LIPTOV. Rýchlik s označením R606 a R 607, ktorý mal dlhé roky názov Liptov, pred dvoma rokmi premenovali na leasingovú spoločnosť. Tradičné názvy vlakov, vrátane Liptova, Čingova, Dargova, zo slovenských železníc vymizli v roku 2009.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vtedy odštartovala projekt Patronát nad vlakom. Firmy si mohli zaplatiť názov vlaku ako súčasť vlastnej reklamy. Podľa toho, či chceli názov osobného vlaku, rýchlika, eurocity či intercity, zaplatili ročne od 5-tisíc do 19-tisíc eur.
ŽSSK si od predávania označení vlakov sľubovala vysoké zárobky. Projekt sa nevydaril podľa predstáv a od decembra budú po tratiach premávať opäť vlaky s tradičnými názvami slovenských regiónov, riek a štítov, na aké boli cestujúci dosiaľ zvyknutí.
Namiesto Rysov elektrospotrebiče
S pôvodnými názvami vlakov sa ľudia v priebehu desaťročí zžili, zmeny pred dvoma rokmi vítali s nevôľou.
„Nemôžem si zvyknúť, že sa veziem v rýchliku, ktorý sa volá ako tabletka na bolesť hlavy alebo práčka. Nikdy som nevedel, čo za vlak prichádza na stanicu, a ktorým ide smerom. Nehovorím o tom, že názvy sa stále menili a ľudia sa na nich zabávali,“ povedal Tomáš, ktorý denne cestuje vlakom z Ružomberka do Liptovského Mikuláša.
Aj staničné hlásenia vlakov boli trápne
„Dôvodom návratu k pôvodnému stavu a k používaniu tradičných názvov bolo, že aj napriek istému finančnému prínosu to malo negatívny dopad na orientáciu cestujúcich,“ priblížil hovorca ZSSK Alexander Buzinkay.
Názvy boli pre cestujúcich zmätočné. „Jedným smerom sa ten istý rýchlik volal inak ako opačným, názvy sa miešali a zamieňali. Nehovoriac často o trápnosti hlásení jednotlivých názvov,“ doplnil hovorca ZSSK.