Ťažné kone sú kulturistami v zvieracej ríši

Ťažné alebo chladnokrvné kone boli vyšľachtené špeciálne pre ťažkú prácu v lesoch alebo na poliach. Ich osudom je namáhavá a niekedy nebezpečná práca, preto veľmi záleží na súhre a vzťahu pohoniča s koňom.

Pri práci s ťažným koňom je veľmi dôležitá súhra človeka so zvieraťom.Pri práci s ťažným koňom je veľmi dôležitá súhra človeka so zvieraťom. (Zdroj: EVA PELACHOVÁ)

KRÁĽOVA LEHOTA. Svalnaté telá pokryl pot z ťažkej námahy, husté hrivy im padali do očí, pevné končatiny sa zabárali do hliny, ukazovali sa v plnej kráse. Z očí im sršala oddanosť a zároveň rešpekt. Prehliadka kulturistov. Ale nie ľudských, predvádzali sa najmocnejší kulturisti v zvieracej ríši. Ťažné kone.

Napriek tomu, že za zmenu niekedy odtiahnu tony dreva, prácu zvládajú s pompou a eleganciou. Presvedčiť sa o tom mohli návštevníci súťaže ťažných koní v Kráľovej Lehote. Zaspomínali na časy nie tak dávne, keď boli ťažné kone bežnou súčasťou gazdovských dvorov.

SkryťVypnúť reklamu

Liptov hájili dvaja gazdovia

Skúsení majstri furmani si svoje sily merali v Liptove už po štvrtýkrát. Nultý a prvý ročník v Malužinej zaujal gazdov aj návštevníkov, ďalšie dva roky sa súťaž usídlila už v Kráľovej Lehote. Je súčasťou celej šnúry pretekov, ktorú organizuje Asociácia furmanov Slovenska.

Každý furman, ktorý sa chce so svojím ťažným koňom zúčastniť na majstrovstvách Slovenska, musí absolvovať najmenej 55 percent z celkového počtu pretekov a musí ho nominovať asociácia.

Súťaž v Kráľovej Lehote už štvrtý rok organizuje Ján Kondula z Asociácie furmanov Slovenska a pomocnú ruku mu podal aj miestny obecný úrad. Kedysi choval šesť aj sedem koní, teraz sa stará už iba o jedného, Fuxa, s ktorým aj súťažil.

Do súťaže sa prihlásilo 19 majstrov z celého Slovenska, Liptov zastupovali organizátor Ján Kondula, ktorý je zároveň aj zanietený farmár, a Štefan Nagy z Liptovského Jána. „Práca s ťažnými koňmi ma veľmi baví. S ostatnými furmanmi zo Slovenska sme veľmi dobrí priatelia, na súťaže si chodíme aj navzájom,“ opísal Kondula.

SkryťVypnúť reklamu

V lese sa ich schopnosti rovnajú zlatu

Dobrý ťažný kôň musí, podľa Kondulu, poslúchať pána na slovo. Pohnúť sa do strán, zastaviť a vyraziť na povel, zohnúť sa, nesmie sa báť áut a mal by byť pokojný. To sú vlastnosti, ktoré by mal ťažný kôň bez problémov zvládať. V ťažkom lesnom teréne sa vyvažujú zlatom. „Tak ako poviete psovi prines, tak musí kôň poslúchnuť a ťahať drevo.

Aj dnes, v dobe vyspelej techniky, majú stále chladnokrvníky svoje opodstatnenie. „Využívajú sa v lesnom hospodárstve, v poľnohospodárstve už len okrajovo, pretože nastúpila mechanizácia. V lese majú stále svoje nezastupiteľné miesto. Tam, kde sa nedostane traktor, nastúpi kôň,“ vysvetlil Kondula.

Ľudí lákajú ťažné kone pre svoju vrodenú poslušnosť, silu, vzhľad a veľkosť. „Poslušnosti sa musia ale naučiť, preto sa kone trénujú odmalička. Kto na to nemá chuť a čas, zaobstará si už vycvičeného koňa,“ priblížil organizátor. Tým sa ale ukráti o možnosť budovania vzácneho vzťahu medzi človekom a koňom.

SkryťVypnúť reklamu

Kraľovala silová disciplína

Furmani si merali sily v troch súťažných kategóriách. V prekážkovej jazde zapriahol gazda koňa do postrojov a zapol voz. Medzi prekážkami musel obratne manévrovať, cúvať, a to všetko merali pozorným okom rozhodcovia, ktorí ho ani raz neprižmúrili. Vyhral ten, kto dráhu prešiel s čo najmenším počtom zaváhaní a za najkratší čas.

