Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Prepojenie severu s juhom Chopka bude reálne do dvoch rokov

Dlhoročný sen mnohých lyžiarov a turistov o prepojení severných a južných svahov Chopku sa v priebehu dvoch rokov splní.

Vrchol Chopka je lanovkami nedostupný už trinásť rokov.Vrchol Chopka je lanovkami nedostupný už trinásť rokov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Spoločnosť prevádzkujúca stredisko v Demänovskej doline začala s výstavbou moderného funitelu.

Poslednú zo štyroch pôvodných lanoviek, ktoré boli postavené po druhej svetovej vojne, vyradili z prevádzky pre nevyhovujúci technický stav v roku 1998. Trinásť rokov je vrchol Chopku lanovkami nedostupný.

Nové prepojenie stredísk zabezpečí lanovkový systém funitel, ktorý patrí medzi najmodernejšie dopravné technológie.

Vo svete je iba trinásť funitelov

„Keďže Chopok patrí medzi najveternejšie miesta na Slovensku, vybrali sme systém, ktorý umožňuje jazdu lanovky pri rýchlosti vetra až do 120 kilometrov za hodinu. Kabínka bude upevnená na dvoch lanách, čo jej okrem zvýšenej bezpečnosti umožní aj prepravu vo veternom počasí,“ informovala marketingová riaditeľka strediska Katarína Šarafínová.

Vo svete funguje iba trinásť funitelov a na Slovensku ho využíva, napríklad, bratislavský automobilový závod.

Lanovku budú môcť turisti a lyžiari využívať od zimnej sezóny 2012/2013. Cesta na vrchol povedie zo stanice Priehyba, ktorá je konečnou stanicou šesťsedačkovej lanovky zo Záhradiek. Návštevníci Nízkych Tatier sa na vrchol Chopka dostanú za šesť a pol minúty.

Pôvodnú vrcholovú stanicu na Chopku, takzvanú rotundu, spoločnosť opraví a v budúcnosti v nej bude prevádzkovať reštauráciu a bar. „Zbúrajú len staré rozpadajúce sa budovy šesťdesiatročných lanoviek, aby sme vytvorili miesto pre novú lanovku,“ doplnila Šarafínová.

Preinvestujú šesťdesiat miliónov eur

Keďže funitel bude končiť na Chopku, musí spoločnosť dobudovať ešte prepojenie z južnej stanice Kosodrevina. „S výstavbou začneme v budúcom roku, aby sme lanovku spustili spolu s funitelom,“ spresnila.

V tomto roku plánujú pri výstavbe preinvestovať približne dvadsaťštyri miliónov eur. „Za dva roky dosiahne investícia takmer šesťdesiat miliónov eur. Spoločnosť bude financovať výstavbu z vlastných zdrojov,“ dodala Šarafínová.

Súčasťou projektu bude aj takzvaná objazdová a záchranná trasa Chopok – sever s modrou, najľahšou, obtiažnosťou. Bude slúžiť ako bezpečnostná protipožiarna a úniková cesta. „Aj na dojazd lyžiarov do údolných častí strediska, pre záchranné zložky, lesníkov a ako obslužná pri výstavbe a neskôr údržbe lanovky a iných zariadení.“ V zime bude trať, s výnimkou lyžiarov, pre verejnosť uzavretá.

Nová kabínková lanovka prepraví za hodinu takmer dvetisícpäťsto osôb v dvadsiatich dvoch kabínach. Kapacita každej z nich bude dvadsaťštyri miest. Lanovka prekoná vzdialenosť približne dva kilometre na viac ako šesťsto metrovom prevýšení.

„V porovnaní so sedačkovými lanovkami sa dopravná rýchlosť zvýši na sedem metrov za sekundu. Po dobrých skúsenostiach pôjde opäť o nový model lanovky od osvedčeného špičkového rakúskeho výrobcu dopravných zariadení,“ povedala Šarafínová.

Bielu Púť spoja s Priehybou

„Sen mnohých lyžiarov o pohodlnom prepojení severnej strany Chopka s južnou sme začali plniť vybudovaním prvého úseku Záhradky - Priehyba. Vďaka funitelu nebude závisieť od počasia. Odstávky hornej časti strediska pre vietor budú minulosťou. Zjazdovky na juhu Chopka sprístupníme bez obmedzení," dozvedeli sme sa od Bohuša Hlavatého, predsedu predstavenstva spoločnosti.

Po dobudovaní funitelu sa prepravná kapacita v stredisku zvýši na tridsaťtisíc osôb za hodinu. Z Priehyby sa stane uzol viacerých dráh.

Okrem funitelu a výstupnej stanice šesťsedačky v nej pribudne aj nový šikmý kabínkový výťah s koľajovým systémom Twilliner. Bielu Púť spoja s Priehybou pomocou oceľovej dráhy položenej na podperách.

Po takmer 400 metrov dlhých koľajniciach bude jazdiť uzavretá kabínka s kapacitou 50 osôb. Výťah odštartujú samotní lyžiari. Z Bielej Púte sa dostanú do uzla v Priehybe za desať minút.

Náklady na výstavbu šikmého výťahu odhadujú na 1,5 milióna eur. Prvé práce by mohli začať už o rok, do prevádzky ho uvedú spoločne s funitelom.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 055
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 979
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 074
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 209
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 331
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 775
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 555
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 272
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 270
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hrboltová ide na postup, jesennú časť odohrali bez jedinej prehry

Hovorili sme s trénerom futbalistov TJ Iskra Hrboltová Milanom Krivošom. Nič iné ako postup v ružomberskej mestskej časti sa v súťažnom ročníku 2020/2021 neberie.

Hrboltová v zelenom v zápase proti Lipt. Ondreju.

Vodáci sú už bez vody, ryby vylovené, začína sa modernizácia

Areál vodného slalomu Ondreja Cibáka v Liptovskom Mikuláši je už odstavený.

Po odstavení vody ešte vylovili uviaznuté ryby Liptovskí rybári.

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Energetici do ochrany vtáctva v Liptovskej Teplej investovali 30-tisíc eur

Na úseku dlhom 1,3 kilometra ošetrili 14 stĺpov a splnili tak požiadavku štátnych ochranárov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?