LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Mesto pripravilo nové znenie všeobecne záväzného nariadenia o miestnych daniach a poplatkoch, v ktorom sa zvyšuje väčšina daní, napríklad, za domy, byty, psa ale aj odvoz tuhého komunálneho odpadu.
Niektoré z daní, sa podľa slov primátora Alexandra Slafkovského nezvyšovali už šesť rokov. „Bez šetrenia a zvýšenia vlastných príjmov mesta nebudeme schopní zostaviť vyrovnaný rozpočet, ak chce mesto, pod poskytovať služby občanom mesta aspoň na úrovni roku 2011,“ povedal primátor.
Bežné výdavky musí mesto krátiť, podľa jeho slov, preto, aby malo z čoho splácať úvery ako aj iné zmluvné záväzky, ktoré narástli počas predchádzajúceho vedenia mesta.
Daň za dom a byt stúpne
Za meter štvorcový zastavanej plochy by mali zaplatiť obyvatelia mesta a mestských častí od prvého januára približne o šestnásť percent viac.
Príplatok za meter štvorcový bývania na poschodí by mala zostať jedno euro. Napríklad, rodina v jednopodlažnom dome s rozlohou sto metrov štvorcových zaplatí daň približne 23 eur, oproti tohtoročným 20 eurám.
Poplatok za smeti stúpne o štvrtinu
Majitelia psov, ktorí bývajú v byte, platili ročne za svojho štvornohého miláčika približne 36,5 eura ročne. Za psa budú od nového roka platiť 40 eur. Psy chované v rodinnom dome nebudú stáť majiteľa v novom roku viac, daň sa iba zaokrúhli na rovných 10 eur. Mesto poskytne polovičnú zľavu vtedy, ak psa vlastní osamelo žijúci dôchodca.
Najväčšie zdražovanie, ktoré si radnica pripravila pre obyvateľov mesta, sa týka poplatku za odvoz tuhého komunálneho odpadu. Od prvého januára bude o štvrtinu vyšší.
Dnes zaplatí jedna osoba s trvalým pobytom v Liptovskom Mikuláši alebo jeho mestskej časti ročne 16,8 eur. Za odvoz odpadu bude platiť na budúci rok 21 eur. Odvoz smetí vyjde štvorčlennú rodinu na 84 eur oproti tohtoročným 67 eurám.
Priemerná, štvorčlenná domácnosť so psom, ktorá býva v trojizbovom byte s rozlohou asi 80 metrov štvorcových v Liptovskom Mikuláši si môže pre nasledujúci rok odložiť o 30 eur na zaplatenie daní. Ak platili 120 eur, od budúceho roka zaplatia 148,5 eura.
Doterajšie úsporné opatrenia nestačia
„Od začiatku roka sme racionalizačnými a úspornými opatreniami na výdavkoch mesta, v porovnaní s rokom 2010, ušetrili 1,7 milóna eur. Na úrade sme znížili počet zamestnancov o dvadsaťdva zo stosedem na osemdesiatpäť, na mestskej polícii o ďalších štyroch. Znížili sa platy primátora a jeho zástupcom, zmrazili sa platy zamestnancov, nevyplácali odmeny ani trinásty plat,“ vysvetlil Slafkovský doterajšie úsporné opatrenia mesta.
Pre dosiahnutie vyrovnaného rozpočtu na budúci rok je potrebné znížiť bežné výdavky ešte o ďalších 1,5 mil. eur oproti predošlému roku. „Najväčšie problémy nám robí dlhová služba, kde celkové náklady na istiny, úroky a iné zmluvné záväzky, presahujú spolu 1,6 milióna eur ročne. Nutnosť zvýšenej tvorby finančnej rezervy na uzatváranie skládky odpadov pod Veternou Porubou znamená ďalšie finančné náklady,“ povedal primátor.
Konečné slovo padne koncom mesiaca
Zvyšovanie daní musia odsúhlasiť poslanci trojpätinovou väčšinou. Aby nové všeobecne záväzné nariadenie prešlo, z dvadsiatich piatich poslancov musia pätnásti hlasovať za.
Primátor pred voľbami prisľúbil, že obyvateľov mesta nezaťaží neprimeraným zvýšením miestnych daní a poplatkov. „Úsporné opatrenia a znižovanie výdavkov mesta sú v súlade s našimi prísľubmi z predvolebnej kampane. Sľúbili sme hovoriť pravdu a nezvyšovať neodôvodnene dane a poplatky. Deklarovali sme odhodlanie problémy riešiť a neodkladať ich na účet budúcej generácie,“ dodal Slafkovský.
K novému návrhu mesta, ktorý je vyvesený na úradnej tabuli a internetovej stránke mesta, sa môžu vyjadriť obyvatelia Liptovského Mikuláša do 24. novembra. Svoju pripomienku môžu adresovať na Útvar miestnych daní prostredníctvom elektronickej alebo klasickej pošty.