LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Vo februári tohto roku dostal investor od mesta záväzné súhlasné stanovisko.
„Radnica sa ním zaviazala, že na základe platnej a presne špecifikovanej letecko-technickej dokumentácie súhlasí s vydaním územného rozhodnutia pre heliport. Zároveň potvrdila, že projekt je v súlade s územným plánom a nenarúša koncept budúceho rozvoja mesta. Keby sme dostali zamietavé či pochybné stanovisko mesta, do projektu určite neinvestujeme,“ vysvetlil investor Cyril Fogaš.
Zámer investor mestu predstavil ešte minulý rok. „Bolo to presne 4. novembra minulého roku, ešte pred tým než mestské zastupiteľstvo územný plán schválilo,“ doplnil Fogaš.
Predložil takmer tridsať kladných vyjadrení
Na základe platného územného plánu si potom dal stavebník vypracovať prvotnú, letecko-technickú dokumentáciu, ktorú odsúhlasil letecký úrad v Bratislave.
„Mesto nám na základe nej vydalo už spomínané záväzné stanovisko. Len vďaka nemu sme mohli dostať súhlas na realizáciu projektu aj od ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré musí byť zriaďovateľom heliportu. Potom sa všetky dotknuté obce, mestské časti a ďalšie príslušné orgány mohli vyjadriť k zámeru v zákonom stanovenej lehote,“ doplnil investor.
Výstavbu a umiestnenie heliportu hneď na začiatku spochybnila samospráva v Liptovskom Trnovci. Nesúhlasné stanovisko obce schvaľovací proces výstavby zastavilo.
„Obec mala obavy, pretože sme, podľa nej, mali lietať ponad ich autokemping pri Liptovskej Mare a vyrušovať turistov. Vysvetlili sme im prínos nášho zámeru a aj to, ako bude prebiehať výstavba heliportu, či ako bude v budúcnosti fungovať jeho prevádzka. Obecné zastupiteľstvo nakoniec stanovisko zmenilo a zhodlo sa, že projekt pomôže zvýšiť atraktivitu regiónu,“ povedal Fogaš.
Mikulášskemu stavebnému úradu doložil investor takmer tridsať kladných vyjadrení. „Mesto približne po pol roku zmenilo svoje záväzné stanovisko. Problémom bola vysoká hlučnosť a s ňou súvisela aj petícia obyvateľov Liptovskej Ondrašovej.
Prečo od nás stavebný úrad požadoval druhú hlukovú štúdiu, keď ju vôbec neakceptoval? Kladný výsledok štúdie predsa znovu potvrdil nielen krajský hygienik v Žiline, ale aj ministerstvo. Kto je teda kompetentný robiť rozhodnutie ohľadom hluku? Mesto alebo krajský hygienik?“ pýta sa investor.
Pristávacia plocha by pomohla rozvoju turizmu
V stanovisku mesta z februára tohto roku, podľa hovorcu mesta Petra Lehotského, nie je uvedené, že sa mestský úrad zaväzuje vydať územné rozhodnutie.
„Na základe predloženej hlukovej štúdie, vypracovanej v júli tohto roku, dôjde k prekročeniu limitných hodnôt hluku na území, ktoré je určené na zastavanie obytnou zástavbou, preto mesto vydalo nové stanovisko,“ povedal hovorca.
Stavebný úrad Liptovský Mikuláš v polovici septembra tohto roku návrh na vydanie územného rozhodnutia zamietol.
„Dôvodom boli vzletové a približovacie roviny, na ktoré úrad počas celého schvaľovacieho procesu vôbec nenamietal. Platná dokumentácia ich presne definuje od začiatku realizácie projektu,“ doplnil C. Fogaš.
Hovorca povedal, že mesto investora o rozpore prekážkových rovín vrtuľníkov s výškou zástavby, podľa územnoplánovacej dokumentácie, informovalo a na problém poukazovali aj účastníci konania.
Ľudia, ktorí sú dnes, podľa Fogaša, s výstavbou nespokojní, mohli proti nemu protestovať počas schvaľovania územného plánu mesta. „Vtedy sa proti nemu neobjavila jediná námietka, nik proti výstavbe nebol. Nerozumiem, prečo chce dnes niekto zmariť investíciu, ktorá pri-speje k ďalšiemu rozvoju turizmu v regióne,“ spresnil.
Investor je s postupom radnice nespokojný
Investor si myslí, že liptovskomikulášsky primátor Alexander Slafkovský nie je ochotný sprostredkovať ani jedno stretnutie, počas ktorého by si všetci kompetentní sadli za jeden stôl a hľadali spoločné riešenie.
„Veď nejde o lacný projekt. Kúpili sme pozemky, dali vypracovať projektovú dokumentáciu, hlukové štúdie, kúpili helikoptéru, vyškolili pilotov a mechanikov, investovali sme do celého projektu nemalé finančné prostriedky,“ dodal.
Vedenie mesta, podľa Lehotského, k problematike zorganizovalo viacero pracovných rokovaní, pričom na niektorých sa osobne zúčastnil aj primátor.
„V súčasnej dobe je spis na odvolacom orgáne, takže nie je dôvod zvolávať ďalšie pracovné stretnutia. Právo realizácie stavby investor nezískava na základe stanoviska mesta, ale na základe právoplatného stavebného povolenia. Je nám ľúto, že investor namiesto hľadania kompromisného riešenia, ktoré by akceptovala väčšina vlastníkov pozemkov v blízkosti heliportu, vec rieši konfrontačnou cestou. Mesto ako stavebný úrad nemôže povoliť stavbu, ktorá bude v rozpore s verejným záujmom,“ dodal Lehotský.
Investor sa proti rozhodnutiu mesta odvolal a pripravuje žalobu. Od mesta chce žiadať nielen náhradu všetkých finančných prostriedkov, ktoré do doby zamietnutia projektu investoval, ale aj náhradu zisku zo zmareného projektu a za poškodenie dobrého mena.
Plocha poslúži aj záchranným zložkám
Pristávacia dráha by mala stáť asi 600 metrov od mestskej časti a vzdialenosť od akvaparku by mala byť 700 metrov. Od cesty bude umiestnená asi 240 metrov.
Z helipotru by mal lietať prevažne vrtuľník Robinson R 44. S hmotnosťou pri plnom obsadení 1089 kilogramov sa zaraďuje medzi ľahké helikoptéry. Zmestia sa do nej traja pasažieri a pilot.
Na ploche budú môcť pristávať aj vrtuľníky zdravotníckej záchrannej služby a heliport nájde uplatnenie aj v prípade hasenia požiarov alebo iných nepredvídaných situácií.
Slúžiť bude v prvom rade na vyhliadkové lety, teda rozvoj turizmu. Pri využívaní heliportu budú môcť získať skúsenosti aj mladí piloti.