LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Je nepopierateľným faktom, že žiakov z menšinovej skupiny, najmä zo sociálne znevýhodneného a výchovne menej podnetného prostredia v Základnej škole na Námestí Dr. A. Stodolu z roka na rok pribúda.
„Zrazu zisťujeme, že s pedagogickými skúsenosťami, ktoré nám doteraz prinášali samé úspechy, si už nevystačíme, pretože máme pred sebou žiakov inej kultúry, so špecifickým myslením, cítením a potrebami,“ povedala Dana Gajdošová, riaditeľka základnej školy.
V mnohých prípadoch sa ukázalo, že je správne zmeniť celkový prístup k týmto žiakom, keďže ich temperament, mentalita a hodnotová orientácia sú odlišné, ako boli dosiaľ v škole zvyknutí.
Záujem o školu udržujú aktívnym prístupom
Aby pomohli rómskym žiakom v úspešnom štarte povinnej školskej dochádzky, zriadili v škole nultý ročník. V ňom si žiaci zvykajú na školský režim a učia sa spoločne pracovať.
Osvojujú si základné poznatky a pravidlá spoločenského správania, získavajú hygienické návyky, utvárajú si vzťahy v rámci kolektívu, učia sa komunikovať v slovenskom jazyku.
Udržať záujem žiakov rómskeho etnika o školu znamená udržať ho v aktivite stálymi zmenami metód a foriem práce, možnosťou súťažiť, zmierňovaním stresu z príliš vysokých nárokov a tiež z neznalosti slovenského jazyka.
„Aby sme žiakov lepšie pripravili na samostatný život v dospelosti, rozhodli sme sa zapojiť sa do Národného projektu vzdelávania Rómov. Umožní nám zohľadniť ich kultúrnu a psychickú odlišnosť a vytvoriť pre nich taký systém vyučovania, ktorý bude mať, vzhľadom na možnosti uplatnenia Rómov v spoločnosti a ich životný štýl, väčší význam a prínos,“ vysvetlila riaditeľka.
Dve kultúry úspešne spolupracujú
Školu navštevuje spolu dvestosedem žiakov. „Usilujeme sa o to, aby sa u nás všetci cítili príjemne a bezpečne. K riešeniam výchovných problémov pristupujeme veľmi dôsledne a v úzkej spolupráci s rodičmi, prípadne odborníkmi,“ doplnila Gajdošová.
Tým v škole výrazne obmedzili prejavy agresivity, vandalizmu a neznášanlivosti. Budujú si so žiakmi vzťahy založené na vzájomnom rešpekte a dôvere. V rámci projektu Liptov je náš domov škola úzko spolupracuje s Múzeom Janka Kráľa a Múzeom prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši.
„Spoločnými silami pripravujeme poznávacie odborné exkurzie a iné zaujímavé podujatia, o ktoré majú naši žiaci stály záujem. Aj keď nie sme škola so športovým zameraním, dosahujeme výborné výsledky.
Viac ako víťazstvá nás teší fakt, že sa deti dvoch odlišných kultúr naučili spolupracovať a reprezentujú našu školu nielen svojou húževnatosťou, bojovnosťou, športovým elánom, ale aj spolupatričnosťou a disciplínou,“ uzavrela riaditeľka základnej školy.
Autor: Andrea Rengevičová