Priority výstavby diaľnic sú, akoby sme čakali investorov z Kaukazu

Ministerstvo dopravy predstavilo pred niekoľkými dňami Program pokračovania prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.

Úsek z Liptova do Bratislavy patrí medzi najzaťaženejšie úseky, na ktorých , podľa Jána Mišuru, treba stavať diaľnice najskôr.Úsek z Liptova do Bratislavy patrí medzi najzaťaženejšie úseky, na ktorých , podľa Jána Mišuru, treba stavať diaľnice najskôr. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. Na otázky, čo prinesie nový plán regiónu Liptova, alebo o čo príde, odpovedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory pre Žilinský kraj.

Priority a tempo výstavby diaľnic na Slovensku v rámci hlavných európskych koridorov sú už od roku 2002 aj medzinárodným problémom s Poľskom a Českom. Aký je váš pohľad na nový vládny program s prioritami v diaľniciach?

- Podľa toho, ktoré úseky sa znovu prioritne tendrujú, je program výstavby diaľnic sklamaním. Sme nešťastní z predloženého programu, ktorý reflektuje silné podozrenia z ekonomickej neefektívnosti. Preto navrhujeme zmeny priorít v rámci Žilinského kraja bez prosenia o peniaze. Časový plán spúšťania do výstavby na D1 z Bratislavy do Košíc cez Liptov a D3 z Bratislavy do Poľska cez Žilinu v programe zabetónoval ekonomickú neefektívnosť pri výstavbe diaľnic. Sklamanie je to preto, že priority nie sú stanovené podľa ekonomických a medzinárodných kritérií. Nie sme naivní a vieme, že v každom pláne diaľnic sa môže vyskytnúť primerané politikum a regionalizmus. Ale aby to prevalcovalo ekonomickú efektívnosť v takej miere? Odsúva sa výstavba tunela na D1 do Martina v smere na Liptov o jeden rok a výstavba D3 o dva roky.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe akých skutočností máte také dôrazné argumenty?

- Kritériom je to, že sa vypisujú najskôr tendre na D1, kde je dva až trikrát nižšia intenzita dopravy, priemerne 12-tisíc áut denne. Je to plytvanie obmedzenými zdrojmi na úkor potrebnejších stavieb. Naopak, tendre nevypisuje na úsekoch s najvyššou intenzitou dopravy, a kde nás o to prioritne žiadajú investori, podnikatelia, susedné Poľsko a Česko.

Súčasné ministerstvo presunulo peniaze z D3 na úsek Hričovské Podhradie – Martin – Prešov, ale prioritne ich nedalo do tendra na najzaťaženejší úsek okolo Strečna v smere do Liptova s rozostavanými tunelmi Ovčiarsko a Dubná Skala, ale na viac ako dva až trikrát menej zaťažené úseky na východe republiky. Samozrejme, na papieri vlády Slovenskej republiky tunel pri Martine podporujú, ale vždy s odsunutými termínmi začiatku pokračovania.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo pokračovania?

- Pretože úsek medzi Martinom a Žilinou je rozostavaný už od roku 1997, teda už 14 rokov.

Prvé tendre sú vypísané od Východu k Liptovu. Očakáva vari Liptov investorov z Ukrajiny, Kaukazu, Balkánu?

- Liptov, Orava, Turiec, Považie a celé východné Slovensko potrebuje najskôr vyriešiť problémový a najzaťaženejší úsek medzi Dubnou Skalou, Žilinou a Hričovským Podhradím. Ak ministerstvo Žilinskú priemyselnú komoru presvedčí, že k nám prídu investori z Ukrajiny, Moldavska alebo Kaukazu, budem prvý za to, aby sa stavala diaľnica prioritne od ukrajinskej hranice do Liptova a Ružomberka.

Štatistiky zatiaľ hovoria, že najviac k nám prichádzajú investori zo západu Európy. Orientácia obchodu Liptova je z osemdesiatich percent na západ. Ministerstvo asi nemá odvahu a vôľu riešiť najzaťaženejšie úseky a obyvateľom Liptova vytvára ilúziu, že menej potrebný úsek k Ukrajine, Turanom, Levoči do Banskej Bystrice je najdôležitejší.

SkryťVypnúť reklamu

Čo ekonomicky racionálne odporúča SOPK Žilina zmeniť v programe bez vplyvu na štátny rozpočet?

- Návrhy, ktoré predkladáme sú zaujímavé a seriózne. Po prvé, navrhujeme tunel Višňové - Dubná Skala stavať cez PPP projekt. Teraz úsek posunuli tak, že sa nedá financovať z formálnych dôvodov z fondov Európskej únie do roku 2013. Je teda nutné, bez zdržovania, vypísať tender na výstavbu tunela.

Po druhé, okamžite začať stavať úsek Skalité - Svrčinovec na D3 a použiť naň peniaze plánované na úsek Turany- Hubová.

Deklarácie sú jedna vec, ale reálne výstavba tohto úseku nezačne do roku 2014, pretože ho Európska komisia z podnetu slovenských mimovládnych organizácii zatiaľ zastavila.

Aká je teda vaša filozofia?

- Naša filozofia je, že keď chýbajú peniaze, treba stavať diaľnice tam, kde sú najzaťaženejšie úseky, a to je v smere do Liptova z Trenčína, Bratislavy, Brna a Ostravy.

Čo je najväčšou prekážkou pri výstavbe slovenských diaľnic?

- Chýba kontinuita medzi vládami pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Veríme, že súčasné ministerstvo dopravy s vládou rozhodnú rozumne, rozvážne, ekonomicky podľa najnutnejších potrieb.

Na poplach bijú aj primátori a podnikatelia v regióne.

- Vzhľadom na výsledky sčítania dopravy v minulom roku navrhujeme začať s výstavbou Hubová – Ivachnová do roku 2013 aj s odbočkou a obchvatom Ružomberka s ukončením za Bielym Potokom. Ostatnú časť dostavby R1 odložiť, kým intenzita dopravy presiahne pätnásťtisíc áut za deň, aby bola výstavba ekonomicky efektívna. V tomto bode súhlasíme s programom ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 754
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 643
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 431
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 824
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 639
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 289
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 542
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 518
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hlavná cesta je úzka a krajnice sú minimálne.


6
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Medvede pri Liptovskej Kokave.

Medvedici nasadili sledovací obojok.


2

Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu