Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Priority výstavby diaľnic sú, akoby sme čakali investorov z Kaukazu

Ministerstvo dopravy predstavilo pred niekoľkými dňami Program pokračovania prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.

Úsek z Liptova do Bratislavy patrí medzi najzaťaženejšie úseky, na ktorých , podľa Jána Mišuru, treba stavať diaľnice najskôr.Úsek z Liptova do Bratislavy patrí medzi najzaťaženejšie úseky, na ktorých , podľa Jána Mišuru, treba stavať diaľnice najskôr. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. Na otázky, čo prinesie nový plán regiónu Liptova, alebo o čo príde, odpovedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory pre Žilinský kraj.

Priority a tempo výstavby diaľnic na Slovensku v rámci hlavných európskych koridorov sú už od roku 2002 aj medzinárodným problémom s Poľskom a Českom. Aký je váš pohľad na nový vládny program s prioritami v diaľniciach?

- Podľa toho, ktoré úseky sa znovu prioritne tendrujú, je program výstavby diaľnic sklamaním. Sme nešťastní z predloženého programu, ktorý reflektuje silné podozrenia z ekonomickej neefektívnosti. Preto navrhujeme zmeny priorít v rámci Žilinského kraja bez prosenia o peniaze. Časový plán spúšťania do výstavby na D1 z Bratislavy do Košíc cez Liptov a D3 z Bratislavy do Poľska cez Žilinu v programe zabetónoval ekonomickú neefektívnosť pri výstavbe diaľnic. Sklamanie je to preto, že priority nie sú stanovené podľa ekonomických a medzinárodných kritérií. Nie sme naivní a vieme, že v každom pláne diaľnic sa môže vyskytnúť primerané politikum a regionalizmus. Ale aby to prevalcovalo ekonomickú efektívnosť v takej miere? Odsúva sa výstavba tunela na D1 do Martina v smere na Liptov o jeden rok a výstavba D3 o dva roky.

Na základe akých skutočností máte také dôrazné argumenty?

- Kritériom je to, že sa vypisujú najskôr tendre na D1, kde je dva až trikrát nižšia intenzita dopravy, priemerne 12-tisíc áut denne. Je to plytvanie obmedzenými zdrojmi na úkor potrebnejších stavieb. Naopak, tendre nevypisuje na úsekoch s najvyššou intenzitou dopravy, a kde nás o to prioritne žiadajú investori, podnikatelia, susedné Poľsko a Česko.

Súčasné ministerstvo presunulo peniaze z D3 na úsek Hričovské Podhradie – Martin – Prešov, ale prioritne ich nedalo do tendra na najzaťaženejší úsek okolo Strečna v smere do Liptova s rozostavanými tunelmi Ovčiarsko a Dubná Skala, ale na viac ako dva až trikrát menej zaťažené úseky na východe republiky. Samozrejme, na papieri vlády Slovenskej republiky tunel pri Martine podporujú, ale vždy s odsunutými termínmi začiatku pokračovania.

Prečo pokračovania?

- Pretože úsek medzi Martinom a Žilinou je rozostavaný už od roku 1997, teda už 14 rokov.

Prvé tendre sú vypísané od Východu k Liptovu. Očakáva vari Liptov investorov z Ukrajiny, Kaukazu, Balkánu?

- Liptov, Orava, Turiec, Považie a celé východné Slovensko potrebuje najskôr vyriešiť problémový a najzaťaženejší úsek medzi Dubnou Skalou, Žilinou a Hričovským Podhradím. Ak ministerstvo Žilinskú priemyselnú komoru presvedčí, že k nám prídu investori z Ukrajiny, Moldavska alebo Kaukazu, budem prvý za to, aby sa stavala diaľnica prioritne od ukrajinskej hranice do Liptova a Ružomberka.

Štatistiky zatiaľ hovoria, že najviac k nám prichádzajú investori zo západu Európy. Orientácia obchodu Liptova je z osemdesiatich percent na západ. Ministerstvo asi nemá odvahu a vôľu riešiť najzaťaženejšie úseky a obyvateľom Liptova vytvára ilúziu, že menej potrebný úsek k Ukrajine, Turanom, Levoči do Banskej Bystrice je najdôležitejší.

Čo ekonomicky racionálne odporúča SOPK Žilina zmeniť v programe bez vplyvu na štátny rozpočet?

- Návrhy, ktoré predkladáme sú zaujímavé a seriózne. Po prvé, navrhujeme tunel Višňové - Dubná Skala stavať cez PPP projekt. Teraz úsek posunuli tak, že sa nedá financovať z formálnych dôvodov z fondov Európskej únie do roku 2013. Je teda nutné, bez zdržovania, vypísať tender na výstavbu tunela.

Po druhé, okamžite začať stavať úsek Skalité - Svrčinovec na D3 a použiť naň peniaze plánované na úsek Turany- Hubová.

Deklarácie sú jedna vec, ale reálne výstavba tohto úseku nezačne do roku 2014, pretože ho Európska komisia z podnetu slovenských mimovládnych organizácii zatiaľ zastavila.

Aká je teda vaša filozofia?

- Naša filozofia je, že keď chýbajú peniaze, treba stavať diaľnice tam, kde sú najzaťaženejšie úseky, a to je v smere do Liptova z Trenčína, Bratislavy, Brna a Ostravy.

Čo je najväčšou prekážkou pri výstavbe slovenských diaľnic?

- Chýba kontinuita medzi vládami pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Veríme, že súčasné ministerstvo dopravy s vládou rozhodnú rozumne, rozvážne, ekonomicky podľa najnutnejších potrieb.

Na poplach bijú aj primátori a podnikatelia v regióne.

- Vzhľadom na výsledky sčítania dopravy v minulom roku navrhujeme začať s výstavbou Hubová – Ivachnová do roku 2013 aj s odbočkou a obchvatom Ružomberka s ukončením za Bielym Potokom. Ostatnú časť dostavby R1 odložiť, kým intenzita dopravy presiahne pätnásťtisíc áut za deň, aby bola výstavba ekonomicky efektívna. V tomto bode súhlasíme s programom ministerstva.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  2. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  5. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  8. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  9. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  4. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  5. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  6. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  7. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  10. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  1. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 996
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 12 463
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 016
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 128
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 357
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 988
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 4 669
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 303
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 159
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 080

Blogy SME

  1. Nicholas Wintzler: EP - Kde je koniec radu
  2. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom.
  3. Jano Richter: Smer je super strana a zaslúži si od nás propagáciu
  4. Věra Tepličková: Keď sú NE/Obyčajní vzorom pre obyčajných
  5. Rasťo Valent: Koľko trval vývoj vakcíny proti Covid-19?
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Čo ak sa klient príliš pripúta na svojho terapeuta?
  7. Marek Mačuha: Utečenci, migranti a francúzske pokrytectvo
  8. Štefan Vidlár: Čerťík Peťík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 618
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 176
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 027
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 879
  5. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 713
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 691
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 287
  8. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený 2 720
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Vedúci mužstva MFK Tatran Liptovský Mikuláš Ľubomír Belan.

Do mikulášskeho klubu vstúpil ešte v roku 2000, keď Liptáci hrali tretiu ligu. Pamätá si všetky postupy až do aktuálnej najvyššej ligy. Už niekoľko rokov zastáva funkciu vedúceho mužstva Ľubomír Belan.


4 h

Práve v dobe, keď trávime doma viac času než obvykle, sú spoločenské hry jednou zo skvelých možností, ako sa zabaviť.


4 h
Futbalisti OŠK Švošov

Prvá je stopercentná Zubrohlava, ktorá z 12 zápasov vykopala 36 bodov, pričom k dobru má stretnutie v Sučanoch, na ktoré pre koronu nemohla vycestovať. Druhá priečka patrí Švošovu.


Ján Svrček 8 h
Parkoviská v Jasnej spoplatnia.

Stredisko chce zvýhodniť návštevníkov, ktorí využijú bezplatnú hromadnú dopravu.


10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V nemocnici končia pre covid aj deti.


9 h

Mladého muža pritlačil pracovný stroj, zraneniam podľahol.


7. dec

Po Vianociach zatvoria všetky neesenciálne obchody vrátane predajní obuvi a domácich potrieb.


7. dec

Lekár hovorí o najťažších prípadoch, aké majú v nemocnici.


7. dec

Blogy SME

  1. Nicholas Wintzler: EP - Kde je koniec radu
  2. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom.
  3. Jano Richter: Smer je super strana a zaslúži si od nás propagáciu
  4. Věra Tepličková: Keď sú NE/Obyčajní vzorom pre obyčajných
  5. Rasťo Valent: Koľko trval vývoj vakcíny proti Covid-19?
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Čo ak sa klient príliš pripúta na svojho terapeuta?
  7. Marek Mačuha: Utečenci, migranti a francúzske pokrytectvo
  8. Štefan Vidlár: Čerťík Peťík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 618
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 176
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 027
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 879
  5. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 713
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 691
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 287
  8. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený 2 720
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu