Práce na odkanalizovaní hornoliptovských obcí sú v plnom prúde. Nie všetci obyvatelia sú s výstavbou spokojní a názory na stavebné postupy sa líšia.
VÝCHODNÁ. „Hlavnú cestu opravovali pred niekoľkými rokmi a teraz ju zas rozkopávajú. Som zvedavý, ako bude vyzerať po dokončení. Kanalizácia je určite potrebná, ale dôležité je určiť si priority. Najprv mali urobiť kanalizáciu a potom cestu. Zaujímalo by ma, koľko stála výmena asfaltu,“ posťažoval sa Ivan z Východnej.
„Kanalizácia je pre našu obec určite nevyhnutná a rozkopaná cesta k tomu patrí. Asfaltový koberec vraj firma musí upraviť do pôvodného stavu, tak dúfam, že to nedopadne ako v Liptovskom Hrádku. Vodárenská spoločnosť tam tiež robila kanalizáciu a cesty už nikdy neboli také rovné ako pred stavbou kanalizácie,“ povedal obyvateľ Východnej Peter.
Cestu po dokončení opravia
Hlavná cesta prechádzajúca Východnou je v správe Slovenskej správy ciest (SSC). „Opravu asfaltového koberca na ceste prvej triedy cez Východnú urobila približne pred siedmimi rokmi Národná diaľničná spoločnosť. Po výstavbe diaľnice bol značne poškodený,“ informovala hovorkyňa SSC Iveta Fedorová.
S tým, aby trasy potrubí viedli popod hlavnú cestu, SSC súhlasila iba s podmienkou, ak nebudú možné iné technické riešenia. Fedorová tvrdí, že v obci sa v niektorých úsekoch výstavby rozkopávke cesty nedalo vyhnúť.
„Investor sa zaviazal, že po skončení výstavby kanalizácie cestu v celej šírke jazdného pruhu upraví do pôvodného stavu,“ vysvetlila hovorkyňa.
Stavbu realizuje Liptovská vodárenská spoločnosť (LVS), ktorá tvrdí, že do cesty bude zasahovať iba v úsekoch, kde je to nevyhnutné a neexistuje iné technické riešenie.
Podľa informácií z LVS, spoločnosť dostala od krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline povolenie na rozkopanie a zvláštne užívanie cesty prvej triedy.
Prípojky k domom budú podkopávať popod cesty, aby sa vyhli zbytočným rozkopávkam. Výkopy po ukončení prác prekryjú provizórnym asfaltom a keď zemina sadne, o rok vymenia asfalt v celej šírke jazdného pruhu.
Oprava povrchu bola nevyhnutná
Cesta bola, podľa starostu Pavla Krúpu, pred opravou v havarijnom stave a oprava bola nevyhnutná.
„Výmenu asfaltového povrchu robil správca pred siedmimi alebo ôsmimi rokmi, pričom životnosť asfaltu je v priemere desať rokov. Snažíme sa vyhnúť zbytočným rozkopávkam, ale v niektorých úsekoch iná možnosť neexistuje,“ povedal Krúpa.
Odborníčka z Katedry dopravných stavieb Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Katarína Bačová tvrdí, že novou záplatou sa staré šaty neopravia. „Veľmi dôležité je, či firma, ktorá povrch cesty opravuje, dodrží správny technologický postup. V takomto prípade určite dobre poslúži motoristom, ale už nikdy nebude taká, ako keby sa opravovala v celej šírke. Pre jej dlhú životnosť je podstatné to, aby sa všetok stavebný materiál po výkopoch dobre usadil.“