Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Vodák je aj dizajnérom svojej lode

Vodný slalom je bezpochyby najúspešnejším slovenským športom a v Liptove má dlhoročnú tradíciu. Kanoista Alexander Slafkovský patrí k vodnoslalomárskej elite. Jazdí v kategórii C1, a pretože v lodi kľačí, má v nej odliatok svojich nôh.

Alexander Slafkovský (v strede) so svojimi oddielovými kolegami Elenou Kaliskou (vpravo) a Michalom Martikánom.Alexander Slafkovský (v strede) so svojimi oddielovými kolegami Elenou Kaliskou (vpravo) a Michalom Martikánom. (Zdroj: (BVK))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Vo vode pádluje len na jednu stranu jednolistým pádlom tak, ako Vinetou vesloval na Striebornom jazere. V rozhovore hovoril o posledných úspechoch a prezradil aj niekoľko zaujímavostí z vodáckeho športu.

Roky ste boli známy tým, že vyhrávate kvalifikácie či semifinálové jazdy, ale vo finále ste dosiahli slabší výsledok. Na majstrovstvách Európy v Španielsku a majstrovstvách Slovenska na mikulášskom kanále sa to zmenilo.

- Je pravda, že hlavne v minulej sezóne som veľakrát skončil v kvalifikácii a semifinále na prvých priečkach. Následne som však vo finále už nedokázal udržať popredné pozície. Bol to pre mňa znak toho, že musím pracovať nielen na tréningoch na vode, ale tiež robiť aj mentálny tréning. V mojom prípade to bolo jednoznačné. Zamerať sa na zvládanie predštartovných stavov mysle. V tomto mi veľmi pomohol Marek Trávniček, s ktorým som robil nie len zimnú prípravu pred sezónou.

Získali ste piatu individuálnu medailu a štvrtú v rade na majstrovstvách Európy, takže ste stále medzi vodáckou elitou. Napriek tomu vám stále chýba zlato. Čo očakávate od rozbehnutej sezóny?

- Štvrtý rok za sebou som na majstrovstvách Európy na stupni víťazov a dvakrát ma delilo od zlata len veľmi málo. Napriek tomu som šťastný za každú medailu. Ak zlato príde, viem že, v ten najvhodnejší čas. Naposledy sa mi v slovinskom Tacene v prvom kole svetového pohára podarilo získať bronzovú medailu. Aj tá prispela k tomu, že zatiaľ som s úvodom sezóny spokojný a viem, že ma tie najzaujímavejšie preteky ešte len čakajú. Celú prípravu máme nasmerovanú na predolympijské preteky v Londýne a hlavne majstrovstvá sveta v Bratislave. To sú dve podujatia, na ktorých by som chcel tento rok medailovo uspieť.

Do aktuálnej sezóny ste vstúpili s novým trénerom Stanislavom Gejdošom. Zmenili sa aj vaše tréningové návyky a plán prípravy?

- Po korektnom rozchode s trénerom Jozefom Martikánom, ktorému sa chcem poďakovať za spoločne strávené sezóny, som začal trénovať od zimy pod vedením Stanislava Gejdoša. Táto zmena vniesla do môjho športového života iný pohľad na tréningové návyky ako aj plán prípravy. Musel som pochopiť určité nadväznosti tréningových procesov a postupov, ktorými som sa v minulosti nezaoberal. Táto zmena sa ukázala ako krok vpred, čo je cieľom asi každého športovca.

Jazdíte v kategórii C1, ktorá už tradične vozí z pretekov najviac medailí. Môžete v skratke priblížiť laickej verejnosti, koľko je vodáckych kategórií a aký je medzi nimi rozdiel?

- Podľa nových pravidiel je kategórií päť, C1 muži, C2 muži, C1 ženy, K1 muži a K1 ženy. Všetky kategórie, ktoré začínajú na C, sú kanoistické, a teda sa v lodi kľačí, pričom pretekár pádluje len na jednu stranu jednolistým pádlom. Tak ako Vinetou na Striebornom jazere. Všetky kategórie začínajúce na K sú kajakárske a v nich pretekári sedia s nohami vystretými pred sebou a zaberajú na obidve strany dvojlistým pádlom. Tak ako kedysi naháňali Eskimáci tulene na mori.

Pri príprave na súťaže je pre vás určite dôležitá kondícia a váha. Máte špeciálne upravený jedálny lístok?

