LIPTOV. Žiadosť o súhlas na budovanie trinásťkilometrového úseku diaľnice medzi Hubovou a Turanmi stále čaká na stole Európskej komisie na schválenie.
Peniaze na výstavbu viaže súhlasné stanovisko únie s dostatočnými opatreniami pre zníženie dopadov stavby na životné prostredie.
Ministerstvo čaká na vyjadrenie už viac ako rok. Analýza, ktorú predložilo Európskej komisii, obsahuje súbor návrhov, ktoré by mali zabrániť tomu, aby povrchový variant výstavby diaľnice ohrozil chránené územia Natura 2000.
Ekológovia upozornili, že diaľnica môže spôsobiť zánik unikátneho Rojkovského rašeliniska starého 15-tisíc rokov.
Z Bruselu prídu do Liptova
Stanovisko Európskej komisie očakáva ministerstvo dopravy už v najbližších dňoch.
„Intenzívne spolupracujeme s komisiou, ktorej predstavitelia sa chystajú na osobnú prehliadku miesta stavby. Plánovaná diaľnica Turany - Hubová by, nehľadiac na problémy s prípravou jej výstavby, nemala vypadnúť z vládou schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014,“ povedal Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.
Jeden tunel by bol drahý
Pokiaľ Európska komisia výstavbu diaľnice odsúhlasí, ministerstvo by malo vyhlásiť súťaž už v budúcom roku.
V povrchovom variante sa počíta s dvoma tunelmi Rojkov a Havran s dĺžkou 4,6 kilometra. Ministerstvo predpokladá, že náklady na výstavbu budú približne 840 miliónov eur.
V druhom variante, ktorý presadzujú ekológovia a mimovládne organizácie, sa hovorí o 5,7 kilometrov dlhom tunely Korbeľka. Podľa projektantov by bola výstavba druhého najdlšieho tunela pre štát drahá a príprava novej trasy s jedným tunelom by výstavbu výrazne spomalila.
Jedným z dôvodov, prečo vláda presadzuje variant s dvoma malými tunelmi, je stavebné povolenie, ktoré bolo vydané a stále platí.