V druhej kategórii išlo do tuhého, kone ukazovali to, na čo ich vyšľachtili, teda prácu v lese. Gazdovia zostúpili z vozov, chytili do rúk opraty a postavili sa vedľa koňa, kulturistu.

„Museli predviesť, ako kôň ťahá drevo pomedzi stromy, alebo či dokáže zastaviť presne na povel. Práve to je v lese dôležité, lebo aj dvadsať centimetrov môže celú prácu skomplikovať,“ vysvetlil Kondula.

Na zem položili kláty, ktoré predstavovali prekážky v dráhe ťahania. Aj takúto náročnú úlohu musí kôň s prehľadom zvládnuť. „Je to ako s retardérom na ceste. Musíte s autom pribrzdiť a opatrne prejsť, inak si môžete poškodiť podvozok alebo vás nepríjemne nadhodí,“ dodal Kondura.

Tretiu, silovú disciplínu volajú furmani aj kráľovská silová. Medzi účastníkmi sa totiž hľadal kôň, ktorý dokáže najďalej odtiahnuť tri kláty dreva.

Diváci očakávali predvedenie najsilnejších koní napnuté svaly a ukážku živelnosti, no zároveň ich oddanosti. Aby predišli preťaženiu zvierat, kláty im pripínali postupne, s dvojminútovým časovým limitom pre ťah. Aby nedošlo k trýzneniu koní, zakázali používanie biča ako pomôcky pre poháňanie.

Starosta Kráľovej Lehoty Vladimír Kapríni, spoločne s porotou, vybrali aj najkrajšieho koňa súťaže.

Vyblýskané remence, cengajúce peniažteky, červené brmbolce, ale aj lesklá srsť a hustá hriva. To všetko si všímala porota a cena starostu obce pre najkrajšieho koňa nakoniec putoval do rúk Michala Raškieviča z Kamienky.

Celkovým víťazom pretekov sa stal Peter Chobor z Pavloviec.

Láska k zvieratám sa nedá vyvážiť peniazmi

„Všetky kone, ktoré sa zúčastnili pretekov, boli kvalitné. Keby bol kôň zlý, nepočúval, hrýzol alebo kopal, nikto by ho nechcel. Kôň nesmie človeku ublížiť, musí vedieť ťahať. Ak by to nedokázal, bol by na bitúnku v Taliansku,“ povedal Kondura.

Záľuba v chove ťažných koní je dnes finančne a časovo náročná. Cena ťažného koňa sa pohybuje od dvoch tisíc eur nahor.

„Chovateľ nepozná piatok ani sviatok. Denne sa musí starať o napájanie, kŕmenie,“ vysvetlil Kondura a zároveň dodal, že ani nemalé peniaze, ktoré musí vynaložiť na ustajnenie, krmivo, prepravu, ho neodrádzajú od konského koníčka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  2. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  7. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 555
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 054
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 643
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 147
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 646
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 589
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 3 973
  8. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 135
  1. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  2. Ľuboslava Šusteková: Slivkové gule
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Ján Šeďo: V Gaderskej doline je pod Čertovou bránou improvizovaná toaleta.
  5. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával
  6. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  7. Simona Šramová: Tanec strachu a fascinácie: Ako sa stretávame s umelou inteligenciou
  8. Juraj Ondruška: Storočný príbeh vytrvalosti v kruhu lásky sa píše už 100 rokov.
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 442
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 306
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 7 968
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 582
  5. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 6 580
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 414
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 514
  8. Matej Galo: List Robertovi Ficovi: Režim, ktorý obdivujete, za korupciu popravuje! 3 716
  1. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  2. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  3. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  4. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  5. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  6. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  7. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  8. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Sláger medzi Liptovskou Lúžnou a Likavkou sa skončil remízou 3:3.

Čo sa dialo na liptovských trávnikoch uplynulý víkend?


Ilustračné foto.

Záujem mali dvaja kandidáti.


Po prázdninách sa vlaky opäť zapĺňajú cestujúcimi, ktorí sa vracajú do práce či do škôl. Pre mnohých to znamená návrat k dennodennému dochádzaniu na známych trasách.


Zo zápasu Ružomberok B - Kysucké Nové Mesto.

Darilo sa ružomberskej rezerve.


a 1 ďalší

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu