LIPTOV. Cestovať diaľkovým autobusom pre Liptákov niekedy prináša dilemu, čo s časom, keď vodiči autobusov majú bezpečnostné prestávky na oddych a občerstvenie. Tie bývajú od niekoľkých minút takmer až po trištvrtehodinové voľno v Liptovskom Mikuláši, Ružomberku alebo Ľubochni.
Nie je to nič príjemné. Niektorí cestujúci tento problém riešia čítaním alebo prácou, či pozeraním filmov na note- booku. Samozrejme, len vtedy, keď ich vodiči nechajú v autobuse.
Výhovorka na úniu
V polovici októbra sa rozhodli dvaja vodiči diaľkového autobusu počas svojej prestávky v Ružomberku poslať všetkých cestujúcich z vozidla von. Keď jeden cestujúci ostal v autobuse, obaja tvrdili, že ho samého nemôžu nechať. Do autobusu sa počas tohto rozhovoru vrátil ďalší cestujúci s tým, že aj on chce ostať v autobuse.
„Nedá sa,“ zareagovali vodiči. „Je to nariadenie Európskej únie, v autobuse nemôžeme nikoho nechať. Máme certifikáty, ktoré nám hovoria, že takto máme konať. Musíte vystúpiť. Keď sa najeme, otvoríme autobus a môžete sa doň vrátiť.“
Boli nekompromisní a cestujúcim sa ťažko hľadali argumenty, keď sa vodiči oháňali úniou a svojimi certifikátmi. Vystúpili do chladného jesenného dňa. Ako to bude počas liptovskej zimy vo vetre a mraze?
Prax je však taká, že toto konanie vodičov bolo skôr výnimkou ako pravidlom. Takmer na všetkých diaľkových linkách vodiči svojich cestujúcich nechávajú v autobusoch.
Slovo nadriadeného
„Vodiči neuviedli správne, že ide o nariadenie únie. Mali na mysli zákon o cestnej premávke na pozemných komunikáciách,“ vyjadril sa ku konaniu šoférov Michal Danko, generálny riaditeľ a člen predstavenstva Slovenskej autobusovej dopravy z Prievidze.
Citoval zo zákona časť, v ktorej sa hovorí, že vodič, ktorý sa chce vzdialiť od vozidla tak, že nebude môcť okamžite zasiahnuť, je povinný urobiť opatrenia, aby vozidlo nemohlo ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, a aby ho nemohla neoprávnene použiť iná osoba.
„Vodiči z povolania absolvujú každoročne povinné školenia v autoškole a vysvetlili si to, že z dôvodu bezpečnosti môžu vyzvať cestujúcich, aby opustili autobus,“ pokračoval Danko.
„Bežná prax je však taká, že niekedy nechávajú cestujúcich v autobuse bez vodiča, čo tiež nie je správne.“
Rozdelenie prestávky
V diaľkových autobusoch sú zvyčajne dvaja vodiči ako v opísanom prípade. V záujme cestujúcich si teda prestávku môžu rozdeliť. Potvrdil to aj generálny riaditeľ: „Vodiči mohli konať v prospech cestujúcich, boli dvaja, jeden mal zostať v autobuse a potom by sa vymenili. Najedli by sa postupne, aby to cestujúcim vyhovovalo.“
Danko dodal, že vodičov upozornili, aby v takýchto prípadoch boli k cestujúcim zhovievaví a pokiaľ to situácia dovoľuje, vždy konali v ich prospech.
Vystúpiť či nevystúpiť
Prečo nie je správne, keď cestujúci ostane v autobuse počas bezpečnostnej prestávky vodičov bez vodiča? Opýtali sme sa na problém vedúceho dopravy v Liptovskom Mikuláši.
„Závisí to od počtu vodičov vo vozidle. Ak je len jeden, počas jeho bezpečnostnej prestávky by nemal byť v autobuse nikto a autobus musí byť zamknutý. Je to výhoda pre šoféra a nepríjemnosť pre cestujúcich. Bezpečnostné prestávky sú však vždy v miestach, kde je blízko reštauračné zariadenie, a tak aj cestujúci majú kde ísť,“ vysvetlil vedúci. „Ak sú dvaja vodiči, jednoznačne treba cestujúcich v autobuse nechať.“