Utorok, 9. marec, 2021 | Meniny má FrantiškaKrížovkyKrížovky

Priority výstavby diaľnic sú, akoby sme čakali investorov z Kaukazu

Ministerstvo dopravy predstavilo pred niekoľkými dňami Program pokračovania prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.

Úsek z Liptova do Bratislavy patrí medzi najzaťaženejšie úseky, na ktorých , podľa Jána Mišuru, treba stavať diaľnice najskôr.Úsek z Liptova do Bratislavy patrí medzi najzaťaženejšie úseky, na ktorých , podľa Jána Mišuru, treba stavať diaľnice najskôr. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. Na otázky, čo prinesie nový plán regiónu Liptova, alebo o čo príde, odpovedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory pre Žilinský kraj.

Priority a tempo výstavby diaľnic na Slovensku v rámci hlavných európskych koridorov sú už od roku 2002 aj medzinárodným problémom s Poľskom a Českom. Aký je váš pohľad na nový vládny program s prioritami v diaľniciach?

- Podľa toho, ktoré úseky sa znovu prioritne tendrujú, je program výstavby diaľnic sklamaním. Sme nešťastní z predloženého programu, ktorý reflektuje silné podozrenia z ekonomickej neefektívnosti. Preto navrhujeme zmeny priorít v rámci Žilinského kraja bez prosenia o peniaze. Časový plán spúšťania do výstavby na D1 z Bratislavy do Košíc cez Liptov a D3 z Bratislavy do Poľska cez Žilinu v programe zabetónoval ekonomickú neefektívnosť pri výstavbe diaľnic. Sklamanie je to preto, že priority nie sú stanovené podľa ekonomických a medzinárodných kritérií. Nie sme naivní a vieme, že v každom pláne diaľnic sa môže vyskytnúť primerané politikum a regionalizmus. Ale aby to prevalcovalo ekonomickú efektívnosť v takej miere? Odsúva sa výstavba tunela na D1 do Martina v smere na Liptov o jeden rok a výstavba D3 o dva roky.

Na základe akých skutočností máte také dôrazné argumenty?

- Kritériom je to, že sa vypisujú najskôr tendre na D1, kde je dva až trikrát nižšia intenzita dopravy, priemerne 12-tisíc áut denne. Je to plytvanie obmedzenými zdrojmi na úkor potrebnejších stavieb. Naopak, tendre nevypisuje na úsekoch s najvyššou intenzitou dopravy, a kde nás o to prioritne žiadajú investori, podnikatelia, susedné Poľsko a Česko.

Súčasné ministerstvo presunulo peniaze z D3 na úsek Hričovské Podhradie – Martin – Prešov, ale prioritne ich nedalo do tendra na najzaťaženejší úsek okolo Strečna v smere do Liptova s rozostavanými tunelmi Ovčiarsko a Dubná Skala, ale na viac ako dva až trikrát menej zaťažené úseky na východe republiky. Samozrejme, na papieri vlády Slovenskej republiky tunel pri Martine podporujú, ale vždy s odsunutými termínmi začiatku pokračovania.

Prečo pokračovania?

- Pretože úsek medzi Martinom a Žilinou je rozostavaný už od roku 1997, teda už 14 rokov.

Prvé tendre sú vypísané od Východu k Liptovu. Očakáva vari Liptov investorov z Ukrajiny, Kaukazu, Balkánu?

- Liptov, Orava, Turiec, Považie a celé východné Slovensko potrebuje najskôr vyriešiť problémový a najzaťaženejší úsek medzi Dubnou Skalou, Žilinou a Hričovským Podhradím. Ak ministerstvo Žilinskú priemyselnú komoru presvedčí, že k nám prídu investori z Ukrajiny, Moldavska alebo Kaukazu, budem prvý za to, aby sa stavala diaľnica prioritne od ukrajinskej hranice do Liptova a Ružomberka.

Štatistiky zatiaľ hovoria, že najviac k nám prichádzajú investori zo západu Európy. Orientácia obchodu Liptova je z osemdesiatich percent na západ. Ministerstvo asi nemá odvahu a vôľu riešiť najzaťaženejšie úseky a obyvateľom Liptova vytvára ilúziu, že menej potrebný úsek k Ukrajine, Turanom, Levoči do Banskej Bystrice je najdôležitejší.

