LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ, RUŽOMBEROK. Webové stránky samospráv sú stále dôležitejším komunikačným nástrojom medzi mestom a jeho obyvateľmi.
Takmer každá domácnosť má dnes pripojenie k internetu a čoraz viac sa zaujímajú prostredníctvom webu miest o dianie na mestskom úrade.
Môžu zistiť, napríklad, výšku poplatku za odvoz tuhého komunálneho odpadu, prenájom hrobového miesta, zoznam pohotovostných služieb lekární, ale prečítať aj materiály, o ktorých rokujú poslanci mestského zastupiteľstva.
Prevádzkovanie webovej stránky stojí mesto nemalé peniaze. Len v Liptovskom Mikuláši platia za poskytnutie priestoru a servis ročný paušálny poplatok 2160 eur.
Problémy riešia cez internet
Mikulášsky mestský web navštívi denne priemerne 1800 ľudí. Najvyššia návštevnosť v minulom mesiaci prekročila hranicu 2300 návštevníkov. Ľudí najviac zaujíma cestovný poriadok mestskej autobusovej dopravy a radi si prezrú aj sekciu návštevník.
Veľkému záujmu sa teší aj záložka Mikulášske ucho, v ktorej sa môžu ľudia s akoukoľvek otázkou obrátiť na vedenie mesta alebo zamestnancov úradu. Odpovede sa dočkajú v krátkom čase, všetko ale záleží na náročnosti a rozsiahlosti problému, s ktorým sa obyvatelia obrátia na mesto.
Na stránku Ružomberka klikne priemerne 2850 ľudí za deň. V letných mesiacoch je návštevnosť webu nižšia, len okolo dvetisíc. Najnavštevovanejšie stránky a sekcie sú úvodná stránka, novinky a kalendár akcií.
Web dopĺňajú zamestnanci
„Napĺňanie stránky obsahom je plne v kompetencii mestského úradu. Zamestnanci jednotlivých oddelení zodpovedajú za obsah konkrétnych sekcií. Informáciu o tom, ktoré oddelenie alebo ktorý zamestnanec zodpovedá za obsah určitej stránky, nájdu návštevníci vždy v päte sekcie alebo jednotlivej podstránky,“ povedala Monika Weissová z ružomberského mestského úradu.
O napĺňanie obsahu stránky mesta Liptovský Mikuláš sa starajú zamestnanci mesta a Informačného centra podľa určených pravidiel. Napríklad, Informačné centrum napĺňa sekciu návštevník, aktualizuje informácie o podujatiach. Hovorca mesta na stránku pridáva tlačové správy, zamestnanci útvaru informatiky napĺňajú sekcie občiansky servis, zastupiteľstvo, úradnú tabuľu.
Ľudí čakajú novinky
Ružomberský mestský úrad chystá na svojej internetovej stránke tri zásadné zmeny. Prvou je spôsob publikovania zmlúv, objednávok a faktúr.
„Pribudne možnosť selektívneho výberu podľa rôznych kritérií. Systém bude prepojený priamo s informačným systémom úradu a pribudne viac informácií k zmluvám. Predpokladáme, že zmeny zavedieme už teraz v septembri,“ vysvetlila Weissová.
Ďalšou zmenou prejdú v januári budúcho roka sekcie Návštevník a Občan. Zmeny by mali obsahovať, okrem ďalších záležitostí, napríklad, prehľadné informácie o tom, ako vybaviť rôzne druhy agendy a aké formuláre na to musia ľudia použiť.
Žiadne prevratné zmeny
„Napriek tomu, že aktuálny web mesta spustili v roku 2009, boli od začiatku tohto roka zaznamenané rôzne funkčné nedostatky. V tejto súvislosti sa preto nabehlo na fázu vylaďovania celého systému tak, aby sa objavované muchy vychytali,“ povedal hovorca mesta Liptovský Mikuláš Peter Lehotský.
V súvislosti s mestským webom tohto roku nejaké zásadné novinky návštevníkov nečakajú. Prvoradý je pre mesto stopercentne fungujúci web, nové zásadné vlastnosti môžu pribúdať potom.
„Stránka je relatívne nová, meniť ju každé dva-tri roky nie je efektívne, aj keď časom sa zmien určite dočká. Neustále sa zamýšľame nad komfortom jej návštevníka, v budúcnosti si určite vyžiada sprehľadnenie. Menej je niekedy viac,“ povedal Lehotský.
Vzhľadom na aktuálne trendy pripravuje mesto komunikáciu s občanmi aj prostredníctvom sociálnych sietí, zatiaľ len v skúšobnej prevádzke. V tejto súvislosti sa na mestskej stránke už nejaké technické úpravy udiali, ďalšie sú v pláne.
Momentálne sa pripravuje reorganizácia a doplnenie sekcie Fotogaléria, prebehli úpravy technického riešenia tejto sekcie, a tým pádom je možné doplnenie obsahu a jej reorganizácia. „Reorganizácia ale neznamená, že ideme niečo mazať,“ uzavrel Lehotský.