Prepojenie severu s juhom Chopka bude reálne do dvoch rokov

Dlhoročný sen mnohých lyžiarov a turistov o prepojení severných a južných svahov Chopku sa v priebehu dvoch rokov splní.

Vrchol Chopka je lanovkami nedostupný už trinásť rokov.Vrchol Chopka je lanovkami nedostupný už trinásť rokov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Spoločnosť prevádzkujúca stredisko v Demänovskej doline začala s výstavbou moderného funitelu.

Poslednú zo štyroch pôvodných lanoviek, ktoré boli postavené po druhej svetovej vojne, vyradili z prevádzky pre nevyhovujúci technický stav v roku 1998. Trinásť rokov je vrchol Chopku lanovkami nedostupný.

Nové prepojenie stredísk zabezpečí lanovkový systém funitel, ktorý patrí medzi najmodernejšie dopravné technológie.

Vo svete je iba trinásť funitelov

„Keďže Chopok patrí medzi najveternejšie miesta na Slovensku, vybrali sme systém, ktorý umožňuje jazdu lanovky pri rýchlosti vetra až do 120 kilometrov za hodinu. Kabínka bude upevnená na dvoch lanách, čo jej okrem zvýšenej bezpečnosti umožní aj prepravu vo veternom počasí,“ informovala marketingová riaditeľka strediska Katarína Šarafínová.

SkryťVypnúť reklamu

Vo svete funguje iba trinásť funitelov a na Slovensku ho využíva, napríklad, bratislavský automobilový závod.

Lanovku budú môcť turisti a lyžiari využívať od zimnej sezóny 2012/2013. Cesta na vrchol povedie zo stanice Priehyba, ktorá je konečnou stanicou šesťsedačkovej lanovky zo Záhradiek. Návštevníci Nízkych Tatier sa na vrchol Chopka dostanú za šesť a pol minúty.

Pôvodnú vrcholovú stanicu na Chopku, takzvanú rotundu, spoločnosť opraví a v budúcnosti v nej bude prevádzkovať reštauráciu a bar. „Zbúrajú len staré rozpadajúce sa budovy šesťdesiatročných lanoviek, aby sme vytvorili miesto pre novú lanovku,“ doplnila Šarafínová.

Preinvestujú šesťdesiat miliónov eur

Keďže funitel bude končiť na Chopku, musí spoločnosť dobudovať ešte prepojenie z južnej stanice Kosodrevina. „S výstavbou začneme v budúcom roku, aby sme lanovku spustili spolu s funitelom,“ spresnila.

SkryťVypnúť reklamu

V tomto roku plánujú pri výstavbe preinvestovať približne dvadsaťštyri miliónov eur. „Za dva roky dosiahne investícia takmer šesťdesiat miliónov eur. Spoločnosť bude financovať výstavbu z vlastných zdrojov,“ dodala Šarafínová.

Súčasťou projektu bude aj takzvaná objazdová a záchranná trasa Chopok – sever s modrou, najľahšou, obtiažnosťou. Bude slúžiť ako bezpečnostná protipožiarna a úniková cesta. „Aj na dojazd lyžiarov do údolných častí strediska, pre záchranné zložky, lesníkov a ako obslužná pri výstavbe a neskôr údržbe lanovky a iných zariadení.“ V zime bude trať, s výnimkou lyžiarov, pre verejnosť uzavretá.

Nová kabínková lanovka prepraví za hodinu takmer dvetisícpäťsto osôb v dvadsiatich dvoch kabínach. Kapacita každej z nich bude dvadsaťštyri miest. Lanovka prekoná vzdialenosť približne dva kilometre na viac ako šesťsto metrovom prevýšení.

SkryťVypnúť reklamu

„V porovnaní so sedačkovými lanovkami sa dopravná rýchlosť zvýši na sedem metrov za sekundu. Po dobrých skúsenostiach pôjde opäť o nový model lanovky od osvedčeného špičkového rakúskeho výrobcu dopravných zariadení,“ povedala Šarafínová.

Bielu Púť spoja s Priehybou

„Sen mnohých lyžiarov o pohodlnom prepojení severnej strany Chopka s južnou sme začali plniť vybudovaním prvého úseku Záhradky - Priehyba. Vďaka funitelu nebude závisieť od počasia. Odstávky hornej časti strediska pre vietor budú minulosťou. Zjazdovky na juhu Chopka sprístupníme bez obmedzení," dozvedeli sme sa od Bohuša Hlavatého, predsedu predstavenstva spoločnosti.

Po dobudovaní funitelu sa prepravná kapacita v stredisku zvýši na tridsaťtisíc osôb za hodinu. Z Priehyby sa stane uzol viacerých dráh.

Okrem funitelu a výstupnej stanice šesťsedačky v nej pribudne aj nový šikmý kabínkový výťah s koľajovým systémom Twilliner. Bielu Púť spoja s Priehybou pomocou oceľovej dráhy položenej na podperách.

Po takmer 400 metrov dlhých koľajniciach bude jazdiť uzavretá kabínka s kapacitou 50 osôb. Výťah odštartujú samotní lyžiari. Z Bielej Púte sa dostanú do uzla v Priehybe za desať minút.

Náklady na výstavbu šikmého výťahu odhadujú na 1,5 milióna eur. Prvé práce by mohli začať už o rok, do prevádzky ho uvedú spoločne s funitelom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 441
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 157
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 173
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 808
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 453
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 156
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 912
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 183
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Most ponad rieku Revúca je mimoriadne vyťažený.

Radnica dostala na realizáciu dotáciu.


David Púchovský.

David Púchovský roky pracoval pod ľuďmi zo Smeru.


3

Objavte Slovensko inak – pestré, živé a plné prekvapení.


Dievčatá dosiahli skvelý úspech.

Juniorky MBR Ružomberok skvelým spôsom ovládli majstrovstvá Slovenska v basketbale dievčat junioriek (U 19) v Košiciach.


Ján Svrček

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu