GÔTOVANY. Pomenovanie obrie modely dostali od modelárov preto, lebo majú rozpätie krídel väčšie ako dva metre. Výnimkou nie sú ani päťmetrové lietadlá. Modely sú zvyčajne prepracované ako skutočné typy lietadiel. Tie, ktoré sú viac prepracované a vernejšie kopírujú predlohu, volajú makety. Menej prepracované polomakety.
Lietadlá si modelári vyrábajú sami alebo v skupinách a používajú vlastné konštrukcie, prípadne si ich skladajú z rôznych polotovarov. Podľa náročnosti spracovania a vybavenia modelu sa, samozrejme, odvíja aj jeho cena. V niektorých prípadoch je to aj niekoľkotisíc eur.
Vystupujú v Nemecku aj Francúzsku
„Modely sú najčastejšie poháňané benzínovým motorom, ale v poslednom období sa objavujú už aj lietadlá s turbínovým pohonom. Modely pokrývajú takmer celú doterajšiu históriu letectva od jeho počiatkov, cez dvojplošníky, vojnové stroje až po súčasné športové typy a prúdové lietadlá,“ vysvetlil jeden z členov Model klubu Liptov Vladimír Popardovký.
Na gôtovianskom letisku sa predviedli modelári zo Slovenska Česka a niekoľko ich prišlo aj z Poľska. „Vzácnym hosťom prehliadky bola špičková modelárska česká skupina Great War Flying Circus, ktorá predvádza letecké boje z obdobia prvej svetovej vojny s doprovodnými zvukovými a pyrotechnickými efektmi,“ doplnil V. Popardoský. Skupina pravidelne vystupuje aj na najväčších európskych modelárskych podujatiach v Nemecku a Francúzsku. Na Slovensku predviedla svoju šou len na jedinej akcii práve v Gôtovanoch.
Nemali presne stanovené pravidlá
Napriek tomu, že prezentácia nemala presne stanovené pravidlá, organizátori ocenili modelárov v niekoľkých kategóriách: najväčší model, najlepšia letová ukážka, najmladší účastník a najväčší smoliar podujatia. V prvej kategórii ocenili Slováka Ivana Mušáka, najkrajšiu ukážku previedla česká skupina Great War Flying Circus. Najmladší modelár bol iba päťročný Jožko Lukáč a ako najväčším smoliarom skončil Ružomberčan Ján Debnár. Po chybe pri pilotovaní dramaticky pristál so svojím modelom v poli.
Motivovalo ich podujatie v Čechách
V polovici deväťdesiatych rokov sa niekoľko členov liptovského modelárskeho klubu zúčastnilo na Setkání obřích modelú v Nesvačilech v Česku. „Podujatie nás inšpirovalo, aby sme podobné zorganizovali aj v Liptove. Prvý ročník, ktorý sa nám podarilo pripraviť v roku 1996, bol veľmi skromný. Nemali sme žiadne skúsenosti, ale napriek tomu sa nám celkom vydaril,“ doplnil liptovský modelár.
Na prvý ročník prišlo takmer tridsať pilotov s modelmi. Keďže sa im na liptovskom stretnutí páčilo, rozhodli sa s podujatím každoročne pokračovať. S pribúdajúcimi rokmi si získalo u modelárov aj divákov veľký záujem.
Učili sa na vlastných chybách
Začiatky liptovských modelárov boli veľmi skromné. Nemali skúsenosti a učili sa na vlastných chybách. Na modeloch klzákov s pomocným motorom sa naučili základom pilotáže. Asi v roku 1994 začali stavať a neskôr aj lietať s motorovými modelmi, ktoré už boli ovládané okolo všetkých troch osí.
„Začali sme s nácvikom akrobacie a v tomto období vznikol aj prvý veľký model, ktorý postavil Michal Vlha. Prvé skúsenosti s obrími modelmi boli veľmi dobré, preto sa aj ďalší modelári pustili do stavby týchto modelov lietadiel,“ uzavrel V. Popardovský.