Čo ekonomicky racionálne odporúča SOPK Žilina zmeniť v programe bez vplyvu na štátny rozpočet?

- Návrhy, ktoré predkladáme sú zaujímavé a seriózne. Po prvé, navrhujeme tunel Višňové - Dubná Skala stavať cez PPP projekt. Teraz úsek posunuli tak, že sa nedá financovať z formálnych dôvodov z fondov Európskej únie do roku 2013. Je teda nutné, bez zdržovania, vypísať tender na výstavbu tunela.

Po druhé, okamžite začať stavať úsek Skalité - Svrčinovec na D3 a použiť naň peniaze plánované na úsek Turany- Hubová.

Deklarácie sú jedna vec, ale reálne výstavba tohto úseku nezačne do roku 2014, pretože ho Európska komisia z podnetu slovenských mimovládnych organizácii zatiaľ zastavila.

Aká je teda vaša filozofia?

- Naša filozofia je, že keď chýbajú peniaze, treba stavať diaľnice tam, kde sú najzaťaženejšie úseky, a to je v smere do Liptova z Trenčína, Bratislavy, Brna a Ostravy.

Čo je najväčšou prekážkou pri výstavbe slovenských diaľnic?

- Chýba kontinuita medzi vládami pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Veríme, že súčasné ministerstvo dopravy s vládou rozhodnú rozumne, rozvážne, ekonomicky podľa najnutnejších potrieb.

Na poplach bijú aj primátori a podnikatelia v regióne.

- Vzhľadom na výsledky sčítania dopravy v minulom roku navrhujeme začať s výstavbou Hubová – Ivachnová do roku 2013 aj s odbočkou a obchvatom Ružomberka s ukončením za Bielym Potokom. Ostatnú časť dostavby R1 odložiť, kým intenzita dopravy presiahne pätnásťtisíc áut za deň, aby bola výstavba ekonomicky efektívna. V tomto bode súhlasíme s programom ministerstva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tichá hrozba menom oxidačný stres. Ako sa pred ním chrániť?
  2. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  3. Porovnanie cien 4-izbových bytov v Bratislave. Poznáme víťaza
  4. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  5. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. FVT - malá fakulta, veľké úspechy
  2. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  3. Porovnanie cien 4-izbových bytov v Bratislave. Poznáme víťaza
  4. Tichá hrozba menom oxidačný stres. Ako sa pred ním chrániť?
  5. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  6. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  7. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  8. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  9. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  10. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 27 700
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 14 879
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 14 185
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 302
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 094
  6. Nové číslo Historickej revue 9 670
  7. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 8 211
  8. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 784
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 671
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Projekt dvanástich viladomov by mal stáť len 10 metrov od najbližších kaplniek, autori petície požadujú jeho zmenu.

2 h

Od pondelku 8. marca budú centrá otvorené pre zákazníkov, za dodržiavania platných protipandemických opatrení.

21 h
Skoky na lyžiach pod Hájom mali veľký divácky záujem (60-te roky)

Jediný muzikantský cech na Slovensku založili pred viac ako 250 rokmi v Bobrovci. Známa liptovská dedina žila (a stále žije) bohatým športovým a kultúrnym životom.

19 h

Zdedili sme ornú pôdu, ktorú obhospodaruje družstvo. Čo máme robiť, aby nám za užívanie pôdy platilo? Aj na túto otázku dostanete odpoveď v právnej poradni v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

5. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Počas uplynulého víkendu sa konalo ďalšie kolo skríningového testovania. Viaceré obce už zverejnili jeho výsledky.

22 h

Konečne sa minula čierna farba v tlačiarni, napísal na sociálnej sieti primátor mesta Partizánske Jozef Božik.

17 h

Miera pozitivity je najvyššia počas tohtoročného testovania.

8. mar

Testovanie v Trnave ukázalo doteraz najlepšie čísla.

8. mar

Už ste čítali?