, či rôznych navigačných tabuliach na cestách.
„Problém je hlavne v tom, že klamú našich spoločných zákazníkov – turistov práve tým, že privát alebo apartmán označujú ako penzión,“ povedal Milan Macko, spolumajiteľ a prevádzkovateľ penziónu.
Musia mať nepretržitú službu
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) tvrdí, že nedostatky v dodržiavaní ustanovení vyhlášky o kategorizácii malo napríklad v letnej sezóne 2010 viac ako päťdesiat percent ubytovacích zariadení.
SOI môže podľa zákona takéto zariadenia kontrolovať. „Riešime aj dodržiavanie klasifikačných znakov na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried," povedal vedúci kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie v Žiline Kamil Samaj.
„Pri kontrole porovnávame predpísaný stav so skutočným. V prípade, ak ubytovacie zariadenie nedosahuje kvalitu predpísanú osobitným právnym predpisom, ide o porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa.“ Málokto z ubytovateľov podľa Macka podrobne pozná zákon o kategorizácii ubytovacích zariadení.
Penzión musí mať nepretržitú službu
V zákone sa napríklad uvádza, že penzión je ubytovacie zariadenie hotelového typu s najmenej piatimi izbami. Hosťom zabezpečuje podávanie raňajok či plnú penziu.
„Penzión musí mať recepciu, zodpovednú osobu dosiahnuteľnú nepretržite, ktorá zabezpečuje podávanie informácií.“
Podľa počtu hviezdičiek sa rapídne zvyšuje vybavenosť penziónu či hotelu a s tým súvisia aj fakultatívne znaky. To znamená napríklad stolný tenis, nočný klub, pripojenie na internet, detské ihrisko, bezbariérový prístup, wellness a podobne.
„Turista, ktorý prichádza do regiónu, počíta s tým, že keď si rezervuje pobyt v penzióne, takéto služby budú samozrejmosťou a od ubytovateľa čaká adekvátnu starostlivosť, na ktorú je inde vo svete zvyknutý,“ doplnil Macko.
Zaraďujú sa do kategórií a tried
V prípade, ak je ubytovacie zariadenie zaradené do inej kategórie a triedy na webovej stránke, ide tiež o porušenie zákona o reklame, keďže reklama je klamlivá. „Konkrétnu situáciu môžeme objektívne posúdiť len na základe prešetreného skutkového stavu,“ doplnil Samaj.
Ak je ubytovacie zariadenie označené inou kategóriou alebo triedou, než do akého si ho kontrolovaný subjekt zaradil, ide tiež o porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa, keď nie je spotrebiteľ riadne informovaný o charaktere poskytovaných služieb.
Ubytovanie v súkromí alebo privát podľa odborníkov z Cechu združení turizmu Liptova (CZT) poskytuje ubytovanie prevažne v rodinných domoch, a to v podstate bez služieb navyše.
„Apartmánový dom poskytuje prechodné ubytovanie najmenej v piatich apartmánoch. Musí mať recepciu so zodpovednou osobou, ktorá je k nepretržite dispozícii, podáva informácie, všetky apartmány majú vlastné hygienické zariadenie a kuchynku,“ doplnil Macko.
Povinnosťou podnikateľa, ktorý poskytuje ubytovacie služby, je, aby v zhode s vyhláškou zaradil ubytovacie zariadenie na základe dosiahnutých klasifikačných a fakultatívnych znakov do niektorej z kategórií a tried.
Cech má pomáhať rozvoju turizmu
Podnikateľ musí, samozrejme, dodržať aj živnostenský zákon, kedže ide o ubytovanie a nie prenájom priestoru.
Ak majiteľ prenajíma priestor, nemôže sa kategorizovať a na reklame prezentovať ako ubytovacie zariadenie.
Musí dodržiavať daňové a mestské zákony o povolení na prevádzku, zákony úradu hygieny, verejného zdravotníctva, colnej správy a cudzineckej polície, platiť podnikateľskú daň z nehnuteľností a, samozrejme, vyberať rekreačný poplatok pre obec.
Musí dbať aj o bezpečnosť hostí aj zamestnancov, mať zabezpečené protipožiarne, elektroinštalačné a plynové revízie.
Z tohto dôvodu vznikol podľa Macka Cech združení turizmu Liptova. Jeho úlohou je bezplatne pomáhať objektom pôsobiacim v cestovnom ruchu a spoločne napomáhať rozvoju turizmu v Liptove.
V okrese Liptovský Mikuláš v tomto roku urobila SOI štyri kontroly.
„V jednom prípade sme zistili porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa, keďže zariadenie bolo inak zaradené do kategórie a triedy a inak označené na vhodnom a trvale viditeľnom mieste ubytovacieho zariadenia,“ uzavrel Samaj.
Autor: MAREK JURIŠ