RUŽOMBEROK, LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Jednou z možností, ako upozorniť na problém samosprávy alebo občianskeho života, je obrátiť sa na mesto s petíciou či sťažnosťou. Zároveň je to niekedy posledná možnosť, ako zvrátiť nevyhovujúci stav, pretože mesto petíciu aj sťažnosť musí riešiť.
Ľudia upozorňujú samosprávy na rôzne podnety, ktoré im znepríjemňujú život. Obrátili sa na mesto, napríklad, so sťažnosťami na správanie učiteliek, mestských policajtov, neprispôsobivých susedov, stav ciest alebo zastávky mestskej autobusovej dopravy.
Vyjadrujú názor skupiny ľudí
Petície a sťažnosti plnia úlohu oficiálneho hlasu verejnosti a odrážajú názor ľudí na konkrétny problém. Prvým krokom na ceste k úspešnému vybaveniu požadovanej záležitosti je, aby spĺňala predpísanú formu podľa zákona o petičnom práve.
„Najmenej dve petície podané v prvom polroku 2011 nespĺňali náležitosti zákona. Hlavný kontrolór ich však nevyhodnotil ako nespĺňajúce zákon. Vedenie mesta sa nimi, napriek tomu zaoberalo, pretože vyjadrovali názor či postoj k danej téme. Primátor a jeho tím vypočujú každý názor či podnet občanov, nech sú predložené v akejkoľvek forme,“ povedal hovorca Liptovského Mikuláša Peter Lehotský.
Musia ich vybaviť do tridsiatich dní
Petícia a sťažnosť putuje najskôr na stôl hlavného kontrolóra mesta, ktorého úlohou je ich zaevidovať. Pokiaľ spĺňajú všetky formality, úrad musí do tridsiatich pracovných dní petíciu vybaviť.
Ružomberský hlavný kontrolór prijal v prvom polroku päť petícií a 14 sťažností, z ktorých vyhoveli trom. V Liptovskom Mikuláši sa kontrolór zaoberal 13 sťažnosťami a piatimi petíciami, päť sťažností bolo opodstatnených.
„Mestský úrad sa zaoberá každou sťažnosťou, petíciou aj podaním, ktoré mu boli adresované a zaevidované na útvare hlavného kontrolóra mesta,“ vysvetlil mikulášsky primátor Alexander Slafkovský.
Rovnaký postup funguje aj na Mestskom úrade v Ružomberku, ktorý uverejňuje zoznam a výsledky petícií či sťažností na svojej internetovej stránke v záložke útvar hlavného kontrolóra.
Odstránenie nedostatkov kontrolujú
Kontrolór posunie sťažnosť alebo petíciu tomu vedúcemu oddelenia mestského úradu, ktorého sa týka a je kompetentný posúdiť, či je opodstatnená, alebo nie.
„Každý prípad je individuálny. Ak je sťažnosť opodstatnená a dá sa nedostatok odstrániť ihneď, vykoná sa náprava, prípadne sa určí termín na odstránenie nedostatku. Po určenom termíne zamestnanec, ktorý sťažnosť prešetroval a riešil, skontroluje, či sa náprava uskutočnila podľa výsledku prešetrenia,“ povedala Jana Stančeková z útvaru hlavného kontrolóra mesta Liptovský Mikuláš.
Postup potvrdili aj v Ružomberku: „V prípade zistenia, že sťažnosť je opodstatnená, je zodpovedný pracovník povinný prijať opatrenia na odstránenie nedostatkov, na ktoré sťažnosť poukazuje. Výkon následnej kontroly je, v prípade samosprávy, v kompetencii hlavného kontrolóra mesta,“ povedal Igor Frič, hlavný kontrolór mesta Ružomberok.
Lavína podpisov z dôvodu zlých informácií
Svoj názor v najväčšej petícii Ružomberka od začiatku tohto roka vyjadrilo 77 obyvateľov a chatárov z Nižného Matejkova. „V petícii poukazujú na zlý stav komunikácie, zrušenie zastávky mestskej autobusovej dopravy a nedostatočnú starostlivosť mesta o Nižné Matejkovo,“ vysvetlil Frič. Mesto petíciu vybavilo a vypracovalo komplexnú odpoveď na výzvy ľudí z Nižného Matejkova.
Až 592 ľudí žiadalo mesto Liptovský Mikuláš o zachovanie Základnej a materskej školy P. J. Kerna v Demänovej. „So zástupcami organizátorov zbierania podpisov sa vedenie mesta stretlo, prediskutovalo danú tému. Vysvetlilo sa, že k zbieraniu podpisov došlo na základe zlej informovanosti iniciátorov zbierania podpisov,“ dodal Lehotský. Mesto totiž školu neruší, mení sa iba jej organizačná štruktúra.