.
RUŽOMBEROK. Ministerstvo vysvetľuje svoje rozhodnutie tým, že po dokončení rýchlostnej cesty z Trnavy do Banskej Bystrice sa časť tranzitnej dopravy presunie z Považia na Pohronie a výstavbou diaľnice D1 sa opäť vráti zo stredu Slovenska na Považie.
Pri obmedzenom balíku peňazí je, podľa ministerstva, neúčelné stavať diaľnicu a predlžovať rýchlostnú cestu do Ružomberka v rovnakom čase. S plánom ministerstva ale rázne nesúhlasia primátori dotknutých miest. Dohodli sa na spoločných krokoch, aby dosiahli dostavanie rýchlostnej cesty z Banskej Bystrice cez Donovaly až do Ružomberka. Ministerstvu adresovali otvorený list, v ktorom žiadajú o prepojenie Banskej Bystrice s diaľnicou v Ružomberku.
Doprava v strede Slovenska skončí
Podľa banskobystrického primátora však plynulosť dopravy narazí v meste na bariéru, pretože nebude mať kam pokračovať a tvrdenia ministerstva sú založené len na predpokladoch.
„Ak vláda schváli návrh, R1 a Banská Bystrica sa stanú apendixom dopravy. Pre región je to neprijateľné,“ vyhlásil Peter Gogola, primátor Banskej Bystrice.
Ministerstvo teda chce odložiť spojenie Banskej Bystrice s Ružomberkom o ďalšie štyri roky a tento čas chce využiť na lepšiu prípravu predĺženia cesty. „V programe sa s realizáciou predĺženia R1 v najbližších štyroch rokoch nepočíta, čím sa vytvorí časový priestor na jej precíznu prípravu a možnú realizáciu v druhej polovici tohto desaťročia,“ vysvetlilo ministerstvo.
Hospodársky upadli pre nevyhovujúcu dopravu
„Dopravné napojenie našich miest má mimoriadny význam pre ďalší rozvoj nielen Banskej Bystrice a Ružomberka, ale aj celej severnej časti územia nášho kraja, ktorá upadla do hlbokého hospodárskeho útlmu aj vďaka nevyhovujúcim dopravným podmienkam," uvádzajú primátori v liste.
Plány ministerstva tak oddialili aj riešenie problémov na horskom priechode Donovaly, ktorým, podľa minuloročného sčítania dopravy, prejde denne priemerne 8-tisíc automobilov, z toho pätinu tvoria nákladné autá.