- Na vrcholné podujatia je nutné byť v najlepšej kondícii, s čím súvisí aj váha, keďže každé kilo naviac treba utiahnuť pádlom. Každopádne nemám žiadne prísne diéty pred pretekami. Skôr si dávam pozor na to, aby som jedol čo najzdravšie a aby celková kondícia a váha boli v rovnováhe.

Lode, na ktorých jazdíte, sú vyrobené pre vás na mieru alebo sú typizované? Koľko vážia? Dolaďujete ich aj nejako špeciálne?

- Dá sa povedať, že mám model lode robený na mieru, pretože som bol jedným z dizajnérov lode, na ktorej momentálne jazdím. Pretekári však majú možnosť skúšať rôzne modely lodí od rôznych výrobcov a rozhodnúť sa, ktorá im naviac vyhovuje. Sú pravidlá na rozmery lodí ako aj na váhu lodí, avšak sú rôzne pre kajaky a kanoe. Kanoe musí vážiť minimálne 10 kilogramov a kajak 9 kilogramov. Keďže v lodi kľačím, treba, aby som mal urobené sedenie na mieru. Vďaka bratom Vajdovcom, ktorí mi robia lode a príslušenstvo, mám spravené odliatky mojich nôh z carbonu, ktoré potom vpasujem do lode.

Ako sa na súťažiach zoznamujete s novou traťou? Máte svoje originálne postupy na koncentráciu?

- Na každej novej trati je dôležité sa čo najviac zoznámiť s charakterom vody a prekážkami. V dnešnej dobe chodievam na trate, ktoré už za roky strávené pretekaním pomerne dobre poznám. Na zoznámenie a na to, aby som sa cítil na nich ako doma, zvyčajne stačí už len niekoľko tréningov. Nemám špeciálne postupy na koncentráciu. Jediné, čo robím cielene, je kontrola myšlienok pred štartom. Jednoducho povedané, koncentráciu smerujem tam, kde je to potrebné.

Koľko času venujete denne príprave. Je rozdiel medzi prípravou pred pretekami alebo počas bežného dňa?

- Počet tréningových hodín denne sa mení v závislosti od daného tréningového obdobia. V jarných mesiacoch je to aj päť hodín denne a v období pred pretekami to už sú len jedna či dve hodiny denne.

Ktorý kanál je pre vás najobľúbenejší? Ktorý vás najviac naučil?

- Najviac času som strávil v areáli vodného slalomu v Liptovskom Mikuláši, takže na ten nedám dopustiť. Ak mám povedať, kde sa mi jazdí najlepšie, tak je to Čunovský kanál v Bratislave. Zaujímavá príhoda sa mi stala naposledy v semifinálovej jazde na tohtoročných majstrovstvách Európy, kde som sa dve bránky pred cieľom prevrátil a podarilo sa mi postúpiť do finále aj s eskimáckym obratom. Nepamätám si, kedy som naposledy eskimoval na pretekoch, takže aj pre mňa, aj pre divákov to bol šok aj zážitok zároveň.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 518
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 478
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 246
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 673
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 802
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 683
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 643
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 372
  9. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 326
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 172
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Tvorba rozpočtu mesta na rok 2021 je ohrozená, tvrdí primátor

Tvorba rozpočtu mesta Liptovský Mikuláš na rok 2021 je podľa primátora Jána Blcháča ohrozená.

Ján Blcháč.

Rozbehnutý Tatran pozastavila až pandémia

Po výborne rozbehnutej 10-zápasovej futbalovej bilancii bez prehry pre druholigový MFK Tatran Liptovský Mikuláš mu dočasnú stopku vystavila koronavírusová pandémia.

Je otázne či Tatran v tohto sezónnej jesennej časti ešte zažije ligovú atmosféru.

V mimoriadnych situáciách bude mesto spolupracovať s akadémiou

Mesto Liptovský Mikuláš bude v mimoriadnych situáciách spolupracovať s Akadémiou ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika.

Chladiarenské rúry sú už položené na svojom mieste

Rozsiahla rekonštrukcia ľadovej plochy bude čoskoro hotová.

Chladiarenské rúry sú už na svojom mieste.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

Sedemnásťročného chlapca zavalil strom

Leteckých záchranárov zo Žiliny privolali dnes dopoludnia na pomoc 17-ročnému chlapcovi, ktorého v lesnom teréne v katastri obce Zákopčie zavalil strom.

Aktuálne: Dopravná nehoda na Balkáne

Vodič má zrejme ťažké zranenie.

Už ste čítali?