Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Priority výstavby diaľnic sú, akoby sme čakali investorov z Kaukazu

Ministerstvo dopravy predstavilo pred niekoľkými dňami Program pokračovania prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.

Úsek z Liptova do Bratislavy patrí medzi najzaťaženejšie úseky, na ktorých , podľa Jána Mišuru, treba stavať diaľnice najskôr.Úsek z Liptova do Bratislavy patrí medzi najzaťaženejšie úseky, na ktorých , podľa Jána Mišuru, treba stavať diaľnice najskôr. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. Na otázky, čo prinesie nový plán regiónu Liptova, alebo o čo príde, odpovedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory pre Žilinský kraj.

Priority a tempo výstavby diaľnic na Slovensku v rámci hlavných európskych koridorov sú už od roku 2002 aj medzinárodným problémom s Poľskom a Českom. Aký je váš pohľad na nový vládny program s prioritami v diaľniciach?

- Podľa toho, ktoré úseky sa znovu prioritne tendrujú, je program výstavby diaľnic sklamaním. Sme nešťastní z predloženého programu, ktorý reflektuje silné podozrenia z ekonomickej neefektívnosti. Preto navrhujeme zmeny priorít v rámci Žilinského kraja bez prosenia o peniaze. Časový plán spúšťania do výstavby na D1 z Bratislavy do Košíc cez Liptov a D3 z Bratislavy do Poľska cez Žilinu v programe zabetónoval ekonomickú neefektívnosť pri výstavbe diaľnic. Sklamanie je to preto, že priority nie sú stanovené podľa ekonomických a medzinárodných kritérií. Nie sme naivní a vieme, že v každom pláne diaľnic sa môže vyskytnúť primerané politikum a regionalizmus. Ale aby to prevalcovalo ekonomickú efektívnosť v takej miere? Odsúva sa výstavba tunela na D1 do Martina v smere na Liptov o jeden rok a výstavba D3 o dva roky.

Na základe akých skutočností máte také dôrazné argumenty?

- Kritériom je to, že sa vypisujú najskôr tendre na D1, kde je dva až trikrát nižšia intenzita dopravy, priemerne 12-tisíc áut denne. Je to plytvanie obmedzenými zdrojmi na úkor potrebnejších stavieb. Naopak, tendre nevypisuje na úsekoch s najvyššou intenzitou dopravy, a kde nás o to prioritne žiadajú investori, podnikatelia, susedné Poľsko a Česko.

Súčasné ministerstvo presunulo peniaze z D3 na úsek Hričovské Podhradie – Martin – Prešov, ale prioritne ich nedalo do tendra na najzaťaženejší úsek okolo Strečna v smere do Liptova s rozostavanými tunelmi Ovčiarsko a Dubná Skala, ale na viac ako dva až trikrát menej zaťažené úseky na východe republiky. Samozrejme, na papieri vlády Slovenskej republiky tunel pri Martine podporujú, ale vždy s odsunutými termínmi začiatku pokračovania.

Prečo pokračovania?

- Pretože úsek medzi Martinom a Žilinou je rozostavaný už od roku 1997, teda už 14 rokov.

Prvé tendre sú vypísané od Východu k Liptovu. Očakáva vari Liptov investorov z Ukrajiny, Kaukazu, Balkánu?

- Liptov, Orava, Turiec, Považie a celé východné Slovensko potrebuje najskôr vyriešiť problémový a najzaťaženejší úsek medzi Dubnou Skalou, Žilinou a Hričovským Podhradím. Ak ministerstvo Žilinskú priemyselnú komoru presvedčí, že k nám prídu investori z Ukrajiny, Moldavska alebo Kaukazu, budem prvý za to, aby sa stavala diaľnica prioritne od ukrajinskej hranice do Liptova a Ružomberka.

Štatistiky zatiaľ hovoria, že najviac k nám prichádzajú investori zo západu Európy. Orientácia obchodu Liptova je z osemdesiatich percent na západ. Ministerstvo asi nemá odvahu a vôľu riešiť najzaťaženejšie úseky a obyvateľom Liptova vytvára ilúziu, že menej potrebný úsek k Ukrajine, Turanom, Levoči do Banskej Bystrice je najdôležitejší.

Čo ekonomicky racionálne odporúča SOPK Žilina zmeniť v programe bez vplyvu na štátny rozpočet?

- Návrhy, ktoré predkladáme sú zaujímavé a seriózne. Po prvé, navrhujeme tunel Višňové - Dubná Skala stavať cez PPP projekt. Teraz úsek posunuli tak, že sa nedá financovať z formálnych dôvodov z fondov Európskej únie do roku 2013. Je teda nutné, bez zdržovania, vypísať tender na výstavbu tunela.

Po druhé, okamžite začať stavať úsek Skalité - Svrčinovec na D3 a použiť naň peniaze plánované na úsek Turany- Hubová.

Deklarácie sú jedna vec, ale reálne výstavba tohto úseku nezačne do roku 2014, pretože ho Európska komisia z podnetu slovenských mimovládnych organizácii zatiaľ zastavila.

Aká je teda vaša filozofia?

- Naša filozofia je, že keď chýbajú peniaze, treba stavať diaľnice tam, kde sú najzaťaženejšie úseky, a to je v smere do Liptova z Trenčína, Bratislavy, Brna a Ostravy.

Čo je najväčšou prekážkou pri výstavbe slovenských diaľnic?

- Chýba kontinuita medzi vládami pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Veríme, že súčasné ministerstvo dopravy s vládou rozhodnú rozumne, rozvážne, ekonomicky podľa najnutnejších potrieb.

Na poplach bijú aj primátori a podnikatelia v regióne.

- Vzhľadom na výsledky sčítania dopravy v minulom roku navrhujeme začať s výstavbou Hubová – Ivachnová do roku 2013 aj s odbočkou a obchvatom Ružomberka s ukončením za Bielym Potokom. Ostatnú časť dostavby R1 odložiť, kým intenzita dopravy presiahne pätnásťtisíc áut za deň, aby bola výstavba ekonomicky efektívna. V tomto bode súhlasíme s programom ministerstva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 991
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 251
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 161
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 681
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 726
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 924
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 821
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 686
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hrboltová ide na postup, jesennú časť odohrali bez jedinej prehry

Hovorili sme s trénerom futbalistov TJ Iskra Hrboltová Milanom Krivošom. Nič iné ako postup v ružomberskej mestskej časti sa v súťažnom ročníku 2020/2021 neberie.

Hrboltová v zelenom v zápase proti Lipt. Ondreju.

Situácia v nemocniciach v Žilinskom kraji sa zhoršuje

Nemocnica v Liptovskom Mikuláši len prednedávnom vyčlenila 28 ložok pre pacientov s ochorením COVID-19 alebo s podozrením naň.

Oddelenie anestéziológie a intenzívnej medicíny v UNLP Košice.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

AKTUALIZOVANÉ: 12:55

Samosprávy hľadajú dobrovoľníkov, tu sú kontakty

Výber miestností ovplyvňuje aj očakávané nepriaznivé počasie. Liptovské samosprávy hľadajú dobrovoľníkov.

Vojaci prechádzali mestom navrhnuté odberové miesta v Ružomberku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Už ste čítali?