LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Aktivita usporiadať výstavu vznikla pod záštitou Francúzkeho kultúrneho inštitútu, Východoslovenskej galérie, Galérie Pavla Michala Bohúňa a mesta Liptovský Mikuláš.
Na vernisáži vystúpil s hrou na gitaru Mikuláš Bereš zo Základnej umeleckej školy a predstavil sa vášnivý zberateľ.
Náruživý zberateľ
Diela zbieral celý život. Vzťah k porozumeniu výtvarného umenia získal už v detstve od svojich starých otcov. Jeden zbieral starožitnosti, obklopoval sa obrazmi starých majstrov, druhý bol hudobníkom a mal zbierku hudobných nástrojov. Dary, ktoré dostal od nich do vienka, ovplyvnili ďalší život Ivana Markoviča. Pri štúdiu na gymnáziu v Piešťanoch mal šťastie na profesorov kreslenia aj priateľov, ktorí sa aktívne venovali umeniu.
Zbierka, ktorú I. Markovič vystavuje, nevznikla na začiatku jeho zberateľskej aktivity. Najskôr sa venoval slovenskej avantgarde. Napríklad, Bazovskému, ktorý bol členom jeho rodiny, Alexymu, Palugyayovi a ďalším.
V roku 1980 emigroval a slobodne sa pohyboval po svete, v ktorom získal väčší rozhľad. Po skúmaní štýlov a stratégie zberateľstva sa dostal k Fauvistom.
Šelmy Paríža
Autori tvoriaci na prelome 19. a 20. storočia sa nazývali Fauvisti, čo znamená šelmy. Ich jednoznačným znakom boli čisté expresívne pôsobiace farby.
V Paríži v rokoch 1905 a 1906 pracovali na spoločných výstavách. Obdobie, v ktorom tvorili, sa považuje za prelomové v dejinách maliarstva. Bolo ich trinásť: Henri Matisse, Albert Marquet, Henri Manguin, André Derain, Raoul Dufy, Kees van Dongen, Charles Camoin, Othon Friesz, Louis Valtat, Jean Puy, Maurice de Vlaminck, Georges Braque a Georges Rouaul.
Zo slov Ivana Markoviča vyplynulo, že nebolo jednoduché zohnať diela všetkých trinástich. Zberateľ musel často brať do úvahy aj finančné možnosti, pretože niektoré diela šeliem majú vysokú hodnotu. Preto vyberal aj také, ktoré sa mu niekedy nepáčili a nebral ohľad na ich výtvarnú techniku.
Ale vedel, či tušil, ktoré obrazy má kúpiť, ktoré nie a ktoré musí mať, aby bola zbierka kompletná. Preto roky cestoval a chodil na rôzne aukcie, po starožitnostiach a múzeách skoro po celej Európe. Dnes je spokojný, lebo zbierku považuje za kompletnu.
Na výstave sú aj diela súčasníkov fauvistov, napríklad, Pascinove, Pissarrove, Veberove, alebo ich predchodcov ako Renoir, Bernard, Valadon a ďalšie diela skvostného obdobia umenia.
Zberateľ teraz hľadá vhodné inštitúcie, aby si zaistil ďalšie umiestnenia jadra svojej zbierky fauvistov aj v budúcnosti.
Výstava diel francúzskej klasickej moderny potrvá do konca augusta.
Autor: Ján Trnovský